Kampeersector draait lekker, maar is zeker niet zorgenvrij

Kampeerboeren van de SVR hebben een uitstekend seizoen achter de rug, maar maken zich wel zorgen over de de steeds verder oplopende toeristenbelasting. De kampeersector valt onder de uitzonderingspositie als het gaat om de voorgenomen BTW verhoging van 9 naar 21%; veel kampeerders realiseren zich dat niet eens. Wel zijn er zorgen over de verhoging van me motorrijtuigenbelasting van 25% naar 50% van het reguliere tarief. Dat waren onderwerpen die speelden op de beursvloer van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs van 30 september t/m 4 oktober.

Christel en Bas van Mill – bestuurders bij de SVR

De Kampeer en Caravan Jaarbeurs trok in 5 dagen tijd zo’n 40.000 bezoekers. Het was dan ook gezellig druk op de beursvloer.

De SVR kampeerboeren zijn prominent aanwezig op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs. Naast een centrale SVR stand presenteren ook enkele kleinere SVR-campings hun aanbod. Bas van Mill van de SVR laat weten dat de meeste SVR camping ‘een geweldig seizoen’ achter de rug hebben: “Het voorjaar begon al met vele zonnige dagen en het was dit jaar opvallend dat de periode in aanloop naar de bouwvakvakantie wellicht nog beter bezet was dan het hoogseizoen zelf. Met Hemelvaart en Pinksteren waren de meeste SVR campings helemaal volgeboekt.”

Toch kijkt de SVR wel met enige zorg naar de toekomst. Van Mill: “We bieden bij de SVR traditioneel veel ruimte voor mensen met een kleine portemonnee. Maar door oplopende kosten, vooral door de toeristenbelasting, komt ook een kampeervakantie voor steeds meer mensen buiten hun budget te liggen. We horen ook dat Duitse gasten een kampeervakantie in Nederland wel erg duur beginnen te vinden. Zij kijken daarbij ook naar de vrij hoge prijzen in de Nederlandse winkels en van brandstof. En alhoewel de BTW verhoging met ingang van 2026 (van 9 naar 21%) niet gaat gelden voor kamperen met eigen middelen, zien we dat bedrijven hun prijzen voor hun andere accommodaties – tot nu toe een groeisegment – stevig moeten opschroeven om uit de kosten te komen.”

De SVR is nog altijd aan een gestage groei bezig. In Nederland zijn er op dit moment 1200 bedrijven aangesloten bij de SVR. De laatste jaren zijn er ook steeds meer buitenlandse campings (veelal met Nederlandse eigenaren) die aansluiting zoeken bij de SVR. Dat zijn inmiddels 800 locaties. De meerderheid van de SVR campings heeft inmiddels geen actief boerenbedrijf meer – en focust daarmee nog nadrukkelijker op de toeristische tak. Professionalisering van deze deelsector is ook te zien in het toenemend aantal verhuuraccommodaties (600 op www.hurenbijdeboer.nl). SVR werkt daarnaast ook nog met een slimme marketingtool door boekers van campings een heel voordelig lidmaatschap aan te bieden. Er zijn inmiddels 155.000 SVR donateurs.

over SVR

Blijft camperen wel aantrekkelijk?

De Kampeer en Caravan Industrie (KCI) – organisator van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs, benoemt de verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor campers als ‘donkere wolk boven de kampeermarkt.’.

Vanaf 1 januari 2026 vervangt het halftarief het huidige kwarttarief in de wegenbelasting voor campers. Dit betekent dat camperbezitters voortaan 50% van het reguliere tarief betalen in plaats van 25%. De maatregel is bedoeld om belastingvoordelen eerlijker te verdelen en sluit aan bij duurzaamheidsdoelen. Voor veel camperaars betekent dit een verdubbeling van de jaarlijkse belastingkosten.

Duiding verhoging wegenbelasting door ACSI

Afgelopen jaren is het aantal campers in Nederland overigens sterk gegroeid. En ook dit jaar loopt de camperverkoop uitstekend blijkt uit een tussenrapportage door de KCI. Die sterke groei heeft overigens wel andere negatieve gevolgen voor toeristen in een camper. Zo is het steeds lastiger, zeker in het hoogseizoen, om een plekje op een camping te vinden. Vooraf reserveren is tegenwoordig een must. De KCI benoemt ook de afname van het aantal toeristische kampeerplekken doordat diverse campings (vooral in Nederland) de afgelopen jaren zijn omgevormd van camping naar vakantiepark.

Trends

De Kampeer en Caravan Jaarbeurs is ook een prima plek om de nieuwste trends te spotten. Die zijn zichtbaar op de beurs of komen boven water tijdens gesprekken met de standhouders en campingexperts die hier in het wild rondlopen:

  • Er is meer behoefte (en aanbod) aan adult only campings; camping verboden voor kinderen, en vooral gericht op de rustzoekers. Ook enkele SVR campings kiezen voor deze afgebakende doelgroep.
  • Kleinere en compacte kampeermiddelen in opkomst; kleine campervans, vouwwagens en daktenten laten een groei zien.
  • Steeds meer kampeerders arriveren met een elektrische auto of zelfs een compleet elektrische camper. Dat vraagt om extra laadmogelijkheden en netverzwaring op een camping. (1 op de 5 Europese campings heeft inmiddels laadpalen)
  • Richard Otten (Glampingexpert) noemt ook nog de opkomst van een wat jongere doelgroep die het kamperen weer ontdekt.
  • De opkomst van ‘zelfvoorzienend’ voor ‘off-grid’ kamperen. Met zonnepanelen, oplaadbare powerstations, krachtige lithium-accu’s, waterzuiveringsinstallaties etc. Hiervan profiteren vooral regio’s met veel vrije ruimte voor wildkamperen.
  • Luxere kampeervormen in opkomst; bijvoorbeeld met privé sanitair op de kampeerplaats.

Meer informatie: www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *