Vijf trends voor toekomstbestendige hoteliers

Op woensdag 6 november werd de Ginder Hotel-inspiratiemiddag georganiseerd. Een dag vol kennisdeling en inspiratie voor hoteliers. Met vertegenwoordigers van Eden Crown Hotel Eindhoven, Golden Tulip Hotel Central, Kloeg Collection, Parkhotel Tjaarda en La Bergère Group Hotels bespraken we de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de hotellerie. Van marktontwikkelingen tot de impact van een veranderende binnenstad op de hotelervaring. De middag bood volop ruimte voor nieuwe inzichten en waardevolle gesprekken. In dit artikel delen we de 5 belangrijkste take-aways die hoteliers kunnen helpen om in te spelen op de uitdagingen en kansen van vandaag én morgen.

Foto: Pretwerk @ Recreatie Vakbeurs Hardenberg. 3-daagse beurs met veel overnachters

1. Mice-markt als kans

Of het nu gaat om vergaderingen, congressen of andere bijeenkomsten, we hebben behoefte aan elkaar ontmoeten. Dit biedt kansen voor hoteliers. Kansen die je als hotelier ook zelf kunt creëren. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van onderscheidende en eigen bijeenkomsten, eventueel in samenwerking met andere locaties. In praktijk bestaand hiervan al mooie voorbeelden zoals de Toerisme Top en de Dutch Design Week. Niet standaard het hele programma op één locatie, maar de binnenstad of gemeente bij het event betrekken.

Foto: Marber Resorts

2. Bezinningsmarkt

Tourism with a purpose, reizen die verder gaan dan enkel ontspanning en recreatie. Gasten zoeken vaker momenten van rust en reflectie; een kans voor hotels en regio’s om hierin te faciliteren.

3. Toerisme is geen containerbegrip

Je kunt niet spreken over dé toeristische markt. Er zijn meerdere generaties met eigen wensen en behoeftes. Door vraaggericht te denken en samenwerkingen aan te gaan, kunnen hotels gericht inspelen op specifieke doelgroepen. Denk na over je kernpositionering en kom vraaggericht tot een uitgekiend concept. Een interessant voorbeeld is het CHIPS segment. Dit heeft betrekking op Gen Z met de behoeften en kenmerken rondom: Convenience, Health, Indulgence, Price, Sustainability.

4. De Lobby als visitekaartje

Hotels bieden meer dan kamers. Zo kan de lobby een afspiegeling zijn van de stad. Niet alleen een plaats om in te checken en informatie in te winnen. Maar een toegankelijke publieks- en multifunctionele ruimte, waar eigen inwoners ook de krant lezen, een kop koffie drinken of vrienden ontmoeten. Een uitnodigende lobby versterkt de band tussen hotel en binnenstad.

5. Samenwerking met de binnenstad

Het perspectief van gast, ondernemer én overheid telt. Samen kun je unieke momenten creëren in de customer journey van de gasten en de binnenstad als geheel versterken. Denk aan initiatieven zoals Bureau Binnenstad Eindhoven en Den Haag en Den Bosch Partners. In deze customer journey heeft het hotel een belangrijke positie. Voor verblijfgasten zijn hotels het eerste touch point tijdens een bezoek. Maar ook het finale moment van het verblijf, waarna gasten (meer dan) tevreden huiswaarts gaan.


Met dank aan (auteurs van dit artikel): Bennie Roeland en Demi Karssen, adviseurs bij Adviesbureau Ginder

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *