Siblu Familieparken heeft volste vertrouwen in parkconcept met jaarplaatsen 

Op de website van Siblu Familieparken staan in Nederland 5 vakantieparken vermeld. In de praktijk zijn het er inmiddels 7 en er worden nog meer overnames verwacht. Ook in België zijn recent 6 nieuwe locaties aan de keten toegevoegd. Waar bij andere partijen als eerste de contracten met vaste gasten worden opgezegd, wordt deze groep bij Siblu juist gekoesterd.

Patricia Mulder, managing director van Siblu Nederland, wil wel een toelichting geven op de plannen van Siblu in Nederland en het concept waarmee Siblu zich onderscheidt in het goed bezette segment van de Nederlandse verblijfsrecreatie:

Siblu is een Franse organisatie met 29 vakantieparken in Frankrijk, 7 in Nederland, 6 in België en 1 in Duitsland. Het bedrijf is sinds 2019 in handen van private equity partij Naxicap Partners. Het hoofdkantoor bevindt zich in Frankrijk. Vanuit het kantoor in Rotterdam worden de Nederlandse en Duitse activiteiten aangestuurd. Er wordt niet alleen gezorgd voor ondersteuning van het management, maar het kantoor speelt ook een belangrijke rol bij de verdere groei in het Noorden van Europa. De recent overgenomen Belgische bedrijven (Parador) vallen onder het management in Parijs.”

Naast de 5 vakantieparken die op de website van Siblu.nl te vinden zijn, worden ook de vakantiepark De Tol in Nunspeet en Duinzicht in Koudekerke tot de keten gerekend. Ook het Duitse park (link), is nog niet op de website te vinden. Deze parken zijn recent overgenomen en Siblu werkt momenteel aan de re-branding van deze parken, zodat zij aansluiten bij de Siblu-stijl en strategie.

Concept gericht op vaste jaarplaatsen

Het Siblu concept is vooral gericht op jaarplaatsen. Daarmee onderscheidt Siblu Familieparken zich duidelijk van de diverse andere ketens die op dit moment in Nederland in ontwikkeling zijn. Mulder: “Wij zijn blij met onze jaarplaats gasten omdat je daarmee al aan het begin van het seizoen zekerheid hebt over een belangrijk deel van de inkomsten . Voor de eigenaren is het aantrekkelijk om hun accommodaties door Siblu te laten verhuren omdat zij een reductie op de jaarkosten krijgen. Siblu is met dit concept in Frankrijk al jaren zeer succesvol en ziet ook volop kansen in andere Europese landen. Wij bieden met dit concept de mogelijkheid tot een eigen en haalbaar vakantieverblijf voor een brede groep mensen.”

De vaste jaarplaatshouders vragen om unieke gastvrije benadering van de gasten. Mulder: “Met een vaste jaargast bouw je veel beter een relatie op en er ontstaan ook sociale communities op de parken, die actief door Siblu worden ondersteund. Vaak organiseren we, al vrij snel na een overname, een grote barbecue voor de vaste jaarplaatshouders die er al zijn. Dat wordt zeer op prijs gesteld. Ook daarna zijn er regelmatig bijeenkomsten om de banden tussen Siblu en de eigenaren te versterken. Onze Kern: Wij willen families een vaste plek bieden om te recreëren tegen een aantrekklijk tarief. ”

Een consequentie van de focus op jaarplaatsen is dat de plekken voor toeristisch kamperen (met tent, camper of caravan) op de overgenomen campings worden afgebouwd.

Verdienmodellen liggen anders

Siblu zet een heel ander businessmodel op dan veel andere parken die gericht zijn op uitponden en verhuren van vakantiewoningen. De belangrijkste verdienmodellen voor Siblu zijn de verhuur van jaarplaatsen en de ondersteuning in de (tijdelijke) verhuur van de stacaravans. Een samenvattend overzicht van de unieke aanpak van Siblu :

  • De meeste chalets in de verhuur zijn in eigendom bij de vaste Jaarplaatshouders
  • De horeca is een servicemodel dient vooral als plek voor ontmoetingen en activiteiten.
  • De focus in het dagrecreatief aanbod op de parken ligt op het samenbrengen van mensen. Het animatieteam speelt daarin een hele belangrijke rol. Er is een vast jaarrond animatieteam dat in de
    zomermaanden wordt aangevuld met animatieteams van externe bedrijven.
  • Eigenaren van de caravans hebben de vrijheid om hun accommodaties te verhuren. Het wordt aantrekkelijk gemaakt om dat te doen via de Siblu website, maar dat is geen verplichting. Eigenaren kunnen een vaste vergoeding ontvangen tot maximaal het jaarplaatstarief.
  • Siblu kiest voor een jaarrond openingstelling.
  • Om de kwaliteit te bewaken zijn er strikte regels opgesteld over de inrichting rondom de caravan. De groenvoorziening – ook het gras rondom de caravan wordt bijgehouden door de groendienst van Siblu. Degene die zijn caravan verhuurt via Siblu dient ook nog aan enkele inrichtingseisen te voldoen. De eigenaar van de caravan heeft wel relatief veel vrijheid om de caravan naar eigen inzicht in te richten. Bij verhuur wordt alleen gevraagd om persoonlijke spullen te verwijderen.
  • Er is sprake van een Siblu huisstijl, maar de diverse parken hebben ook allemaal een eigen karakter, dat door de Siblu organisatie als meerwaarde wordt gezien.

Welke campings komen in aanmerking

Afgelopen jaar liet Siblu zien dat zij ambities hebben in het verder uitbouwen van de Europese aanwezigheid. Vooral met de overname van de Belgische keten Parador (7 parken), werd een reuzenstap gezet in de Benelux. Zie ook dit artikel.

In 2026 worden er nog meer mooie ontwikkelingen verwacht in de Benelux.

In het laatste persbericht werd aangekondigd dat de overname onderdeel uitmaakt van een Europese groeistrategie. Mulder laat weten dat er ook in Nederland en Duitsland actief gezocht wordt naar nieuwe locaties. Eigenschappen waar een overnamekandidaat aan moet voldoen:

  • Campings moeten minimaal 250 staanplaatsen kunnen faciliteren
  • Gelegen aan of nabij zwemwater (en in de natuur)
  • Er moet in de regio voldoende te doen zijn voor de gasten

Meer informatie: www.siblu.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *