Nederlanders boekten afgelopen 3 jaar voor €32,3 miljard via vakantieplatformen

Vakantiegangers gaven de afgelopen drie jaar € 32,3 miljard uit aan boekingen via vakantieplatformen. Gemiddeld besteedden ze € 697 per boeking. Klanten gaven het meest uit bij D-reizen. Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.200 Nederlanders.

Multiscope onderzocht 19 vakantieplatformen waar ook daadwerkelijk geboekt kan worden (Er zijn ook platformen die voor een boeking doorverwijzen naar de vakantie-aanbieder.) Eigenschappen waar de platformen op werden vergeleken:

  • Reclame
  • Naamsbekendheid
  • Keuzeredenen
  • Geboekt
  • Besteding
  • NPS
  • Loyaliteit

Gemiddelde besteding €697

Nederlanders besteden gemiddeld €697 per boeking, gerekend voor het hele gezelschap. Zeven platformen overstijgen dit marktgemiddelde. In de afgelopen drie jaar deden ze in totaal 46,3 miljoen boekingen, goed voor in totaal € 32,3 miljard.

Meest besteed bij D-reizen

Vakantiegangers geven meer uit op platforms die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen (€ 2.228) en Dé VakantieDiscounter (€ 1.668). D-reizen heeft de hoogste gemiddelde besteding van alle platforms. Klanten besteden het minst bij HotelSpecials (€ 239), trivago (€ 306) en Weekendjeweg.nl (€ 331).

Hoogste bestedingen 35- tot 49-jarigen

Vakantiegangers van 35 tot en met 49 jaar besteden gemiddeld € 806 per boeking. Daarmee geeft deze groep meer uit dan consumenten van 50 jaar of ouder (€ 691) en 18- tot en met 34-jarigen (€ 631). Dit verschil komt doordat 35- tot en met 49-jarigen vaker kiezen voor pakketreizen.

Bron en meer informatie: www.multiscope.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *