De intentie om in 2024 op vakantie te gaan is hoger dan een jaar geleden. 85% van de Nederlanders is van plan dit jaar op vakantie te gaan en ruim een kwart heeft ook daadwerkelijk al een vakantie geboekt. Nederlanders zijn van plan twee tot drie keer op vakantie te gaan in 2024. Dit blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) uitgevoerd in zes landen (Nederland, Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en de Verenigde Staten).
Een jaar geleden lag het percentage van Nederlanders met vakantieplannen nog op 79%. De resultaten van de Vakantie Sentiment Monitor (VSM) worden vandaag tijdens de start van de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht gepresenteerd. Daarbij valt op dat Nederlanders minder van plan zijn een vakantie in eigen land door te brengen dan een jaar geleden het geval was.
Minder plannen voor vakantie in eigen land
Nederlanders geven aan dat hun eerstvolgende bestemming vooral elders in Europa zal zijn. Slechts 20% zegt de volgende vakantie in Nederland door te brengen. Vorig jaar lag dit percentage nog op 27%. Jos Vranken, NBTC: “De binnenlandse markt is ook na de pandemie stevig doorgegroeid, inmiddels zitten vakanties in eigen land 13% boven het niveau van 2019. Maar zoals we ook in andere volwassen reismarkten zien, zwakt deze groei dit jaar af naar het groeipad dat we zagen voor de coronapandemie, waarbij de binnenlandse markt een pas op de plaats lijkt te maken, terwijl het aantal buitenlandse vakanties iets groeit.” Gelderland en Limburg worden het meest overwogen als bestemming voor de eerstvolgende vakantie in eigen land.
Vliegvakanties onverminderd populair
Het vliegtuig is het meest gekozen vervoersmiddel voor de eerstvolgende vakantie in Europa. Gemiddeld 56% van alle ondervraagden kiest ervoor te vliegen naar de gekozen vakantiebestemming. Een jaar geleden lag dit 3 procentpunt lager. Onder Nederlanders, Belgen en Duitsers scoort de auto ook relatief hoog. Fransen overwegen in relatief hoge mate met de trein te reizen. Onder Nederlanders wordt de trein meer overwogen dan een jaar geleden; 8% overweegt nu met de trein naar hun Europese vakantiebestemming te gaan, in plaats van 5% een jaar geleden.
Vakantie inspiratie met behulp van AI
Voor het eerst werd in de Vakantie Sentiment Monitor gevraagd naar kunstmatige intelligentie en de rol die AI speelt bij de inspiratie voor een vakantie. Ongeveer een derde van de ondervraagden is bekend met AI-tools zoals ChatGPT en heeft het wel eens gebruikt. 25% geeft aan geen idee te hebben wat AI precies inhoudt. Van de mensen die AI wel eens gebruikt, zet gemiddeld 32% een AI-tool wel eens in voor vakantie inspiratie.
Duurzaamheid, prijzen en extreme weersomstandigheden
Van de ondervraagden vindt 49% het belangrijk om rekening te houden met het milieu bij het boeken van een vakantie. Vervoer, bestemming en accommodatie worden hierbij als voorbeelden genoemd. Daarnaast geeft 48% aan genoodzaakt te zijn het vakantiegedrag aan te passen door stijgende prijzen. Tot slot zegt 39% van de ondervraagden dat de toenemende kans op extreme weersomstandigheden de vakantiekeuze beïnvloeden. Daarmee hebben deze factoren meer invloed op vakantieplannen dan bijvoorbeeld de drukte op vliegvelden, oorlogen en/of conflicten in de wereld en het coronavirus. Een jaar geleden bepaalden deze laatstgenoemde invloeden de vakantiekeuze nog in sterkere mate.
In de week van 22 januari a.s. komt NBTC met de prognose inkomend en binnenlands verblijfsbezoek 2024.
Bron en meer informatie: www.nbtc.nl