Bij het managen van een vakantiepark neemt de digitale organisatie een steeds centralere plek in. Het is als het ware de ruggegraat van je organisatie. Reserveringssystemen moeten tegenwoordig naadloos samenwerken met managementondersteuning en ook steeds meer externe software wordt gekoppeld. Welke ontwikkelingen staat de sector nog te wachten en op welke trends kun je inspelen. De specialisten van Booking Experts zetten dat voor ons op een rijtje…
Vroegboeken is populair
Onder vroegboeken verstaan wij boekingen waarbij er minimaal 90 dagen of meer tussen boeken en aankomst zit. Ten opzichte van vorig jaar zien we een stijging van maar liefst 25% in het aantal vroegboekingen. Op dit moment bestaat 34% van de boekingen uit vroegboekingen waar dit vorig jaar ‘slechts’ 29% was. Deze stijging is vooral terug te zien in de vakantiehuizen, hier is de stijging 42% in tegenstelling tot de kampeerplaatsen waar slechts een stijging van 2% zichtbaar is. De grootste stijging in vroegboekingen is te zien voor de zomervakantie: dat ligt bij de vakantiehuizen 51% hoger en bij de kampeerplaatsen 12%. Verder springen de boekingen voor de Voorjaarsvakantie, Pasen en Meivakantie er in positieve zin bovenuit.
Duitse toeristen weten Nederland te vinden
Niet alleen steeds meer Nederlandse toeristen zetten hun vakantie in Nederland al ruim van tevoren vast, ook Duitse toeristen verzekeren zichzelf van een plekje tijdens de speciale periodes. Waar wij vorig jaar al mooie resultaten zagen voor Fronleichnam, zien wij de laatste 30 dagen zelfs een stijging van 66% in het aantal boekingen voor Frohnleichnam in vergelijking met vorig jaar. Ook de Duitse vroegboekingen voor Pasen lopen met 18% voor op vorig jaar en de zomervakantie telt de afgelopen 30 dagen zelfs 90%(!) meer Duitse vroegboekingen dan vorig jaar.
Het reserveringssysteem wordt steeds diverser ingezet
De tijd dat een reserveringssysteem alleen bestaat uit een planbord voor het bijhouden van boekingen ligt al lang achter ons. Tegenwoordig is het PMS Systeem echt de backbone van menig recreatieonderneming. Het stelt ondernemers in staat data automatisch door te schieten naar diverse OTA’s en marketingtools. Zoals Booking.com, Google Hotel Ads en WiQhit. Daarnaast wordt ook het boeken van dagrecreatie geregeld via koppelingen met partijen als Great Stay app en LeisureKing. Ondernemers kiezen er steeds vaker voor om processen te automatiseren en centraliseren, waardoor er tijd wordt bespaard om zich te richten op de gastbeleving.
OTA’s blijven waardevol
Onlangs werd bekendgemaakt dat de helft van de Nederlanders hun vakantie boekt via OTA’s (Online Travel Agencies), waarbij Booking.com de grote winnaar is. De reden waarom vakantiegangers hun vakantie via een OTA zoeken, heeft te maken met het brede aanbod dat deze platforms bieden. De platforms maken het voor de gast eenvoudig zoeken en vergelijken. Hoewel het dus belangrijk is om boekbaar te zijn op je eigen website, zijn OTA’s een niet te vergeten platform om je aanbod te tonen aan het grote publiek. Naast ‘de grote jongens’ als Booking.com zien ook de ‘nieuwere’ OTA’s een flinke stijging in het aantal boekingen zoals ‘Honden op vakantie’, BungalowSpecials en Vipio.
Met dank aan: Manon, corporate marketeer bij Booking Experts
“Booking Experts biedt een reserveringsplatform voor recreatiebedrijven dat continu in ontwikkeling is en waarmee je kunt inspelen op de trends. Het platform biedt standaard koppelingen met diverse ota’s en je kunt ook meerdere activiteiten aan het systeem koppelen. Het is daarmee de ruggengraat voor een moderne en snelle bedrijfsvoering.”
Wij (Booking Experts en Booking Boosters) zijn van 14 t/m 16 november aanwezig op de Recreatie Vakbeurs in Hardenberg (stand 457) Kom bij ons langs als je meer wilt weten over de basis van een toekomstgerichte bedrijfsvoering.
Meer informatie: www.bookingexperts.nl