In Amsterdam is een nieuw concept van creatieve workshops van start gegaan: Rembrandt van Wine. Onder begeleiding van een kunstenaar gaan mensen aan de slag met hun kunstwerk van neon-verf aangelicht door blacklights. De groep wordt tijdens hun artistieke reis voorzien van de nodige drankjes.
Initiatiefnemers zijn Steef Brandsma en zijn vriend Borre. De workshops worden geboekt via de website en worden op dit moment (26-02-2024) aangeboden voor € 38,50 voor een individuele deelname. Brandsma ziet volop kansen voor zijn project in de Amsterdamse markt die open staat voor nieuwe initiatieven. Hij is ook bereid om de achtergronden van dit creatieve concept met ons te delen.
Hoe ben je op dit idee gekomen?
Steef: “Ik was op vakantie in het zonnige Barcelona, waar mijn vriendin en beste vriend mij op mijn verjaardag verraste op precies dit – schilderen in het donker. Die avond was zo leuk dat ik diezelfde avond nog zei: Dit moeten we ook naar Amsterdam brengen. Nu staan we hier, een klein jaar en talloze events verder!”
Wat zijn de belangrijkste kostenposten waar je in je bedrijfsvoering mee te maken hebt?
Steef: “De huur van de ruimte. Andere aanbieders van schilderworkshops geven deze in cafeetjes maar wij hebben eigenlijk vanaf moment 1 onze zinnen gezet op een eigen ruimte. Alleen dan kunnen we er echt de ervaring van maken die we voor ogen hebben, en bezoekers echt onderdompelen in een complete ervaring.
Daarnaast moeten we natuurlijk salarissen betalen, verf en andere schildermaterialen aanschaffen en kosten maken voor de marketing.”
Hoeveel bezoekers heb je ongeveer per maand nodig om break even te draaien?
Steef: “Eigenlijk helemaal niet zo veel, bij 4 events voor 15 personen draaien we al break even.”
Op welke doelgroepen richt je je zoal?
Steef: “We wedden op meerdere paarden:
1. Toeristen – via platformen zoals Eventbrite en Tiqets krijgen we steeds meer toeristen over de vloer.
2. Net begin werkenden die het leuk vinden om een avondje op stap te gaan, maar niet meer alleen in de kroeg of in de club willen staan
3. Crea bea’s die willen leren schilderen. “
Heb je alleen inkomsten uit deelname of zijn er ook nog andere verdienmodellen?
Steef: “We verkopen bij privé evenementen ook snacks (koud / warm), en gaan vanaf volgende week ook tote bags aanbieden die deelnemers na afloop kunnen gebruiken om hun schilderij mee naar huis te nemen. En er komen ook virtuele schilderworkshops aan.”
Ben je van plan om dit concept in de toekomst uit te rollen naar andere locaties?
Steef: “Ja, dat is zeker ons doel. We verwachten zelf dat er in Amsterdam misschien nog wel een locatie bij kan, en anders zeker in steden zoals Rotterdam, Den Haag, Utrecht.”
Meer informatie: www.rembrandtvanwine.nl/about-us