De populariteit van kamperen is overal merkbaar. Niet alleen mensen mét, maar ook steeds meer mensen zonder eigen kampeermiddel bezoeken de camping. Dit zorgt op campings voor een steeds groter en gevarieerder aanbod aan huuraccommodaties. Maar ook de reguliere staanplaatsen zijn vaak groter en luxer dan voorheen.
ACSI keek in het voorjaar van 2022 al eens naar de cijfers achter deze ontwikkeling en doet dat nu opnieuw. De trend die toen al gesignaleerd werd, zet zich voort: hoewel de vraag naar het aantal staanplaatsen stijgt, daalt het aanbod op campings.
Jaarlijks noteert ACSI de gegevens van bijna 10.000 campings in heel Europa. Op deze manier is in kaart te brengen hoe het aantal staanplaatsen zich ontwikkelt (zie kader). Kijkend naar de cijfers is te zien dat het gemiddeld aantal staanplaatsen per camping daalt, terwijl het aantal caravans en campers groeit. Met name in de zuidelijker gelegen landen – Kroatië, Italië, Portugal, Hongarije, Slovenië en Slowakije – is het verschil tussen 2017 en 2023 fors. Scandinavische landen en landen in het midden en noordwesten van Europa laten een genuanceerder beeld zien.
Groeiend aantal kampeermiddelen
Een belangrijke factor in deze situatie is de camper- en caravanverkoop. De European Caravan Federation (ECF) rekende uit dat er in Europa in 2022 6,3 miljoen campers en caravans in het bezit van kampeerders zijn. In 2017 waren dit er 5,2 miljoen. In vijf jaar tijd is dit aantal dus met 1,1 miljoen toegenomen. De coronapandemie heeft de populariteit van kamperen een extra stimulans gegeven. De vraag naar caravans en campers was zo groot, dat een wachttijd van ruim een jaar heel normaal begon te worden.
Vouwwagen als alternatief
Cijfers van het ECF laten zien dat groei iets af lijkt te vlakken en ook de wachttijden op de markt lopen terug. Maar de verkoop is nog altijd meer dan goed te noemen. En niet alleen caravans en campers zijn geliefd. Ook vouwwagens worden steeds populairder. Dit heeft te maken met de opkomst van de elektrische trekauto’s. De vouwwagen is voor dit soort voertuigen een lichter alternatief voor de caravan.
Nieuwe kampeerders
Waar kampeerders met een eigen kampeermiddel logischerwijs opzoek zijn naar een vrije staanplaats, is er ook een andere groep op de markt. Deze groep wordt gevormd door vakantiegangers die de sfeer en faciliteiten op de camping enorm waarderen, maar meer luxe verwachten dan traditionele kampeerders. Ook dit type kampeerder is in opkomst en voor hen zijn huuraccommodaties vaak een uitkomst.
Accommodaties voor staanplaatsen
Deze accommodaties zijn vaak volledig ingericht waardoor er minder spullen van huis meegenomen hoeven te worden. Veel accommodaties beschikken over eigen sanitair en ook dat is vaak een grote pré. Kampeerders ervaren op deze manier wel de voordelen van het buitenleven op de camping, maar wel met genoeg comfort. Dit zorgt ervoor dat nieuwe doelgroepen in contact komen met deze vorm van vakantie vieren en de camping ontdekken. Veel campings spelen hierop in door in te zetten op het aanbieden van meer huuraccommodaties. Stacaravans, chalets, glampingtenten en bungalows vervangen daardoor steeds vaker de traditionele kampeerplek.
Een langer seizoen
Voor campings zit er nog een voordeel aan het aanbieden van accommodaties. Doordat deze van alle gemakken zijn voorzien, wordt het kampeerseizoen verlengd. Dankzij verwarming, airconditioning en
faciliteiten zoals binnenspeeltuinen en zwembaden, is de camping nu het hele jaar een aantrekkelijke optie. Ook wanneer het weer even niet mee zit, is de accommodatie een comfortabele plek.
Staanplaats XL
Enerzijds zijn het dus de accommodaties die ervoor zorgen dat er minder staanplaatsen beschikbaar zijn. Anderzijds nemen de staanplaatsen zelf ook in formaat toe. Hierdoor kan een camping op hetzelfde campingoppervlak minder staanplaatsen kwijt. De toename in grootte heeft twee redenen: de kampeermiddelen zelf worden groter en de kampeerder verlangt meer privacy en luxe op de kampeerplek. Een voorbeeld hiervan is privésanitair, dat op steeds meer staanplaatsen wordt aangeboden.
Opkomst van de camper
En dan is er ook nog de opkomst van de camperaar. Ook campers nemen vaak in formaat toe en deze groep kampeerders heeft een aantal extra wensen. Zo is de ondergrond – liefst hard – van belang en moet ook de wateraanvoer en -afvoer goed geregeld zijn. Dit alles heeft invloed op de manier waarop de camping de kampeervelden kan indelen.
Dilemma’s
Door deze ontwikkelingen komen campings in sommige gevallen voor dilemma’s te staan. Op welke groep kampeerders vestigen zij de aandacht? Of is het te verenigen in één camping waarop alle type kampeerders hun weg weten te vinden. Sommige campings zien hun kans schoon door juist te kiezen voor alleen maar kampeerplaatsen of door bepaalde delen van het terrein in te richten als ‘natuurcamping’. Want ook het back-to-basic-kamperen door terug te gaan naar de natuur is een trend. Wat door de ene camping gezien wordt als een bedreiging of probleem, kan door de andere weer worden uitgelegd als een unieke kans om te groeien.
De ontwikkeling in beeld
Onderstaande grafieken geven een goed beeld van de ontwikkelingen in de sector. Enerzijds is te zien dat het aantal kampeermiddelen toeneemt, anderzijds is te zien dat het gemiddeld aantal staanplaatsen per camping afneemt. We zoomen extra in op de situatie in Nederland en België
Bovenstaande grafiek laat de ontwikkeling van het aantal nieuw verkochte caravans en campers in Europa (bron: ECF) zien. Dit is het aantal nieuwe exemplaren dat bovenop het al bestaande aantal kampeermiddelen komt, waardoor het totaal aantal blijft groeien. Het ECF becijferde onlangs dat tussen 2017 en 2022 het aantal caravans en campers in Europa met 1,1 miljoen stuks is toegenomen. Ervan uitgegaan mag worden dat kampeerders een nieuwe caravan of camper niet aanschaffen voor eenmalig gebruik. Bovendien is er ook nog een markt met tweedehands modellen en doen ook verhuurplatforms goede zaken. De vraag naar vrije kampeerplekken op de camping zal de komende jaren dan ook blijven toenemen.
Deze grafiek van de ACSI laat zien dat het aanbod daar niet op inspeelt. De data uit deze grafiek is afkomstig uit het campingdata-bestand van ACSI. Ten opzichte van 2013 ligt het gemiddeld aantal staanplaatsen per camping in Europa juist fors lager. De laatste jaren lijkt een soort stabilisatie zichtbaar, maar het niveau van 2013 tot 2015 is ver uit zicht.
In de eerste twee grafieken werd de Europese situatie geschetst. IN deze derde grafiek zoomen we in op de situatie in Nederland en België. Een van de redenen van de afname van het aantal staanplaatsen is het feit dat campings steeds meer ruimte reserveren voor huuraccommodaties. Dit is te verklaren door het feit dat ook de vraag hiernaar aan het stijgen is en door de grotere marges die hierop zitten. Anderzijds zorgt het ervoor dat kampeerders die op zoek zijn naar een reguliere kampeerplaats steeds vaker voor een lastige situatie komen te staan.
Met dank aan:
De marktanalisten van ACSI. ACSI helpt Campings met hun marketing in diverse Europese landen. OM die ondersteuning goed te kunnen bieden worden markttrends en cijfers uit de eigen database geanalyseerd. Op deze manier ontstaat een goed beeld van marktkansen, maar dus ook van (toekomstige) knelpunten in de markt.
Meer informatie: www.acsi.eu