Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies voert actie tegen de Prinsjesdagplannen. Aan twee locaties die door de btw-verhoging worden getroffen, op en nabij de Koninklijke stoet, is vlak voor het langstrekken van de koets een ‘kassabon voor de samenleving’ uitgehangen.
Vanaf het dak van museum Escher in het Paleis en museum Huis van het Boek is in het bijzijn van ervaringsdeskundigen en politici een 20 meter lange banner uitgerold waarop iedereen kan zien wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.
Op de vroege ochtend van 17 september maakt een brede vertegenwoordiging van experts en ervaringsdeskundigen in het bijzijn van pers en politici een statement bij het uitrollen van de kassabon: stop de btw-verhoging. Tijdens het langstrekken van de koets wordt eenzelfde kassabon uitgerold vanaf het dak van museum Escher in het Paleis.
Jan Akkermans, eigenaar van Hotel Corps de Garde en Hotel Halbert in Groningen, waarschuwt voor de gevolgen van de btw-verhoging op logies: “De btw-verhoging maakt hotelovernachtingen duurder en zorgt ervoor dat een weekendje weg voor veel Nederlanders straks onbetaalbaar wordt. Toeristen wijken hierdoor uit naar goedkopere alternatieven in België en Duitsland, wat een flinke klap is voor het toerisme in de grensregio’s. Bovendien maakt de recente analyse van ABN AMRO duidelijk dat de opbrengst van deze verhoging veel lager zal zijn dan verwacht, terwijl de schade voor de hotelsector enorm is. We roepen de overheid dan ook op: stop de btw-verhoging!”
Splinter Chabot is schrijver en was hierbij aanwezig: “Deze bon presenteert de krankzinnige plannen van het kabinet om de btw te verhoging op kunst, cultuur, theaters, sportscholen, hotels, boeken en media. En dat gaat grote gevolgen hebben. Als deze btw-verhoging doorgaat betekent dat ook dat er 4 miljoen boeken minder worden verkocht en gelezen. We hebben een paar weken geleden gejuicht om onze Olympisch kampioenen, maar de kampioenen van de toekomst kill je hiermee. Dit is de rekening die Nederlanders moeten betalen.”
Jefferson Yaw Frempong-Manson is artiest en was ook aanwezig: “Ik denk dat cultuur voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk moet blijven. Als deze btw-verhoging doorgaat heb ik minder geld om mijn muziek te kunnen maken. Maar ook voor de jongeren die tickets willen kopen voor mijn shows, het zou doodzonde zijn als mensen hun kaartjes niet meer kunnen betalen.”
Thomas Drissen (De Creatieve Coalitie): “Het werk van kunstenaars, acteurs, muzikanten, schrijvers, fotografen bevordert ons inleveingsvermogen in de ander. Het ontmoedigen van hun werk is daardoor niet alleen een slecht idee, het is een asociaal idee. Het maakt de samenleving schofteriger.”
Marit Bouwmeester (Olympisch kampioen zeilen): “Ik gun dat ieder kind kan sporten. Dat sport voor alle kinderen en jongeren toegankelijk en betaalbaar is. Daarom roep ik het kabinet met klem op: laat de volgende generatie ook het plezier van sport ervaren. Echt, het is té belangrijk.”
Ook Mohammed Mohandis (GL/PvdA en Ines Kostić (PvdD) hadden zich aangesloten bij de actie van #geenhogerebtw, evenals Rob Jetten (D66): “Het kabinet heeft zonder enige visie deze btw-verhoging doorgevoerd, maar die raakt ondernemers, de cultuursector en de sport. Terwijl al deze dingen juist het leven draaglijker, gezonder en leuker maken.”
Negatieve gevolgen voor alle Nederlanders
De voorgenomen btw-verhoging zal grote negatieve gevolgen hebben voor welzijn, welvaart, leesvaardigheid en werkgelegenheid van Nederlanders, waarschuwen de initiatiefnemers van de actie. Astrid Weij, directeur van Kunsten ’92 en een van de initiatiefnemers van het bondgenootschap #geenhogerebtw, stelt: “Iedere Nederlander zal de btw-verhoging voelen in diens portemonnee. Of je nou van musea houdt, concerten bezoekt, sport beoefent, boeken leest of een abonnement hebt op een krant: alles wordt duurder. Dit zal ertoe leiden dat mensen noodgedwongen afhaken, terwijl deze zaken juist bijdragen aan ons welzijn.” Weij benadrukt dat de btw-verhoging de financiële positie van vele sectoren ondermijnt. “Op de lange termijn zal dit de samenleving veel meer kosten dan het oplevert. Met deze actie willen we laten zien hoe groot de impact van deze maatregel kan zijn voor ons allemaal.”
Mensen moeten noodgedwongen afhaken
De maatregelen in het algemeen en de btw-verhoging in het bijzonder zullen vooral de middenklasse en mensen met een kleine portemonnee raken. Uit een economische analyse blijkt dat de btw-verhoging zal leiden tot 1,5 miljoen minder bezoeken aan festivals en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. Er zullen ieder jaar 4 miljoen boeken minder verkocht worden en 150.000 mensen zullen hun abonnement op de bibliotheek opzeggen. De Rijksoverheid gaat ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe leidt dat minstens 500.000 Nederlanders stoppen met sporten. Daarnaast verwacht 82% van de zzp’ers in de cultuur- en mediasector dat de btw-maatregel hen gaat raken in hun inkomen. Nieuwsorganisaties verwachten dat honderdduizenden Nederlanders hun abonnement vaarwel zeggen. De overheid zelf gaat ervan uit dat de btw-verhoging van logies gaat leiden tot een afname van logies met 6,75%, dit betreft dan 4,2 miljoen minder overnachtingen in Nederland. De prijsverhoging zal ertoe leiden dat grote groepen noodgedwongen afhaken met alle maatschappelijke gevolgen van dien, zoals afnemende gezondheid en afname van leesvaardigheid.
Deelnemende organisaties
KNVB, NOC*NSF, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ’92, De Creatieve Coalitie, CPNB, NDP Nieuwsmedia, Platform Ondernemende Sportaanbieders, Vereniging van Evenementenmakers VVEM, BAM! popauteurs, CultuurConnectie, De Akademie van Kunsten, De Alliantie van Evenementenbouwers, De Federatie Auteursrechtbelangen, De Nederlandse Vechtsportbond, De Nederlandse Vereniging van Journalisten, De Popcoalitie, De Zaak Nu, ENCORE, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, Erfgoedplatform, FNV Horecabond, Federatie Beeldrechten, Federatie Creatieve Industrie, Federatie Cultuur, Goede Doelen Nederland, KVGO, Koninklijke Boekverkopersbond, Koornetwerk Nederland, Kunstenaarsvereniging Sint Lucas, Kunstenbond, Mediafederatie, Museumvereniging, Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), Platform ACCT, Supporterscollectief, Taskforce Culturele en Creatieve Sector, VNJJ, Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals VNPF, VOB, VTTE Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen, VVTP, Vereniging Rembrandt, Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), VvNO.