Overvolle markt van vakantieparken vraagt om creatieve concepten en slimme verdienmodellen

De Nederlandse markt van vakantieparken zit de laatste jaren aardig op slot. Er zijn veel verouderde parken die hoognodig aan een vernieuwingsslag toe zijn. Maar dat is lastig in een verzadigd marktsegment waarin de marges laag zijn. Het zijn vooral de kleinschalige creatieve ondernemers die op dit moment nichemarkten en nieuwe concepten ontwikkelen, waar nog een leuk rendement behaald kan worden.” Met deze introductie door trendwatcher Hans van Leeuwen ging het innovatiecongres Vakantiepark van de Toekomst op 24 juni van start.

Hans van Leeuwen

Hans van Leeuwen somt nog enkele ontwikkelingen op waar nog potentie in zit:

  • De opkomst van de mini-resorts; grotere percelen zijn, zeker op de toplocaties, niet meer voorhanden. Bij nieuwe ontwikkelingen wordt nu ook naar kleinschaliger concepten gekeken. Die zijn vooral actief in het luxere segment en gericht op nichemarkten. Door zich op een specifieke doelgroep te specialiseren, kunnen zij een hogere prijs hanteren.
  • Er is steeds meer sprake van blurring van verblijfsconcepten. Campings en vakantieparken zitten al wat langer in de mix. Daar komen steeds vaker hotels bij. Daarmee wordt een vakantiepark ook aantrekkelijker voor de zakelijke mart. En er is een segment dat gewoon de voorkeur heeft voor een hotelomgeving.
  • Verbreding van de activiteiten is vooral zichtbaar bij de centrumvoorzieningen. Die ontwikkelen zich steeds vaker tot volwaardige Family Entertainment Centra, die zich ook richten op dagrecreanten uit de regio. De locatie van dit evenement ;‘Mauk’ is daarvan een mooi voorbeeld.

Tijdens de diverse lezingen wordt nog méér kennis en inspiratie gedeeld over een bedrijfsvoering die je vakantiepark toekomstbestendig kan maken.

Martin van Kranenburg – over de invloed van AI op de recreatiesector

A.I. gaat de recreatiesector zeker beïnvloeden

Ook de recreatiesector ontkomt niet aan de potentie van Artificial Intelligence. Martin van Kranenburg, een specialist op dit gebied, maant de aanwezige ondernemers tot snelheid. “Julie klanten maken er al volop gebruik van om bijvoorbeeld een bijzondere accommodatie te vinden of leuke tips in de regio. Als je nu niet begint, dan heb je een achterstand op je concurrent.” Het gebruik van AI levert bovendien een groet tijdsbesparing op. Steeds meer taken worden uitbesteedt. Je houdt daarmee tijd over voor waardevolle persoonlijke klantcontacten.

Nuttig boek om snel mee aan de slag te gaan: Chatgpt als tweede brein

Tijdens de vakdag ‘Vakantiepark van de Toekomst’ werd ook Glamping GPT en VakantieGPT gepresenteerd; Een toolkit met diverse nuttige en tijdsbesparende instrumenten voor vakantieparken. Deze toolkit werd ontwikkeld door Pleisureworld, Libelnet en Martin van Kranenburg. Het betrof een preview van de onderdelen die in de toolkit zitten. De eerste parken gaan binnenkort starten met een pilot.

Lennard Kempers maakt ook nog een beetje reclame voor de bedrijven die hem hielpen

Nieuwe doelgroepen

Lennard Kempers, directeur van Eiland van Maurik (en Mauk) leerde gedurende de coronacrisis een wijze les: “In de periode van gedeeltelijke lockdown kwam er een andere doelgroep naar ons bedrijf. Dat waren o.a. mensen die gewend zijn aan all inclusive vakanties in het buitenland. Die groep is veeleisend, maar ook bereid om te betalen voor bijzondere ervaringen. Wij hebben daarvan geleerd dat we nog sterker moeten inspelen op het verbijzonderen van ons aanbod.”

Met de realisatie van Family Entertainment Center ‘Mauk’ wordt ook een nieuwe doelgroep aangesproken. Waar voorheen de centrumvoorzieningen exclusief toegankelijk waren voor parkgasten, wil ‘Mauk’ ook graag daggasten uit de regio verwelkomen. Zie ook: Nieuwe FEC Mauk op Eiland van Maurik stond al in 2011 in de plannen

Klapkot

En verder…

Het belang van data wordt inzichtelijk gemaakt door Niek Beimer van Leisurepeaks. Tot nu toe waren vooral de grote ketens van vakantieparken bedreven in het werken met klantdata. Beimer laat zien dat er tegenwoordig ook zeer gebruiksvriendelijke dashboards beschikbaar, gekoppeld met reserveringssystemen, die ook kleinschaliger bedrijven nuttige kennis bieden voor hun bedrijfsbeslissingen.

De BTW verhoging (van 9 naar 21%) voor vakantieparken komt er aan. Dat is voor niemand een leuk gegeven; Nederlandse vakanties worden duurder zonder dat daar een meerwaarde voor de gast tegenover staat. Kamperen met tent, caravan of camper ontkomen aan de lastenverzwaring. Klapkot, een verrijdbare mobil home met uitvouwbare ruimtes, wil onderzoeken of hun accommodatie nog in het lage tarief kan vallen.

En dan waren er nog vele toeleveranciers die met de vakantieparken in gesprek gingen. Gelukkig hebben we de foto’s nog…

Vakantiehuis van de Toekomst

‘Vakantiehuis van de toekomst’ is een kennisplatform geïnitieerd door Pleisureworld. Aan de hand van diverse themabijeenkomsten worden actuele problemen en kansen in de markt voor vakantieparken besproken.

Het eerstvolgende thema is: Kennistafel 3: Pre-aankomst & Contactloze service: inchecken zonder receptie wint terrein (op 7 oktober 2025)

Meer informatie: www.vakantiehuisvandetoekomst.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *