Vijf tips om je seizoenspersoneel te verwelkomen in tijden van personeelstekort

Het zal je niet ontgaan zijn dat personeel lastig te vinden is, zeker goed personeel dat matcht met wat jij als bedrijf bent en wilt uitstralen. Dus wanneer jij deze match hebt gevonden is het zaak om deze te behouden. Hierbij wat tips (van TOP Animation) om het personeel te verwelkomen.

Nu lijkt dit misschien wat verwend maar dit heeft alles te maken met de nieuwe generatie waar wij nu mee te maken hebben. Generatie Z (in 2023 tussen de 13 en 23 jaar), is de eerste generatie die opgroeit met internet en smartphones, een constante informatiestroom. Een generatie die meer eisen stelt en waar diversiteit een hot topic is. Zij willen meer betrokken worden en willen ondanks de technologie waar zij mee opgroeien graag persoonlijk contact, dus neem ze zeker mee naar de wekelijkse meeting, sta open voor input en ideeën van deze medewerkers. Door deze betrokkenheid te vergroten zullen zij zich meer op hun plaats voelen. Een warm welkom zal hierbij ook zeker helpen.

Hierbij 5 tips om je seizoenspersoneel te verwelkomen aan de start van het seizoen voor een vliegende start:

  1. Een warm welkom; Komt jouw personeel aan? Zorg dan dat de receptie en andere collega’s hiervan op de hoogte zijn. Neem zelf even de tijd om je nieuwe medewerker te verwelkomen, schrijf een welkomstkaartje, zorg voor een klein presentje.
  2. Rondleiding: Neem de tijd om de medewerker te verwelkom en goed rond te leiden. Deze medewerker is immers het visitekaartje van jouw bedrijf, neem dan ook de tijd om de medewerker te voorzien van de informatie die hij/zij nodig heeft. Heb je een groepsapp? Voeg deze medewerkers dan snel toe.
  3. Accommodatie: Verblijft jouw seizoenspersoneel intern? Zorg dan voor een nette en schone accommodatie in of buiten het park.. Na een dag hard werken wil jij toch ook bijkomen op een comfortabele plek? Dit is daarom een enorm belangrijk punt om op orde te hebben en zeker niet op te bezuinigen. Vergeet ook hierin niet de privacy en de leefruimte. Je personeel werkt hard en moeten ook de faciliteiten hebben om op te laden voor de volgende werkdag.
  4. Gevulde koelkast: Hoe fijn is het dat wanneer je aankomt er een gevulde koelkast in je accommodatie staat met daarin wat basics om de eerste dag(en) door te komen. Denk aan een pak melk, brood, wat beleg, wat fris, koffie en thee etc.
  5. Vervoer: Niet iedereen heeft de beschikking over een eigen vervoermiddel dus een fiets is eigenlijk onmisbaar om net dat beetje extra vrijheid te bieden aan je
    medewerker.

En natuurlijk houdt het niet op met het welkom. Ook in het drukke seizoen is het zaak om regelmatig een praatje te maken met je medewerkers of geef eens een complimentje. Zij zijn immers het gezicht van je bedrijf!


Met dank aan (auteur): Manon Quartel, marketing en communicatie bij TOP Animation

“TOP Animation verzorgt animatiewerk op campings en vakantieparken in heel Europa en ontzorgt de parkeigenaren door o.a. werving en training van personeel uit handen te nemen. TOP ANiumation hcht aan een goede relatie met de ondernemers, want samen creëren wij de beste beleving (en werkomstandigheden)”

Meer informatie: TOP Animation

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *