In het dynamische landschap van de attractie-industrie komen enkele opvallende trends naar voren die de manier waarop mensen plezier beleven aan deze attracties beïnvloeden. Van digitalisering, tot immersie en dynamic pricing, de sector is altijd onderhevig aan de laatste ontwikkelingen. Laten we eens kijken naar vijf toonaangevende trends die in 2024 het gezicht van de attractie-industrie zullen vormgeven.
1. Immersie en beleving zijn key
Het dagelijks leven is soms al moeilijk genoeg; daarom zijn mensen tijdens een dagje uit echt op zoek naar een ontsnapping hiervan. En hoe kan dat nou beter dan in een attractie worden ondergedompeld in een andere wereld? Dat noemen we immersie; ook wel vertaald als “being under the surface of or in a body of liquid”. Ook kan hierbij worden verwezen naar het concept van de “tovercirkel” van Johan Huizinga. Immersie kan namelijk ontstaan wanneer er een “tovercirkel” gevormd wordt die een wereld schept die losstaat van de alledaagse wereld. Een “tovercirkel” is namelijk een tijdelijk “omheind terrein” met eigen regels.
Tegenwoordig is het een trend om niet naar iets te “kijken”, maar meegenomen te worden in een verhaal. Hierbij zijn interactieve attracties, sterk gethematiseerde attracties en bijvoorbeeld VR-ervaringen goede voorbeelden. Hier kun je echt even “jezelf” verliezen en onderdeel worden van het verhaal van de attractie. Dit kan bijvoorbeeld ook al zo simpel zijn als een themarestaurant waarin je je even in een andere tijd waant of het toevoegen van game-elementen aan een kartbaan of trampolinepark. De beleving, onderdompeling en ervaring zijn daarom voor bezoekers in 2024 extra belangrijke redenen om jouw dagattractie te verkiezen boven een andere.
2. Dynamic pricing
De trend van dynamic pricing houdt in dat bij drukte de prijzen van dagattracties omhoog gaan, terwijl op rustige dagen bezoekers juist goedkoper naar binnen kunnen. Op deze manier wordt gehoopt om de drukte wat meer te spreiden over het jaar. Zo zijn doordeweekse dagen in het laagseizoen over het algemeen goedkoper dan weekenddagen. Dit is interessant voor zowel grotere als kleinere attracties. Zo ontvangen kleinere attracties hierdoor op goedkopere dagen nu gasten, terwijl dit met een duurdere prijs wellicht niet het geval zou zijn.
Een aanvulling hierop is tevens een dag- en avondticket. Dit is vooral interessant voor pretparken met lange openingsuren in de zomer of een specifiek evenement zoals Halloween. Mensen die alleen in de avond kunnen of willen komen betalen dan een lagere prijs en zijn daardoor eerder geneigd om toch nog een avondje te komen dan wanneer zij het volledige bedrag moeten betalen.
3. Digitale media om het bezoek te vergemakkelijken
Digitale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en zo ook niet tijdens een bezoek aan een dagattractie. Tegenwoordig zien we steeds meer parken hier slim op inspelen om een bezoek nog makkelijker te maken. Natuurlijk zien we al jaren dat tickets online worden gekocht, maar na COVID-19 hebben sommige parken zelfs niet eens meer een kassa en kunnen kaartjes daarom niet meer te plekke worden gekocht. Dit geldt bijvoorbeeld voor Phantasialand. Het is zelfs het geval dat sommige dagattracties niet eens meer contant geld willen aannemen voor nog snellere operations, zoals Avonturenpark Hellendoorn.
Deze digitale trend zet zich verder door in de vorm van virtuele wachtrijen, interactieve plattegronden, het delen van wachttijden en zelfs het online bestellen van eten. Dit kan meestal gedaan worden via de eigen app van de dagattractie. Zo kun je via de app van de Efteling bijvoorbeeld eten bestellen via je telefoon en deze vervolgens even later ophalen zonder dat je in een lange rij hebt moeten staan. Ook zien we in vele parken het welbekende McDonalds scherm om sneller en eenvoudiger eten te kunnen bestellen. Europa Park biedt dan weer via de app een gratis virtuele wachtrij aan met beperkte beschikbaarheid (VirtualLine). Kortom, de tijd van spontaan wandelen door een pretpark of een spontaan bezoek aan een dagattractie is in 2024 echt wel definitief voorbij.
4. Inclusiviteit: iedereen kan meedoen
Iedereen moet tegenwoordig mee kunnen doen. Bedrijven die inclusief zijn, zijn bovendien succesvoller en tonen meer maatschappelijke verantwoordelijkheid. Vaak zien we bijvoorbeeld dat ervaringen worden ontworpen of aangepast aan bezoekers in rolstoelen, mensen met een zicht- of gehoorbeperking en gasten die neurodivergent zijn. Zo vaart er nu bijvoorbeeld in Toverland bij de nieuwere attractie Merlin’s Quest een speciaal bootje rond waarin een rolstoel kan worden geplaatst, terwijl bij de Fata Morgana in de Efteling de persoon in de rolstoel in een normaal bootje door de attractie gaat.
Andere manieren om iedereen te betrekken zijn bijvoorbeeld speciale evenementen voor mensen met beperkingen, sensor-friendly days of speciale zones waarin de muziek bijvoorbeeld wat minder luid staat. Ook kunnen we hierbij denken aan het aanbieden van vegetarische, veganistische, glutenvrije en andere dieet- en allergievriendelijke eetmogelijkheden.
Ook valt onder de noemer inclusiviteit het aanpassen van attracties zodat deze voor iedere cultuur leuk zijn om te bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan de aanpassingen die de Efteling onlangs heeft doorgevoerd bij Droomvlucht, Carnaval Festival en Monsieur Cannibale (nu: Sirocco). Maar ook zien we vaker bij preshows van attracties dat deze niet meer alleen verteld worden in één taal, maar er ook aan buitenlandse gasten is gedacht in de vorm van ondertiteling of gesproken stukken in het Engels.
5. Inspelen op het seizoen
Elk seizoen kent zijn eigen charmes en dat weten vele dagattracties inmiddels. Dit is te herkennen in de vorm van verschillende evenementen, ook wel Festivalization genoemd. In de basis zien we tegenwoordig drie duidelijk terugkerende evenementen bij dagattracties: zomer, Halloween en winter. Vooral Halloween en winterevenementen zijn de laatste tijd in trek. Ieder jaar zien we dan ook weer meer dagattracties inspelen op het specifieke seizoen om hier meer bezoekers uit te halen.
Zo vindt Halloween tegenwoordig zelfs plaats in dierentuinen en musea, is het tevens een thema bij andere uitjes en zijn tijdens de winter vooral evenementen met lichtentertainment enorm populair om aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan de Chinese lichtbeelden die in diverse dierentuinen te bewonderen zijn. Maar ook bieden attractieparken in de winter extra entertainment aan om toch de deuren even te kunnen openen ondanks het mindere attractieaanbod. Dit betekent ook dat de klassieke randjes van het pretparkseizoen steeds meer verdwijnen en parken veelal meer geopend zijn dan vroeger het geval was.
Ook valt onder deze trend het omgaan met slecht weer en een dagje uit. Steeds meer attracties met een indoorlocatie spelen bijvoorbeeld tijdens regen in op dat het bij hen droog is en bij hitte op dat ze een airco hebben. Anderzijds proberen parken met een meer outdoor aanbod hun indooractiviteiten uit te lichten, zijn tickets goedkoper door dynamic pricing of bieden ze een nieuwe dienst aan zoals een regenverzekering.
Met dank aan (redacteur): Joyce Dijkstra, SEO en content marketeer bij Red Online Marketing en influencer op het gebied van attractieparken.
Joyce: “Wil je met ons brainstormen over hoe onze specialisten zouden kunnen helpen met jouw strategie- of online marketingvraagstuk in de attractie-industrie? Plan een gratis adviesgesprek met ons in.”