Nederlandse BTW verhoging op logies (21%) is nu echt definitief

De laatste kans om de BTW verhoging van 9 naar 21% op logiesaccommodaties in Nederland nog ongedaan te maken is verdwenen. Vanmiddag werd er gestemd over de motie van Jimmy Dijk (SP) om deze verhoging alsnog ongedaan te maken. Hij kreeg geen meerderheid achter zich. Een klein lichtpuntje was er ook; Door de last-minute afschaffing van de Box 3 maatregel wordt een investering in een vakantiewoning niet zwaarder belast.

De BTW verhoging van 9 naar 21% geldt voor o.a hotels, vakantieparken, huuraccommodaties op de camping / glamping (kamperen met eigen kampeermiddelen blijven vrijgesteld), bed and breakfasts en groepsaccommodaties. De plannen waren al goedgekeurd door de Tweede Kamer en Eerste Kamer. Afgelopen dagen werd er nog volop gediscussieerd en gepuzzeld om Het Belastingplan zijn finale vorm te geven. Alle boekingen in logiesaccommodaties die voor 2026 zijn gemaakt, werden in aanloop naar deze uitkomst al met 21% BTW belast.

Branche is teleurgesteld

De teleurstelling bij ondernemers en branche-organisaties is groot. Maar de uitkomst is niet helemaal onverwacht. In het voorstel van Jimmy Dijk (SP) werd dekking voor het voorstel gezocht bij een verhoging van de bankenbelasting. Voor de SP was het protest vooral bedoeld om ook met lage inkomens een vakantie te gunnen. Nog meer argumenten om van de maatregel af te zien zijn op deze website al uitgebreid aan bod gekomen.

Last minute nieuws is dat ook België de belasting op logies wil verhogen; van 6 naar 12%. (in Duitsland staat het BTW tarief voor logies op 7%)

Wat nu?

Logiesaccommodaties hebben de BTW verhoging inmiddels al langere tijd zien aankomen, en gaan daar ook op anticiperen. Ondernemersgeluiden die wij opvingen in aanloop naar de BTW verhoging:

  • Diverse bedrijven overwegen om een deel van de BTW verhoging zelf te absorberen om de prijsstap wat te dempen. Dit gaat direct ten koste van het rendement
  • Ook een bedrijfsvoering waarbij (nog) scherper op de kosten wordt gelet is een veel gehoorde maatregel. Arbeidsbesparende maatregelen staan daarbij hoog op het lijstje.
  • Het loskoppelen van diensten die nog wel onder het lage BTW tarief vallen en die voorheen in de totaalprijs zaten.
  • Het uitstellen (afstellen) van grote investeringen en investeringen die niet direct bijdragen aan het rendement.
  • Er is ook een groep die in deze maatregel een geschikt moment ziet om te stoppen. Dat zijn veelal bedrijven waar het rendement nu al zo laag is dat er geen redelijk inkomen meer te verdienen valt.
  • Diverse projectontwikkelaars hadden de activiteiten in Nederland al op een laag pitje gezet, en hebben hun investeringen in nieuwe vakantie-destinaties inmiddels naar het buitenland verplaatst.
  • In het topsegment zien we ondernemers die er voor kiezen om juist meer kwaliteit en onderscheidend vermogen te bieden, omdat ze daarmee minder afhankelijk worden van de factor prijs.

Op Linkedin laat Marijk Vuik, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) blijken dat de strijd nog niet is gestreden: “We geven niet op. Tijdens de formatie blijven we dit onderwerp onder de aandacht brengen bij de partijen die onderhandelen over een nieuw kabinet. En vanaf 1 januari 2026 volgen we de ontwikkelingen nauwgezet. Zodra de negatieve effecten zichtbaar worden, zorgen we dat deze data goed onderbouwd en transparant worden gedeeld.”

Brancheorganisaties pleiten voor een monitoringssysteem om de effecten van de BTW verhoging in kaart te brengen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de directe belastingopbrengsten vanuit de logiessector aan de staatskas, maar ook naar de verminderde inkomsten in de regio. (restaurants, dagrecreatie, toeristenbelasting, parkeergelden, winkels.)

Box 3

De afschaffing van de Box 3 maatregel zorgt er voor de een investering in een vakantiewoning niet zwaarder wordt belast. Een goede uitleg over de fiscale gevolgen is uiteengezet op EWmagazine.nl.

Dit is goed nieuws voor mensen die een investering in een vakantiewoning hebben gedaan om daar rendement uit te halen; bijvoorbeeld voor hun pensioen. De verkoop van recreatiewoningen is ook een fundamenteel onderdeel van de financiering in uitbreiding en kwaliteit van vakantieparken.

Voor eigenaren van vakantiewoningen die hun huisje verhuren slaat de balans waarschijnlijk toch negatief uit. Zij worden ook getroffen door de BTW verhoging die het rendement onder druk zet en de bezettingsgraad kan verminderen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *