Indoor Golf Experience RUFF heeft Europese groeiplannen

Afgelopen maand werd in de Utrechtse locatie The Wall een nieuw leisureconcept geopend rondom de golfsport; RUFF. Het blijkt de aftrap voor een nieuwe keten rond indoor golf-activiteiten. Investeerder Johan Hus laat weten: “We willen binnen twee jaar 10 tot 12 franchise vestigingen in Nederland openen en hebben daarnaast ook nog het master franchiseeship voor België.”

Initiatiefnemer Johan Hus

RUFF komt van oorsprong uit Zweden waar Alex Bengsston het concept vier jaar geleden heeft opgestart. Inmiddels is RUFF actief in meerdere Europese landen en heeft het de ambitie om uit te groeien tot marktleider in dit segment op het Europese vasteland. In diverse werelddelen en in Groot-Brittannië is de strijd om marktaandeel al lang losgebarsten. In Nederland heeft Johan Hus, samen met zijn compagnons Pieter Gabes en Johan van der Lijcke, zich aangesloten bij RUFF. Zij zijn ook actief betrokken bij het doorontwikkelen en verder professionaliseren van het RUFF-concept.

Een eerste indruk

RUFF is gevestigd In The Wall. Dat is een leisure-retail-locatie langs de snelweg A2. Het middelste deel wordt verhuurd als winkelvastgoed. Op de west- en oostkant worden ruimtes verhuurd aan leisureconcepten. Naast RUFF zit o.a. Teamsport E-karting en een fitnessbedrijf. Aan de andere kant van het pand vinden we o.a. Play-in (indoorspelen, klimmen, trampolinepark, arcade en VR) en Racesquare.

In de centrale ruimte van RUFF zorg de mini golfbaan (Aangelegd door VrienDD) meteen voor de juiste golfsfeer. Deze attractie wordt vooral gebruikt om het onderdeel ‘putten’ te oefenen. Daarnaast zijn er 6 cabines met een golfsimulator te vinden waar je met een groep een activiteit kunt doen. Dankzij de slimme software zijn er meerdere golfbanen te bespelen met diverse spoelelementen. Er is veel aandacht besteed aan een kwalitatief goede en sfeervolle uitstraling. In het totaalconcept speelt ook het personeel een belangrijke rol. Hus legt uit: “We hadden ook kunnen kiezen voor een volledig geautomatiseerde golfattractie. Wij willen juist met een human touch zorgen voor een onderscheidende beleving.”

Er zijn wereldwijd al meerdere vergelijkbare golfconcepten actief. Ruff onderscheidt zich van de anderen door:

  • De combinatie van Trackman-technologie met gamification voor niet-golfers. 
  • De premium horeca-ervaring voor groepen, zoals de inzet van sharing platters.
  • De toegankelijkheid voor zowel golfers als niet-golfers. En dus ook die diversiteit die we nastreven. Zoals bijvoorbeeld door de inzet van influencers, Spieren voor Spieren (en gamification) om nieuwe doelgroepen te interesseren voor golf. 

Flagship locatie

De vestiging in The Wall is bijzonder ruim opgezet met een oppervlakte van 1000 m2. Daar zijn o.a. 6 base simulatoren en 9 putting holes in geplaatst. “Ook de horeca is een belangrijk onderdeel van het totaalconcept,” ligt Hus toe, “De Clubhouse is belangrijk voor de sfeer en beleving. Je kunt hier, na de activiteit, nog wat blijven hangen en op de grote schermen worden in de toekomst sportwedstrijden vertoond, die nog méér beleving brengen. De inkomsten uit de horeca zijn ook belangrijk voor het verdienmodel van RUFF. We hebben bewust gekozen voor een wat kleinere kaart met kwalitatief goede hapjes en we mogen op deze locatie ook alcohol schenken. Dat maakt RUFF ook weer aantrekkelijk voor specifieke doelgroepen die een hapje en drankje verwachten tijdens hun uitje, zoals bedrijfsuitjes en vriendenfeestjes.”

De vestiging in Utrecht is meteen ook de Flagship locatie voor toekomstige franchisenemers. Hus legt uit: “Je kunt geen franchiseconcept uitrollen als je onvoldoende feeling hebt met het product en de dagelijkse gang van zaken. Wij exploiteren deze eerste vestiging in Nederland daarom zelf. Dit biedt ons ook een mooie kans om het concept nog verder te verbeteren.”

Relatie met golfsport is belangrijk

RUFF heeft goede banden met de golfbond NGF en Hus laat weten dat er gesprekken gaande zijn over samenwerking. “De golfsport is de basis van dit concept en hetgeen ons onderscheid van andere entertainmentcentra. We zien nu al dat ervaren golfers een belangrijk deel uitmaken van onze dagelijkse bezoekers. We werken met kwalitatief goede golfclubs en bezoekers nemen vaak ook hun eigen materiaal mee. We werken met een hoge kwaliteit TrackMan-simulatoren, die ook nog voorzien zijn van ai technologie om je techniek te verbeteren.”

Vanuit de NGF is er ook een belang om deze meer recreatieve insteek van de golfsport te omarmen. Hus: “De NGF wil de golfsport minder elitair en makkelijker toegankelijk maken. Bij RUFF is deelname zeer laagdrempelig. Dat biedt kansen om een nieuwe doelgroep kennis te laten maken met de golfsport.”

Franchiselocaties gezocht

Binnen 2 jaar wil men in Nederland groeien met 10 tot 12 RUFF Locaties. Ook in België wordt gezocht naar nieuwe franchisenemers. Qua fysieke omgeving is een ruimte van minimaal 500 m2 noodzakelijk. Hus stelt dat de ondernemerskwaliteit (in horeca en/of recreatie) zwaarder weegt dan de kennis van de golfsport. Toch ziet hij dat een aansluiting bij een golflocatie absoluut een meerwaarde is voor en vestiging.

Hus wijst er op dat het tij meezit voor de RUFF formule. “De combinatie van sport en entertainment is in opkomst en concepten die inspelen op een lifestyle zijn booming. Sportverenigingen, ook in de golfwereld, zijn op zoek naar flexibele concepten die beter aansluiten bij de tijdsgeest. Met RUFF kun je zowel de sporters als de recreanten aanspreken en de bezetting van deze doelgroepen is goed te combineren.”

De nieuwe vestigingen worden goed begeleid, maar moeten zich daarmee ook vastleggen aan de randvoorwaarden van het concept. Zo zijn er afspraken gemaakt met leveranciers van het golfmateriaal, de techniek van de golfattractie. (Trackman) en de uitstraling van de locatie. Hus ligt toe: “Daarmee willen we de kwaliteit hoog houden. Dit is een goed doordacht concept waaraan we nog steeds werken om de invulling te optimaliseren. We helpen bij de inrichting van het nieuwe pand, training van het personeel en de marketing. De ondernemer kan zich daarmee volop richten op hostmanship en het managen van de locatie.”

Meer informatie: https://ruffgolf.eu/nl/franchise/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *