Halloween is inmiddels een tweede hoogseizoen in de dagattractie-industrie geworden. Attractieparken, dierentuinen en ook steeds meer andere locaties investeren massaal in nieuwe griezelconcepten en de evenementen zelf beginnen alsmaar vroeger. Als je, zeker als pretpark, niet meedoet aan de horrorgekte, sta je in de maand oktober eigenlijk al meteen 1-0 achter. In dit artikel duiken we in de belangrijkste trends van Halloween 2025.

1. Paniekknoppen en veilige zones voor angsthazen
Niet iedereen is even dapper tijdens Halloween, en daar spelen evenementen op in op diverse manieren. Blooloop merkte eerder al in de Verenigde Staten op: “some parks are selling No Boo necklaces for scaredy-cats (and children)” (bron: Blooloop). Ook in Europa zien we nu zulke buttons, maar ook veilige zones. Zo deelt Walibi Belgium anti-monsterbadges uit aan kinderen jonger dan 12 jaar, maar kan bijvoorbeeld in Movie Park Germany door iedere angsthaas een Panic Button worden aangeschaft. Tegelijk richten parken speciale chill-out zones in. Denk aan de Abandoned Slide Lounge van Avonturenpark Hellendoorn waar je even op adem kunt komen terwijl de DJ draait, maar ook Nickland in Movie Park Germany is tijdens Halloween volledig monstervrij. Paniekknoppen en scare-vrije zones maken Halloween toegankelijker voor bangeriken, zonder dat dit impact heeft op de horrorliefhebber.
2. IP’s veroveren het spookhuis
IP’s duiken massaal op in Halloweenattracties. Waar spookhuizen vroeger vaak eigen verzinsels waren, zien we nu gesponsorde IP-ervaringen met bekende franchises. Movie Park Germany heeft voor het tweede jaar op rij bijvoorbeeld een haunted house rond de horrorfilm A Quiet Place en Bobbejaanland opende dit jaar het spookhuis Paranormal Activity: Next of Kin naast het al IP-gebaseerde spookhuis Yummy. Daarbij loop je in Walibi Holland natuurlijk al jaren in The Villa rond als ster in je eigen slasher-film.
In de Verenigde Staten zetten parken als Six Flags en Universal nog een tandje bij: van Saw- en The Conjuring-spookhuizen tot complete samenwerkingen met Netflix en Warner Bros. “The experiences were so successful that the theme park company has been investing more in brand-inspired Halloween experiences,” aldus Six Flags’ marketingchef Edithann Ramey (bron: Blooloop).
3. Eten, drinken en griezelen: F&B als deel van de beleving
Halloween beperkt zich allang niet meer tot decor en acteurs, ook food & beverage (F&B) wordt steeds thematischer. Dit is niet alleen leuk, maar ook lucratief: “Themed food, beverage and retail is another way to drive revenue via Halloween events” (bron: Blooloop). Disneyland Paris introduceerde dit jaar zelfs een Phantom Manor-geïnspireerde saloon, de Unlucky Nugget Saloon, compleet met spookachtige muziek en decor. Ook zien we in Walibi Holland al jaren een dinner experience en kon je ook dit jaar in Slagharen weer aanschuiven bij het Halloweenbuffet. Nieuw in Walibi Belgium was verder het Freaky Pizza Festival, en in Drouwenerzand Rikus’ Vreetschuur. Allemaal ervaringen gericht op tegelijkertijd eten, drinken en griezelen. Naast deze uitgebreidere F&B-ervaringen worden er ook nog altijd bij horecagelegenheden in parken enge etenswaren verkocht. Denk hierbij aan zwarte hamburgers, pumpkin spice en bloedrode cocktails, die de ervaring compleet maken.
4. (Korte) Halloweenervaringen buiten het pretpark
Niet iedereen heeft tijd of geld voor een grootschalig griezelfestijn. In 2025 zien we daarom een duidelijke opkomst van kleinschalige Halloweenuitjes die je spontaan kunt meepikken. Deze ontwikkeling sluit aan bij een bredere trend die ook op de IAAPA Expo Europe werd benoemd: mensen zoeken steeds vaker naar korte, lokale, spontane belevenissen die weinig planning vragen en geen hele dag in beslag nemen. Daarbij winnen ook budgetvriendelijke activiteiten aan populariteit. Zo duiken Halloweenactiviteiten steeds vaker op onverwachte plekken op: in de autowasstraat, het bowlingcentrum, het winkelcentrum, het buurthuis, bij de lokale scoutingvereniging of zelfs in iemands achtertuin, zoals bij Jacqueline Marbus in Zeewolde (bron: Lokale Omroep Zeewolde).
Zoals je leest beperkt Halloween zich niet meer tot pretparken. Dierentuinen, entertainmentcentra en zelfs tuinen omarmen het griezelseizoen met hun eigen creatieve events. Een mooi voorbeeld van een dierentuin is Pairi Daiza, waar het park tot in de late uurtjes geopend blijft en bezoekers in een magisch-griezelige sfeer kunnen dwalen tussen lichtgevende skeletten van giraffen, olifanten en ibissen, terwijl trollen en vuurkunstenaars betoverende shows opvoeren. Ook Eindhoven Zoo organiseert jaarlijks het evenement Boeh in de Zoo, met een bijzondere focus op uitgestorven diersoorten. Al deze voorbeelden laten zien dat je voor een geslaagde Halloween niet per se naar een groot pretpark hoeft.
5. Adrenaline op het podium met gevaarlijke stunts
In 2024 schreven we al over de opkomst van shows tijdens Halloweenevenementen. Om het publiek te blijven verrassen, zetten Halloweenevents steeds meer in op spektakel en stunts. Live-entertainment wordt fysieker en grootser, soms op het roekeloze af. Het Belgische Bellewaerde introduceerde dit jaar zelfs een heuse Halloween Stunt & Dive Show El Portal de los Muertos, waar waaghalzen van grote hoogte in duister water duiken. Zulke acties zorgen voor een extra adrenalinestoot bij toeschouwers, boven op de gewone schrikeffecten.
Ook andere parken experimenteren met fysieke intensiteit. Zo heeft Slagharen de nieuwe show Freaks Carnival met stunts als messenwerpen, kruisboogschieten en liggen op een spijkerbed. Walibi Belgium presenteert dit jaar de nieuwe show Bill: A Fairy Tale. Deze voorstelling is iets minder gruwelijk dan bijvoorbeeld in Slagharen, maar ook hier worden spectaculaire stunts opgevoerd met motoren, steltlopers en mensen die door de lucht zweven. Maar ook kleinere evenementen zoeken het randje op. Zo eindigt Scare Me in Almere het evenement met een vuurshow waarin zelfs vuur wordt gespuwd. Deze trend laat zien dat Halloween niet alleen meer draait om schrikken, maar ook om verbaasd óf vol afgrijzen naar live stunts te kijken.
6. Kleine aanpassing, groot plezier
Soms zit vernieuwing in simpele aanpassingen. Denk bijvoorbeeld aan Slagharen. Zo organiseert Slagharen een Dark Hour in haunted house Crow’s Nest, waarin bezoekers het laatste uur slechts met een flakkerend olielampje naar binnen mogen. Solo-ervaringen gaan nog een stap verder. Zo biedt Walibi Holland de mogelijkheid in een winactie om een spookhuis alleen te ervaren tijdens hun speciale Halloweenavond op 31 oktober.
Een andere optie is het dag- en nachthergebruik van dezelfde setting met een ander intensiteitsniveau. Overdag een kindvriendelijk spookhuis, ’s avonds een bloedbad op dezelfde locatie: twee vliegen in één klap. Avonturenpark Hellendoorn past dit bijvoorbeeld toe: overdag kunnen gezinnen door het milde Château Lumière wandelen, maar ’s avonds verandert diezelfde attractie in het bloedstollende Château Cristal. Deze slimme aanpassingen zorgen ervoor dat Halloweenevenementen meerdere doelgroepen op verschillende momenten kunnen bedienen.
Ook leuk om te noemen: horrorevenement Scare Me in Almere opent naast Halloween ook tijdens Kerst en Pasen. Tijdens deze periodes krijgen de bestaande huizen een aangepast verhaal omtrent die periode van het jaar.
7. Volledige immersieve verhalen
Steeds meer Halloweenevenementen vertellen een totaalverhaal in plaats van losse elementen. Het hele park of evenement krijgt één overkoepelend narratief, zodat bezoekers echt het gevoel krijgen middenin een horrorfilm of griezelboek te zitten. Een goed voorbeeld hiervan is Walibi Belgium, dat tijdens Halloween verandert in Ibilaw, letterlijk Walibi omgekeerd. Hier speelt de mysterieuze figuur Bill de hoofdrol: een jongen die ooit door een spiegel werd opgeslokt en nu vastzit in een duistere parallelle wereld. Alles staat in dienst van dat verhaal, zo zijn alle scare zones en spookhuizen zijn nachtmerries. Ook Slagharen creëert met Western Nightmares een compleet verhaal omdat alle personages zijn gefocust op het Wilde Westen.
Naast een overkoepelend narratief kan dit ook op kleine schaal in een themagebied plaatsvinden. Zo opende Walibi Belgium eveneens dit jaar een nieuw spookhuis Aquarium dat naadloos opgaat in de nieuwe themazone Dock World. Overal in het park lagen hiervoor bovendien hints verstopt, zoals een mysterieuze advertentie die de heropening van het Dock World Aquarium op 11 oktober aankondigde. Daarbij zien we dat men in Bobbejaanland gebruikmaakt van het themagebied Mexico Plaza voor het Dia De Los Muertos. Toverland laat bovendien hun nieuwe spookhuis de Waltzthrough thematisch aansluiten op hun nieuwe scare zone Wunderball Masqué onder de gedeelde naam Unmasked.
Conclusie
Halloween is inmiddels echt uitgegroeid tot een onmisbaar tweede hoogseizoen voor de dagattractie-industrie. Wat ooit begon als een kort griezelfeest, is nu een volwaardige belevingsperiode waarin parken, dierentuinen en zelfs lokale initiatieven elkaar proberen te overtreffen met spanning, spektakel en storytelling. De concurrentie wordt bovendien ieder jaar groter, en het seizoen steeds langer. Daarmee lijkt Halloween niet alleen de donkere dagen te verlichten, maar ook de kalender van de vrijetijdssector blijvend te veranderen.











