Pairi Daiza investeert mee in verplaatsing treinstation

Dierenpark Pairi Daiza is de best bezocht dagattractie van België, met afgelopen jaar ruim 2,65 miljoen bezoekers. De bereikbaarheid van het dierenpark wordt steeds meer een knelpunt waar zowel bezoekers als omwonenden last van hebben. Door verplaatsing van het treinstation en de opening van een tweede ingang wil Pairi Daiza de bereikbaarheid per trein sterk verbeteren.

De urgentie om de logistiek rond het park te verbeteren wordt alleen nog maar groter omdat er de komende jaren nog enkele indrukwekkende uitbreidingen op de planning staan, die voor nog meer bezoekers gaan zorgen. In 2026 staat de opening van een 4 ha grote indoor sphere onder de werknaam ‘The Sanctuary‘ gepland De gemeente Brugelette trapte onlangs al op de rem voor het volgende project: Een waterpark dat wordt verbonden met The Sanctuary.

visualisatie van het nieuwe station

Ook autotoegankelijkheid wordt verbeterd

Protestborden op de aanrijroute naar het park

In een quote bij het persbericht noemt François Desquesnes, Waals minister van Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit, en Infrastructuur nog een belangrijke investering die de logistieke druk op de regio moet verbeteren: “Als sluitstuk van dit project wordt er nog een weg aangelegd die het Park rechtstreeks verbindt met de N57 (oostelijke ringweg van Gages en by-pass van Mauvinage)

Herinrichting station moet treinvervoer stimuleren

Het is nu al mogelijk om Pairi Daiza per trein te bezoeken. Op dit moment moeten bezoekers en medewerkers die met de trein naar Pairi Daiza komen nog 1,2 km wandelen van het station Cambron-Casteau tot aan de ingang van het Park. Dat is een uitdaging voor mensen die minder mobiel zijn – en daartoe worden ook jonge gezinnen met kinderwagens gerekend.

Om de toegankelijkheid van Pairi Daiza per trein te verbeteren wordt station Cambron-Casteau van 2026 tot 2028 heringericht. Dit project is een samenwerking tussen Infrabel, NMBS en Pairi Daiza. Aan de zuidkant van Pairi Daiza komt er een tweede parkingang, die een directe aansluiting krijgt vanaf twee nieuwe en langere perrons. Een onderdoorgang zal beide perrons met elkaar verbinden. De herinrichting heeft tot doel om bezoekers en medewerkers van Pairi Daiza te stimuleren om de trein te nemen.

“Vandaag komt minder dan 3% van de bezoekers van Pairi Daiza met de trein. En dat heeft niets te maken met het beschikbare aantal plaatsen. Op weekenddagen stoppen hier 32 moderne treinen, en zes extra treinen tijdens het hoogseizoen. Elke dag zouden meer dan 1.200 extra bezoekers met de trein naar Cambron-Casteau kunnen komen, wat het aandeel bezoekers dat met de trein komt op 10% zou brengen. Daarom was het nodig om het traject tussen het station en het Park te verkorten, en daarbij ook mensen met een beperkte mobiliteit en gezinnen met kinderen niet uit het oog te verliezen. Daarnaast is er speciaal voor Pairi Daiza een Discovery Ticket, waarmee je met een toegangsticket voor het Park 40% korting krijgt op de prijs van de treinrit. En kinderen jonger dan 12 jaar reizen sowieso gratis. Dit project is een mooi voorbeeld van hoe publieke en private spelers door met elkaar samen te werken een project kunnen realiseren dat de zachte mobiliteit ten goede komt.”

Sophie Dutordoir, CEO NMBS

En wie gaat dat betalen?

De spoorwerken vragen om een budget van € 4,8 miljoen, waarvan € 2,6 miljoen wordt geïnvesteerd door Infrabel voor de ruwbouw van de perrons en de nieuwe onderdoorgang, € 1,8 miljoen door NMBS voor alle uitrustingen en € 400.000 door Pairi Daiza; bovenop de tien miljoen euro die het Park heeft begroot voor de bouw van de tweede ingang. Deze nieuwe ingang wordt speciaal gerealiseerd om honderdduizenden bezoekers per jaar met de trein te verwelkomen.

“Sommige mensen twijfelden eraan of de trein ooit de eerste keuze zou worden om de ingang van Pairi Daiza, de meest bezochte toeristische attractie van België, te bereiken. Dankzij de uitstekende samenwerking tussen Infrabel, NMBS, de overheid en onze teams krijgt dit project vandaag vorm. Dit is een belangrijke stap, want een levendig Park moet eenvoudig bereikbaar zijn. Pairi Daiza zal altijd blijven inzetten op de trein en ook alle initiatieven die het gebruik ervan aanmoedigen, met het oog op een duurzame en gedeelde mobiliteit actief te ondersteunen. We zijn er meer dan ooit van overtuigd dat de trein het begin van de reis is. “

Eric Domb, voorzitter en oprichter van Pairi Daiza

Deze infrastructuurwerken, waarvoor in oktober 2025 een vergunning werd aangevraagd, moeten in de zomer van 2026 van start gaan, zodat in 2028 de nieuwe perrons en onderdoorgang in gebruik kunnen worden genomen. Pairi Daiza van zijn kant engageert zich ertoe om datzelfde jaar zijn tweede ingang klaar te hebben.

Meer informatie: www.pairidaiza.eu/nl/

De realisatie van het nieuwe station is bijzonder welkom; zeker gezien de grote ambities van Pairi Daiza. Of het voldoende zal zijn om de druk op de aanrijroutes naar Pairi Daiza voldoende in te dammen, is nog maar de vraag. De wegenstructuur in de regio is niet goed ingericht op een toeristische attractie van deze omvang. Het is bekend dat families (de hoofddoelgroep van Pairi Daiza) bij voorkeur aanreizen met de auto. Een herinrichting van de wegenstructuur rondom het park is dan ook zeer wenselijk – zowel ten dienste van de omwonenden als bezoekers, personeel en leveranciers van het park.

duiding Pretwerk.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *