10 jaar van de radar is funest voor naamsbekendheid Sail Amsterdam

Terwijl Sail Amsterdam bij de vorige editie nog het favoriete evenement van volwassen Nederland was, is het zeilfestijn nu gekelderd naar plaats elf. Vooral buiten de regio Amsterdam zijn veel mensen Sail vergeten. En maar liefst twee derde van de jongvolwassenen weet helemaal niet wat Sail is.

Sail Amsterdam

Onder de mensen die Sail kennen, is het hoofdstedelijke festijn echter onverminderd populair. Dankzij de trouwe achterban is de positie even sterk als die van de Dutch Grand Prix. Dit blijkt uit het jaarlijkse Evenementen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.


Merkadviseur Hendrik Beerda over de onderzoeksresultaten: ‘Voor het gros van de evenementen is het al heel moeilijk om de naam actief onder de aandacht te houden van het publiek, omdat ze maar één keer per jaar plaatsvinden. Logisch dus dat Sail het nu zo zwaar heeft, met de vijfjaarlijkse frequentie én het wegvallen van de vorige editie van 2020 door corona. Om ervoor te zorgen dat Sail hét hoogtepunt wordt van de 750e verjaardag van Amsterdam is het zaak dat vooral de 18- tot 34-jarigen op de hoogte worden gebracht van dit bijzondere feest. Buiten de regio Amsterdam zal de organisatie ook nog veel van zich moeten laten horen om mensen naar de hoofdstad te trekken Uit het onderzoek blijkt dat degenen die wél bekend zijn met Sail laaiend enthousiast zijn, met name vanwege de internationale allure en de traditie.’

Evenementen met sterkste reputatie* in 2025 (+ positie in 2016)

  1. (13) Bevrijdingsfestival
  2. (-). Vierdaagse Nijmegen
  3. (3) Huishoudbeurs
  4. (2) Pinkpop
  5. (4)  Vierdaagsefeesten Nijmegen
  6. (-) De Vrienden van Amstel LIVE
  7. (5) Lowlands
  8. (16) Zwarte Cross
  9. (8) Pride Amsterdam
  10. (11) Vakantiebeurs
  11. (1) SAIL Amsterdam
  12. (-). Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix
  13. (9) TT Assen
  14. (-) Mysteryland
  15. (-).  Open Monumentendag
  16. (10) North Sea Jazz Festival
  17. (14) Amstel Gold Race
  18. (27) Concert at SEA
  19. (21) Nederlands Film Festival
  20. (12) NN Dam tot Damloop

*Merkkracht is berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van de geholpen bekendheid, waardering en binding

Zie ook: Overzicht ranglijsten Beurzen, Cultuur, Sport en Stadsfestijnen (word)

Onderzoek onder 69.000 respondenten sinds 2016

Het Evenementen Merkenonderzoek wordt sinds 2010 uitgevoerd. 69.000 respondenten zijn inmiddels ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse evenementen. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat bijvoorbeeld ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL. Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle evenementen die in Nederland plaatsvinden. Daarna wordt voor de 50 spontaan bekendste evenementen navraag gedaan op 38 factoren: merkkracht (= geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoekintentie en groeiverwachting.

Meer informatie:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *