De mobiele telefoon vraagt wel erg veel aandacht van de consument die op bezoek zijn in attractieparken. Daarmee gaat een belangrijk deel van de aandacht voor specifieke (immersive) belevingen en de interactie met mede-reizigers verloren. Dat is één van de conclusies uit een onderzoek van Katapult onder pretparkfans.
Katapult publiceerde deze week het rapport ‘Theme Park Fans Survey’ waarin dit keer wat dieper werd ingezoomd op het gebruik van de mobiele telefoon. Uit het onderzoek bleek dat 72% van de bezoekers regelmatig de mobiele telefoon aan had staan – maar dat slechts 17% daarin een positieve meerwaarde erkende voor de beleving van het attractiepark. De belangrijkste reden om de mobiele telefoon te gebruiken zijn fotografie + het delen van ervaringen op social media en het navigeren op het park.
Enkele redenen waarom het mobieltje een negatieve invloed heeft:
- De gasten bezoeken het park om te ontsnappen uit de dagelijkse realiteit (escapisme). Het mobieltje brengt hen weer terug zij de dagelijkse routines. Bezig zijn met je mobiele telefoon leidt sterk af van de beleving die je op het park ondergaat.
- Mensen bezoeken een park om samen met familie of vrienden door te brengen. Het mobieltje zorgt voor een verstoring van het menselijk contact met je mede-reizigers.
- De telefoon wordt het vaakst tevoorschijn gehaald in de wachtrij voor een attractie. De onderzoekers concluderen dat het daar ‘verveling voorkomt’ (prevents boredom), maar ook ‘inbreuk maakt op de voorbeleving van een attractie.’ (but kills immerivity)
Katapult’s Insights Director Robbie Jones geeft nog een duiding aan de onderzoeksresultaten: “We hadden deze uitkomsten eerlijk gezegd niet verwacht. De mobiele telefoon kan weliswaar handig zijn om verveling te voorkomen, maar het werkt verstorend in de primaire redenen om een attractiepark te bezoeken, zoals ‘escapisme’ en ’tijd voor elkaar’. Conclusie uit dit onderzoek is dat we op zoek moeten naar de juiste balans tussen het praktisch gebruik van het mobieltje zonder dat het te verstorend werkt om de immersieve beleving.”
Schermpjes in attracties
Het onderzoek van Katapult keek ook naar attracties die beeldschermen gebruiken. Het belangrijkste voordeel van die schermen, verbonden aan de attractiebeleving, is het versterken van de beleving van het attractieverhaal. Katapult ontdekte ook dat de bezoekers (te) vaak technische problemen ondervinden bij het gebruik van schermpjes in attracties.
Bekijk het hele onderzoek op: www.katapult.co.uk