Het segment van Family Entertainment Centers is volop in ontwikkeling

Tijdens de Vakdag Family Entertainment Centers (FEC) door Pleisureworld bleek opnieuw hoe lastig het is om dit FEC segment af te bakenen. Er komen steeds nieuwe vormen van gebundelde indoor dagrecreatieve activiteiten bij. En dat maakt deze jonge branche juist zo leuk en veelzijdig. Er vindt op dit moment een ontwikkeling plaats waarbij FEC zich profileren op specifieke marktsegmenten. Een goed voorbeeld daarvan is het recent geopende Sparkx in Gent, waar de focus ligt op sportieve activiteiten.

Micky Verhaag van Shuffly legt uit hoe een Social Entertainment business werkt.

Wat zijn op dit moment de trends rond FECs:

Een hele dominante trend in het FEC marktsegment wereldwijd is de opkomst van Social Entertainment. Bij deze concepten staat niet de activiteit maar het ‘gezellig samen zijn’ centraal. De horeca is dan ook een belangrijk onderdeel van het totaalconcept. Op deze trend speelt o.a. het bedrijf Shuffly in met de Shuffle Boards die voorzien zijn van een bartafel rondom het spel. Micky Verhaag liet in een presentatie zien dat er (vooral in het buitenland) al zeer veel verschillende vormen van Social Entertainment concepten zijn ontwikkeld.

Enkele concepten uit de UK (met dank aan Micky Verhaag van Shuffly):

Ook vakantieparken en horeca begeven zich in dit marktsegment door hun centrale voorzieningen uit te breiden en open te stellen voor dagbezoek. De locatie van de FEC-dag; FEC Mauk op Eiland van Maurik, is daarvan een representant. Het totaalaanbod is bijzonder compleet met o.a. bowling, karaoke, darts, shuffle board, indoor spelen, glowgolf en pubspellen; natuurlijk aangevuld met een ruime horeca. Ook deze locatie voldoet aan de randvoorwaarden van de trend van Social Entertainment.

Hans van Leeuwen van Pleisureworld ziet volop ontwikkelingen vanuit de horeca.. “… en dat gaat tegenwoordig veel verder dan een biljard en een dartboard. Er worden complete concepten ontwikkeld die er vooral op gericht zijn om de bezoektijd (= consumptietijd) te verlengen. Beleving staat in deze nieuwe concepten voorop.”

Clay Café Lab

Specialisatie op een specifiek segment. Zoals we in de inleiding al benoemd zijn er inmiddels diverse combinaties mogelijk. Sparkx focust op sportieve interactieve spelvormen. Andere specialisten zien we opkomen zoals Akiba District, die een breed pallet aan retro arcade spellen biedt. Tijdens de vakdag presenteerde Vintia het concept ‘Clay Café Lab’ waarmee je ook een meer creatieve richting op kunt gaan. (kleien en keramiek bewerken)

FEC’s hadden altijd al een ruime keuze aan activiteiten. Bowling en karten staan vaak bovenaan het wensenlijstje. Daar komen steeds meer interactieve spelvormen bij. Ook rondom traditionele spelvormen als bowlen en karten zorgt een nieuwe digitale laag voor nieuwe spelconcepten. Het voordeel van de toegevoegde digitale content (veelal AR) is dat je met contentwissels ook snel een nieuw spelconcept kunt introduceren.

Martin van Kranenburg

Op het gebied van bedrijfsvoering en marketing doen diverse vormen van digitale ondersteuning hun intrede. Denk daarbij aan aanmeldzuilen, digitale scoreformulieren en bestellen met een QR code in de horeca. “De FECs ontkomen ook niet aan de AI revolutie, die verschillende bedrijfsprocessen gaan beïnvloeden. Op dit moment heeft de afdeling marketing al volop profijt van o.a. chatbots en het opzetten van slimme campagnes.” vertelt Martin van Kranenburg, AI expert in de recreatiesector. Het bedrijf Clickables (marketingondersteuning) maakt ook volop gebruik van AI; bijvoorbeeld bij het bepalen van de meest optimale bedrijfslocatie. Ook Red Online Marketing speelt in de online marketing strategie van recreatiebedrijven steeds meer in op vindbaarheid met AI.

Tijdens de vakdag werd het initiatief Leisure GPT geïntroduceerd om ondernemers in de recreatiesector te ondersteunen bij hun AI ontwikkelingen. Meer informatie: www.leisureconnect.nl/toolbox-gpt


Met dank aan (organisator van dit event): Hans van Leeuwen van Pleisureworld

De volgende activiteit van de ondernemende werkgroep Family Entertainment Centers is een VIP FEC Inspiratie tour op 30 september. Dan wordt een serie aan nieuwe FEC bedrijfsconcepten bezocht en krijg je daar een kijkje achter de schermen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *