De Recreatie Vakbeurs Hardenberg (11-13 november) is ten einde. “Gelukkig hebben we de foto’s nog.” Opnieuw werd bevestigd dat dit hét netwerkmoment is voor ondernemers in de recreatiesector in Nederland (en ook een deel uit Duitsland). Trends worden vooral ingegeven door krapte op de arbeidsmarkt; met oplossingen als zelfbediening en ondersteuning door Artificial Intelligence.

De marktomstandigheden in de recreatiesector zijn sterk bepalend voor de reden van bezoek. We zetten de uitgangspositie even uiteen:
- De recreatiesector heeft een relatief goed seizoen achter de rug. Daardoor zijn er budgetten om te investeren in vernieuwing.
- Boven de verblijfsrecreatie hangt een hele donkere wolk; de BTW-verhoging van 9 naar 21% met ingang van 2026. Dat maakt ondernemers terughoudender t.a.v. grote investeringen.
- De krapte op de arbeidsmarkt zorgt nog altijd voor een uitdaging. Daarbij staan seizoensgerelateerde bedrijven, die geen jaarcontracten kunnen bieden, op een achterstand bij potentiële werknemers.
- Bij nieuwbouwprojecten is het voor ondernemers flink puzzelen met de mogelijkheden. Vooral door stikstofbeperkingen en netcongestie worden er grenzen gesteld.











Personeelstekort zorgt voor innovatie
De krapte aan personeel is niet nieuw en we zien op de beurs dan ook steeds meer toeleveranciers die arbeidsbesparende oplossingen presenteren. Voorbeelden zijn er te vinden op het gebied van robotisering, processen overlaten aan Artificial Intelligence, zelfbedieningskiosken en automatisering van het incheckproces.
In de gastvrijheidssector is vriendelijk en gastvrij personeel altijd een van de kernwaarden van het recreatiebedrijf. Inmiddels wordt er onderscheid gemaakt tussen waardevolle contactmomenten en noodzakelijke werkzaamheden die ook best geautomatiseerd kunnen worden. Wesley van der Pligt van automatiseerder WeMa Leisure benoemt op dit moment nog een nieuwe trend: “Bij de jongere generatie is de behoefte aan persoonlijk contact veel minder belangrijk. Zij stellen vooral een soepele en snelle service op prijs. Als dat kan worden gerealiseerd met een online service, dan vinden ze dat prima.”
Om alle automatisering goed te laten verlopen is het van belang dat je de infrastructuur goed op orde hebt. Niet alleen date (b.v. met glasvezel), maar ook stroomvoorziening op elke plek is tegenwoordig een uitdaging (door de netcongestie) In het nieuwe magazine van Seijsener Recreatietechniek (even aanvragen) worden diverse praktische cases besproken.
Bij Tenzer en Guestbutler werkt men aan chatbots. En de ontwikkelingen gaan daar razendsnel. Guestbutler rekent voor dat al bijna 80% van de reguliere vragen op een vakantiepark goed door hun chatbot kunnen worden beantwoord. John van Sloten wijst er op dat de kwaliteit van chatbots steeds beter wordt: “Veel consumenten zijn in het verleden afgehaakt omdat er teveel onzinantwoorden uit een chatbot kwamen. Die tijd is echt voorbij. bij diverse vragen is de chatbot zelfs beter geïnformeerd dan een receptiemedewerker.”
Zie ook: Grote diversiteit aan AI-toepassingen op de Recreatie Vakbeurs Hardenberg
Van ondernemers in de recreatiesector wordt traditioneel veel gevraagd. Zo moet de ondernemer op een vakantiepark o.a. kennis hebben van personeelszaken, techniek, administratie, marketing, groenvoorziening, (speel)veiligheid, foodservice, duurzaamheid, schoonmaak en projectontwikkeling. Door nieuwe wet- en regelgeving neemt de omvang van kennisgebieden alleen nog maar toe. Ook ondernemers willen daarom graag taken delegeren aan deskundige partners. Op het gebied van Wet- en Regelgeving was Countus op deze beurs vertegenwoordigd met een team van (recreatie)specialisten.








Gastcontact en sfeerbeleving op waarde geschat
De bovengenoemde trend naar arbeidsbesparende maatregelen zorgt er voor dat de schaarsere momenten van contact met je gasten juist extra waardevol worden. We schreven al eerder over het belang van e-mailmarketing (Wander Journeys) waardoor je een relatie opbouwt met je eigen gasten en minder afhankelijk wordt van de strijd om online aandacht in de zoekresultaten van Google en ai.
Ook bij Booking Experts wordt volop gewerkt aan het efficiënter maken van het zoek- en boekproces van een vakantiewoning. De opkomst van dynamic pricing is een voorbeeld van een activiteit die een AI agent efficiënter kan inrichten dan een handmatige aanpak.
Bij ACSI vernemen we dat campinggidsen nog altijd bijzonder populair zijn. Er is nog altijd een grote groep van vakantiegangers die de traditionele manier van vakantievieren sterk op prijs stelt en helemaal niet zo hard aanrent achter de laatste digitale trends.
Ook op de stand van Recreatiebeleving.nl horen we dat en persoonlijke aanpak nog altijd zeer hoog gewaardeerd wordt (en hoe je je bedrijfsverhaal kunt toepassen in je marketing.), met o.a. een belevingsgerichte plattegrond (door Snibbit)
Beleving speelt ook belangrijke rol bij de inrichting van je vakantiepark. Juist met de inrichting van je vakantiehuisjes en centrumvoorzieningen creëer je de sfeer waarin je gasten zich thuis voelen. De gast voelt uitstekend aan of een park is ingericht op basis van kosten of van een persoonlijke betrokkenheid met de beleving. Zie ook het artikel van Marindex: ‘Cocoonen in een mooi interieur’ is een investering die zich snel terugverdient.







Bijzonder veel aandacht voor dagrecreatie
Het was dit jaar één van de kernpunten van de beurs: Dagrecreatie. Ook voor vakantieparken en campings wordt dit onderdeel steeds belangrijker. In de overvolle markt van de verblijfsrecreatie kun je je onderscheiden met een bijzonder dagrecreatief aanbod; afgestemd op de doelgroep die je wilt bereiken.
Naast de traditionele activiteiten zoals bowling en midgetgolf zien we steeds meer interactieve spelvormen. Ook arcadegames waren dit jaar volop vertegenwoordigd. Nu kun je wel je neus ophalen voor dit soort attracties, maar het verdienmodel, vrijwel zonder personeelsinzet, is zeker de moeite van het onderzoeken waard.
Bij BCE leisure, traditioneel van de bowlingbanen, is er dit jaar veel aandacht voor de totaalbeleving. Steeds vaker worden zij gevraagd om een totaalproject in te rechten, waarbij niet alleen een paar attracties worden neergezet, maar gekeken wordt naar een totaalbeleving, waarbij ook de keuze van een muziekinstallatie, verlichting, vloeren, en thematisering een rol spelen. Sinds kort wordt BCE daarbij ondersteund door Hans van Haren, die jarenlang de leisureconcepten voor Landal-parken ontwikkelde.











Natuurlijk ook weer aandacht voor verblijfsconcepten
De ontwikkelaars van verblijfsrecreatieve concepten hebben het druk. De consument (en dus ook de vakantieparken) zijn op zoek naar unieke belevenissen voor hun vakantie – en de accommodatie speelt daarin een belangrijke rol. Elk jaar zien de op de Recreatie Vakbeurs Hardenberg weer nieuwe accommodatieconcepten verschijnen.
De geplande BTW-verhoging gaat het rendement van verblijfsaccommodaties wel onder druk zetten. Campings (kamperen met eigen kampeermiddelen) ontspringen deze dans en krijgen daardoor wellicht een extra impuls. Het toevoegen van privé sanitair blijkt uit in het lage btw tarief te blijven. (bron Campplus)
De datum voor de editie 2026 van de Recreatie Vakbeurs kun je alvast in je agenda zetten; 17, 18 & 19 november 2026.
Meer informatie: www.recreatie-vakbeurs.nl