Nieuw indoor themapark Bommelwereld geeft de pers een preview

Het nieuwe indoor themapark Bommelwereld van (nu nog) 9000 m2, in de Achterhoek opent op 3 oktober de poorten voor het publiek. Op 1 oktober mocht de media alvast een kijkje nemen. Directeur Edwin Bomers is trots op het resultaat en rekent in het eerste jaar op 100.000 bezoekers. Dat lijkt conservatief ingeschat, gezien de enorme mediabelangstelling die het park nu al krijgt.

Een eerste (visuele) indruk:

De eerste indruk is uitstekend: Het kasteel van Olivier B. Bommel is prachtig uitgevoerd, zowel aan de buitenzijde als bij binnenkomst. De focus ligt natuurlijk op de centrale hal waarin de (20) attracties een plek hebben gekregen in vier themawerelden. Het geheel is prachtig gethematiseerd en er heerst een aangename sfeer. (niet luid en schreeuwerig, maar passend bij ‘een heer van stand’. De aanwezigheid van een theater en zalen maakt Bommelwereld een aantrekkelijke optie voor zakelijke markt.

Welke ondernemerskeuzes zijn er gemaakt

We spraken o.a. met Edwin Bomers over de keuzes die gemaakt zijn. Enkele thema’s die op de open dag de revue passeerden (ook in onderlinge gesprekken met andere media) :

  • Het park biedt een mix van grotere attracties en speelelementen die je ook in een indoor speelhal kunt aantreffen. De balans slaat door naar de attracties, waardoor het label ’themapark’ of ‘attractiepark’ zeker terecht is. De speelaanleidingen (o.a. glijbanen, indoor klauterzone, cakewalk) zorgen volgens Bomers voor extra capaciteit.
  • De fysieke maximumcapaciteit van alle attracties samen is berekend op 3000 personen. Bomers wil het aantal beperken tot 1500 a 1600 zodat het niet te druk wordt en er geen lange wachtrijen ontstaan. Kwaliteit boven kwantiteit.
  • Een (online) ticket kost € 26,-. Voor een jaarabonnement (beschikbaar v.a. 1 december) wordt € 80 p.p. gerekend.
  • Bommelwereld is onderdeel van het resort van Marveld Recreatie. Een van de belangrijkste doelstellingen met de realisatie van Bommelwereld is het verbeteren van de bezetting in de verblijfsrecreatie in de periode oktober tot maart. Dit is een extra verdienmodel op het themapark, waardoor een gezonde exploitatie sneller kan worden gerealiseerd.
  • Vanaf 1 januari 2026 krijgen gasten van het vakantiepark gratis toegang tot Bommelwereld. Edwin Bomers: “Gratis is dat natuurlijk niet, maar vanaf dat moment verdiscontereren we het in de prijs van een vakantiewoning. Over het gedeelte van de dagattractie geldt gelukkig nog het lage btw tarief. Gasten van de camping krijgen een korting aangeboden op een entreekaartje.
  • Het park heeft nog een groeipad richting de toekomst. Er staat nog 1500 m2 aan ruimte leeg. Daarvoor staat o.a. een darkride hoog op het verlanglijstje. Ook is inbreiding met nieuwe attracties goed mogelijk.
  • Er worden in de media veel vragen gesteld over de naamsbekendheid van de karakters uit de (vele) verhalen van Bommel. Bomers heeft de indruk dat de verhalen niet direct worden ‘gemist’ tijdens de eerste proefbezoeken. “Kinderen vinden de karakters gewoon heel leuk” In Bommelwereld is elke attractie gekoppeld aan een verhaal. Middels de qr code bij de entree krijg je een korte samenvatting van het achtergrondverhaal. Bomers hoopt dat de verhalen ook wat meer via andere kanalen worden gepromoot, zoals herdruk van boeken of nieuwe films en voorstellingen. Maar die ontwikkelingen liggen buiten zijn invloedsfeer.
  • Bommelwereld speelt ook een belangrijke rol in de regiomarketing. Bomers: “In de Achterhoek hadden we nog geen dagattractie met een landelijke uitstraling. Dit soort attracties ondersteunt de ruimschoots aanwezige verblijfsrecreatie. De dagattractie richt zich ook op bezoekers uit Duitsland.

Meer informatie: www.bommelwereld.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *