Basic Fit is een van de meest succesvolle sportbedrijven in Nederland. bij de presentatie van de derde kwartaalcijfers liet het bedrijf Europees een groei zijn van ruim 5% naar 1653 locatie. In Nederland groeide de keten dit jaar met 4 vestigingen naar 245; in België kwamen er 6 nieuwe locaties bij; nu 235. Naast de abonnementen genereert Basic Fit steeds meer inkomsten uit de verkoop van sportvoeding (+ 20% omzet t.o.v. dezelfde periode vorig jaar)
Bij de groei van Basic Fit wordt vooral gelet op het aantal abonnees; de belangrijkste bron van inkomsten. Dat aantal groeide in de eerste 9 maanden van 2025 met 13% naar 4,73 miljoen. Tel daarbij op dat er per abonnee 3% meer werd uitgegeven (nu € 24,60 per maand) en dan resulteert dat in een totale omzetgroei t.o.v. dezelfde periode vorig jaar van 16%.
Nieuwe verdienmodellen
Naast de basiservaring van fitness kijkt Basic Fit ook naar mogelijkheden om met innovatie nieuwe marktkansen aan te boren. Een nieuwe ontwikkeling is o.a. de Relax en Recover zone (nu nog bij een beperkt aantal clubs) met o.a. Hydro Massage bedden, een Cryo Lounge met koelstoelen die het spierherstel bevorderen en massagestoelen. De Relax en Recover Zone is gekoppeld aan een Ultimate Membership.
De omzetgroei werd ook gerealiseerd door de verkoop van eiwitshakes onder de merknaam NXT Level Sports Nutrition, die ook een verkoopkanaal hebben via diverse supermarkten. Zo ontwikkelt het sportbedrijf langzaamaan ook een tak met voedingsmiddelen; gericht op dezelfde doelgroep.
Verdere groei in de planning
Er zitten ook nog volop nieuwe vestigingen in de pijplijn. Dit jaar werden er in Europa al 78 nieuwe vestigingen geopend. Daarmee ligt men op koers voor de doelstelling van 100 nieuwe clubs in 2025. Op het overzicht van toekomstige ontwikkelingen staan op dit moment (september 2025) 38 clubs in ontwikkeling; 58 contracten getekend; 60 contracten in bespreking en meer dan 150 locaties worden onderzocht op haalbaarheid.
Bron en meer informatie: Basic Fit corporate