Tussen 23 en 25 februari bezochten ruim 24.000 bezoekers de Fiets- en Wandelbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Dat meldt de organisatie van het evenement. De beurs werkte inspirerend op zowel bezoekers als standhouders. Wat zijn de succesfactoren? Zijn er grenzen aan bezoekersaantallen? Hebben consumenten weer behoefte aan persoonlijk contact?
Het evenement, gericht op fietsers en wandelaars, heeft in de loop der jaren een vaste plaats veroverd op de evenementenkalender. Het succes van de beurs valt mede toe te schrijven aan het inspelen op de trends in de vrijetijdssector. De keuze voor een landenthema, dit jaar is gekozen voor Polen, heeft iets extra’s gebracht. Maar soms is die landenkeuze ‘kwetsbaar’ en kan tot dilemma’s leiden, bijvoorbeeld als er in dreiging van oorlogsgeweld is.
Groeiende populariteit
De groeiende populariteit van de e-bike waar de beurs op inspeelde met het e-bike-theater, een testparcours, en talloze lezingen waar de fiets het hoofdthema vormde, is zeker een succesfactor. Al enige jaren is deze factor de reden dat bezoekers ‘getriggerd’ worden om de beurs te bezoeken. Het lezingenprogramma is met meer dan honderd lezingen, verspreid over drie dagen, dit jaar bijzonder uitgebreid geweest.
Fietsroute van het jaar
Niet onbelangrijke succesfactor van de Fiets- en Wandelbeurs is dat de organisatie prijsuitreikingen van awards of verkiezingen tijdens de beurs laat plaatsvinden. Zo is in de verkiezing van ‘de Fietsroute van het Jaar 2024’ de Drentse Van Gogh-fietsroute gekozen tot de fietsroute van het jaar.
Ondernemers-exposanten weten op deze succesfactoren in te haken. Zo ook Eric Schuijt, eigenaar van de winkel ‘De Vakantiefietser’ in de Amsterdamse Jordaan. De winkel is gespecialiseerd in fietsen en uitrustingen voor fietsvakanties. Onder de titel “Fietsvakantie voorbereiden” hield hij een inspirerende lezing voor een bomvolle zaal over de fijne kneepjes van de voorbereiding van de fietsvakantie. Waar moet je op speciaal op letten? Hij besprak onder andere de fiets, de bepakking en de juiste kleding. ‘De Vakantiefietser’ was ook met een stand op de beurs vertegenwoordigd. Die combinatie lezing en stand werkt stimulerend op het aantal bezoekers in de stands. De stand van ‘De Vakantiefietser’ werd uitstekend bezocht.
Actie en introductie
Daarom als marketingcommunicatie-instrument is de beurs nog steeds een ‘evergreen’. Het is de plek voor multimediale communicatie: enerzijds de persoonlijke ontmoeting en demonstratie van het productaanbod en anderzijds de voorlichting via folders, brochures, film en video. Daarbij is de beurs bij uitstek de gelegenheid voor een actie of de introductie van iets nieuws. Bijvoorbeeld uitgeverij Elmar uit Delft die in uitgebreide stand aandacht vraagt voor de reishandboeken, fiets- en wandelgidsen door diverse aanbiedingen in de stand. Uitgever Kees van Bommel: “We kunnen niets anders zeggen dan dat de beurs dit jaar veel bezoekers trekt”.
Op de beurs was ook de introductie van de gids “Wandelen langs Watermolens” van Bob & Ellen Luijks. Zij waren vertegenwoordigd met een kleine stand om prachtige boekje te promoten. Ellen Luijks: “Het is een compleet en handzame gids geworden met beschrijvingen en wandelingen rond de watermolens in Nederland. Aan het slot van de gids is er een overzichtelijke lijst per provincie opgenomen. In Nederland zijn nog 104 watermolens, ooit waren dat er duizenden”. Het naslagwerk bevat praktische topografische kaarten waarop de ligging van de watermolens is aangegeven.
Nieuwe status
Fiets-en wandelgebieden in de ons omringende landen als Duitsland, België en Luxemburg waren vertegenwoordigd met stands waar folders en brochures meegenomen konden worden. Opmerkelijk was de stand van Toerisme Bosland. Mieke Kerkhofs: “We hebben op 1 januari 2024 het predicaat ‘Nationaal Park’ gekregen. We zijn een Vlaams Natuurgebied dat vooral bekend is van de fietsroute ‘Fietsen door de Bomen’”. Ze vertelde dat die nieuw status allerlei voordelen biedt, met name in verband met het verkrijgen van subsidies. “Binnenkort komt er ook een nieuw ‘onthaal’. Dat is Vlaams voor bezoekerscentrum”.
Op het E-bike parcours konden bezoekers zelf nieuwe modellen e-bikes testen. De E-bike Challenge was de plek waar de bekende merken hun modellen showden, zoals Flyer, Cube, Kettler, Gazelle, Riese & Müller, Kalkhoff en BESV.
Al met al was een bezoek aan de fiets- en wandelbeurs 2024 de moeite waard. Maar het is zinvol na te denken over de balans tussen bezoekersaantallen en de kwaliteit van het bezoek. Kun je als bezoeker je nog wel goed laten voorlichten als honderden bezoekers langs je heen lopen? Kortom, de kwaliteitsbeleving van de bezoeker is van belang. Die moet met een goed gevoel naar huis gaan, anders komt die volgend jaar niet terug.
Meer informatie: Fietsenwandelbeurs.nl
Met dank aan (redacteur): Frits van Wolveren, freelance journalist en docent in recreatie en toerisme