Sector Glamping wordt volwassen

Op 17 en 18 september werd het glamping-event VIEWW georganiseerd op vakantiepark ’t Mölke. In de sector is het niet meer nodig om uit te leggen wat ‘glamping’ is. Ondernemers zijn toe aan de volgende stap; het optimaliseren van het businessmodel; concepten inrichten voor specifieke doelgroepen en accommodaties selecteren die nog beter passen bij het totaalconcept.

Bijzondere ervaringen vragen continu om innovatie

Glamping draait in de kern nog altijd om het bieden van ‘een bijzondere ervaring’. Ondernemers die zich richten op dit segment hebben dan ook te maken met een kortere levenscyclus van hun product. Om de gasten telkens weer te verrassen zijn creativiteit, doorontwikkeling en investeren noodzakelijk. Saskia van der Zee Lippers, concept en innovation manager bij Landal legt uit dat glamping niet zomaar kopieerbaar is: “Elk glampingconcept moet passen bij de locatie. Je moet daarom voor elke locatie een eigen plan maken. De accommodatie speelt wel een hele belangrijke rol bij een glampingvakantie. Die basis moet gewoon goed zijn.” Allessandro van der Loo (Vacanze Col Cuore) voegt daar aan toe: “Je moet de markt niet overvoeren met ’teveel van hetzelfde’. Wij plaatsen maar bij 10% van de accommodaties een hottub. Zo blijft het bijzonder en wordt het geen commodity.”

Op VIEWW lieten diverse aanbieders van accommodaties hun nieuwe ontwerpen zien.

Trends in Glampingbeleving – ronde tafelgesprek

Trends in Glamping

Tijdens het ronde tafelgesprek, geleid door glampingexpert Richard Otten, kwamen diverse thema’s aan bod. Mede ingegeven door praktijkervaring, weten exploitanten steeds beter hoe zij hun terrein moeten inrichten. We noemen enkele van de lessen uit de presentatie (met medewerking van Saskia van der Zee Lippers – Landal, Alessandro van de Loo – Vacance Col Cuore en Kim Elle van Ernst – HR specialist in de sector leisure).

  • Er is een duidelijk verschil tussen de doelgroep van de traditionele camping en het glampingpubliek. Een bedrijf kan beide doelgroepen bedienen, maar bij voorkeur wel op gescheiden delen van het park.
  • Landscaping wordt steeds belangrijker. Waar je op een camping de plekken efficient kunt situeren aan een geasfalteerde weg, vraagt glamping om zorgvuldige inpassing in het landschap.
  • Een glamping hoort autovrij (autoluw) te zijn.
  • Houtstook (voor b.v. hottub of kampvuurtjes) verdwijnt van de glamping. Ondanks het sfeerverhogend effect wegen de milieuoverwegingen steeds zwaarder.
  • Voor het glampingaanbod richting families weegt de aanwezigheid van een zwemvoorziening zwaar mee in de voorkeur voor een locatie. De relatief hoge investering is een dilemma. Een oplossingsrichting kan worden gevonden in de combinatie met het zwembad, gedeeld met het campinggedeelte of zwemmen in natuurwater.
  • Duurzame energie past bij het glampingconcept, maar zonnepanelen op de tenten worden nog als onhandig en onaantrekkelijk ervaren. De eerste oplossingen in deze richting zijn wel in ontwikkeling.
  • Een persoonlijke benadering past bij het glampingconcept. Van de Loo: “Het gevoel geven dat je te gast bent op een familiebedrijf.”. De arbeidsmarktkrapte, in combinatie met seizoenswerk, maakt het lastig om personeel te vinden en te behouden. Van Ernst: “Zorg dat je een aantrekkelijke werkgever wordt door goede secundaire arbeidsvoorwaarden.”

Een videoverslag van de ronde tafelgesprekken verschijnen binnenkort bij www.glampingexpert.nl

Glamping is een totaalconcept

Glamping is (veel) meer dan alleen een goede glampingtent. Ook dat wed wel duidelijk op het event VIEWW. Alles moet kloppen in het totaalconcept en leveranciers spelen daar op in door producten en services aan te bieden die deze totaalbeleving ondersteuning. Zoals bijvoorbeeld een goede foodservice (outdoor cooking), wellness, een comfortabel bed en beddegoed (want veel nieuwe doelgroepen zijn kwaliteit uit hotels gewend), ondersteuning in marketing en bedrijfsvoering. Hier onder een collage van diverse partijen die daar hun steentje aan bijdragen.

Meer informatie: www.vieww.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *