De sport- en beweegsector, maar ook de cultuursector zijn opgelucht dat de voorgenomen btw-verhoging op o.a. sport en cultuur definitief van tafel is. Daarmee houdt het kabinet zich aan de eerdere belofte om het btw-tarief voor sport, cultuur en boeken op 9 procent te houden.
Voor de sport- en cultuursector werd al verwacht dat de btw-verhoging zou worden geschrapt. Rondom de btw-verhoging voor verblijfsaccommodaties blijft het angstvallig stil
duiding Pretwerk.nl
Reactie Sportsector
“Sporten blijft daarmee toegankelijk en betaalbaar voor miljoenen Nederlanders.” concludeert het Platform Ondernemende Sportaanbieders.
Een eerder besluit om de btw op sport te verhogen tot 21 procent, ging na brede protesten uit de sport van tafel. Sporters en sportondernemers uit heel Nederland lieten massaal van zich horen, onder meer met acties in Den Haag en een landelijke open brief, ondertekend door meer dan 60 topsporters.
De kracht van sport en bewegen
Sportbeoefening is belangrijk voor Nederland. Door sport verleggen we grenzen. Sporten en bewegen houden ons gezond, waardoor de zorgkosten minder hoeven te stijgen. Bovendien verbindt sport ons en brengt het ons dichter bij elkaar.
Blijven investeren in sterk sportklimaat
De sport- en beweegsector benadrukt het belang van blijvende samenwerking om de maatschappelijke waarde van sport zichtbaar te blijven maken voor politici, zodat zij die betrekken bij hun beleidsbesluiten. Ook in de toekomst moeten we ons blijven inzetten voor een sterk sportklimaat waarin sport en beweging voor iedereen toegankelijk, betaalbaar en bereikbaar zijn.
De campagne ‘Nederland Verliest’ is een initiatief van POS (Platform Ondernemende Sportaanbieders), NOC*NSF, NL Actief, KNLTB, KNVB en wordt ondersteund door veel partijen in de sport- en beweegsector.
Reactie Cultuursector
Ook De Creatieve Coalitie laat in een persbericht weten dat ze opgelucht zijn: “Een lastenverzwaring van ruim 900 miljoen euro op onze sector is permanent van tafel. Het verhogen van het btw-tarief zou niet alleen cultuur, kunst en lezen ontoegankelijker maken; het zou ook het verdienvermogen van duizenden makers raken.”
Dit resultaat ging écht niet vanzelf. Het afgelopen jaar is ontzettend hard gewerkt om de politiek te doen inzien dat deze lastenverzwaring meer kapot maakt dan het oplevert. Van krantenadvertenties, online video’s, de stunt op Prinsjesdag, stickeracties en een kunstenaarscampagne – tot aan talloze bezoekjes aan de Eerste en Tweede Kamer.
De Creatieve Coalitie blikt terug op een fantastische samenwerking met aangesloten lidorganisaties én andere brancheorganisaties. Vrijwel wekelijks kwamen wij bijeen met o.a. Kunsten ’92, de KNVB en NDP Nieuwsmedia als bondgenootschap om nieuwe acties uit te zetten.
Dit politieke wapenfeit laat dan ook vooral één ding zien: het loont om samen op te trekken. In goede tijden, maar juist ook in ingewikkelde tijden.
Meer informatie:
- www.pos.nl (Platform Ondernemende Sportaanbieders)
- www.cultureelpersbureau.nl (persbericht De Creatieve Coalitie)