Als camping bouwen aan een sterkere marketingstrategie

Duurzaamheid, de bezettingsgraad in het laagseizoen en het behoud van kampeerders. Het zijn onderwerpen die voor veel campingeigenaren een actueel vraagstuk zijn. Hoe vind je een goede strategie om hier als camping mee om te gaan en mee te nemen in je beleidsvoering en marketing? ACSI sprak hierover met Xavier Font, Hoogleraar Duurzaamheidsmarketing aan de Universiteit van Surrey en hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Duurzaam Toerisme. Als expert op dit gebied, deelt hij waardevolle tips.

Duurzaamheid: de kracht van eerlijke marketing

In de huidige samenleving spelen maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid een belangrijke rol. Ook in het toekomstbeeld van de kampeersector zijn deze thema’s niet weg te denken. Font ziet dit ook, maar waarschuwt voor greenwashing, het maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan de organisatie eigenlijk is. ‘Daar trappen mensen anno 2023 niet meer in en dit komt als een boemerang bij je terug’, geeft Font aan.

Eerlijkheid duurt hierin het langst. ‘Duurzaamheid gaat verder dan alleen praten. Het gaat om actie en het sleutelwoord hiervoor is authenticiteit. Gasten zoeken naar echte en oprechte inspanningen van bedrijven. Natuurlijk kan je als campingeigenaar duurzaamheidsinitiatieven omarmen en meenemen in je marketing. Maar doe dit alleen met een oprechte intentie om positieve verandering teweeg te brengen.’

‘Iedere camping is natuurlijk uniek’, plaatst Font een kanttekening. ‘De camping is gevestigd in een bepaalde omgeving met verschillende mogelijkheden en kansen. Ook de doelgroep kan per camping verschillen. Als camping moet je dus individueel bepalen welke initiatieven het best bij je passen en wat haalbaar is.’

Door de tips in acht te nemen en voorbeelden als deze te implementeren, kunnen campings volgens Font wel op een authentieke en effectieve manier het thema duurzaamheid integreren in hun bedrijfsvoering en communicatie naar de kampeerder. ‘Dit heeft niet alleen een positieve impact op het milieu, maar ook op het gebied van je reputatie en de klantloyaliteit. Het omarmen van duurzaamheid en het versterken
van klantrelaties is een dynamisch proces dat maatwerk en flexibiliteit vereist’, besluit Font.

Op een lokale markt maken kampeerders kennis met producten uit de streek.

Tips op het gebied van duurzaamheid

Transparantie: communiceer open en eerlijk over wat er gedaan wordt op het gebied van duurzaamheid en over de behaalde resultaten. Daarin mag er ook aandacht worden gegeven aan de ruimte voor verbetering die er nog is.
Voorbeeld: deel via nieuwsbrieven, social media of de website regelmatig updates over de voortgang van de duurzaamheidsdoelen die er zijn gesteld. Die doelen kunnen liggen op het gebied van verlaagd energieverbruik, afvalvermindering of andere initiatieven die zijn ontplooid. Laat zien hoe het ervoor staat en waar verbeterpunten liggen.

Opleiding: creëer bewustzijn over de duurzaamheidsinitiatieven die er op de camping zijn. Zowel bij het personeel als bij de campinggasten. Het delen van relevante kennis kan leiden tot positieve gedragsverandering. Voorbeeld: koppel educatieve activiteiten aan de kinderanimatie. Ga tijdens de animatie bijvoorbeeld in op zaken als recycling, natuurbescherming en het belang van een schone leefomgeving.

Samenwerking: werk samen met de lokale gemeenschappen, leveranciers en organisaties om zo gezamenlijk duurzaamheidsdoelen te bereiken. Dit versterkt niet alleen de inspanning die je op dit vlak levert maar vergroot ook de betrokkenheid van de lokale bevolking.
Voorbeeld: werk samen met plaatselijke kunstenaars om kunstwerken te maken van gerecyclede materialen en stel dit tentoon op de camping. Dit getuigt van creativiteit, maar benadrukt ook het belang van hergebruik. Of organiseer lokale markten op het campingterrein en laat kampeerders kennismaken met de verse lokale producten. Ze steunen dan niet alleen de lokale economie maar voelen ook meer verbondenheid met de gemeenschap.

Kampeerdersbehoud: bouwen aan loyaliteit en unieke ervaringen

Een van de redenen om aan de slag te gaan met duurzaamheid en het aantrekkelijker maken van het laagseizoen, is het zorgen van behoud van kampeerders en het stimuleren van herhaalbezoeken. Camper retention noemt Font het.‘Je wilt natuurlijk dat je camping een positieve uitstraling heeft en dat kampeerders zich verbonden gaan voelen met deze plek. Als dit het geval is, zijn kampeerders ook eerder geneigd om vaker terug te komen of om de camping bij andere kampeerders aan te bevelen. Om dit te bereiken is het cruciaal om verder te gaan dan conventionele strategieën en je te richten op het creëren van unieke en onvergetelijke ervaringen voor kampeerders.’

Bezetting in het laagseizoen: spelen met de seizoenen

Een tweede aspect dat Font vaak noemt, is het verhogen van de bezettingsgraad in het laagseizoen. Kortingssystemen zoals CampingCard ACSI zijn daarbij een belangrijk instrument om kampeerders ook buiten het hoog seizoen om naar de camping te krijgen. Maar daarmee houdt het niet op. Campings kunnen meer doen om aantrekkelijk te zijn in het laagseizoen. Font benadrukt dat verschillende seizoen ook verschillende type kampeerders aantrekken.

‘Laagseizoenkampeerders zijn geen kopieën van hoogseizoenkampeerders die enkel minder willen betalen. Vaak komen ze juist voor unieke belevingen die passen bij dat specifieke moment.’ Font illustreert dit met een voorbeeld dat hij vaak tegenkomt op de websites van campings. ‘Hier worden vaak zonnige zwembadfoto’s met mensen in badkleding getoond. Onbedoeld creëer je hiermee seizoensgebondenheid. Ongewild kan de boodschap ontstaan “kom hier niet in oktober”.

Het is belangrijk dat de visuele inhoud op de website afgestemd wordt op het seizoen.’ Font adviseert dan ook om de foto’s regelmatig aan te passen. ‘In een ideale situatie is de camping te vergelijken met een tuin. Als je hier iedere tijd van het jaar van wilt genieten, plant je bloemen die op verschillende momenten in het jaar bloeien. Zo is er altijd iets moois te zien.’

Ook hier geldt dat iedere camping uniek is en zelf moet bepalen wat het beste bij de situatie past. ‘Experimenteer hier ook mee’, adviseert Font. ‘Het laagseizoen is daar bij uitstek geschikt voor. Door te experimenteren leer je ook veel. Zie het laagseizoen als een kans om het karakter en de veelzijdigheid van de camping te benutten. Faciliteer wat je gasten kunnen doen, zien, ervaren en voelen op het terrein.’ Het doel is dan ook niet alleen om de bezettingsgraad te verhogen. ‘Je vergroot ook de betrokkenheid en loyaliteit van je gasten, ongeacht het seizoen’, besluit Font.

Het laagseizoen leent zich voor unieke ervaringen zoals kamperen in de sneeuw.

Tips op het gebied van het verhogen van de bezettingsgraad in het laagseizoen

Speciale kortingen: dit is een klassieker die nog steeds werkt. Met aantrekkelijke kortingen kunnen kampeerders gestimuleerd worden om buiten de drukke periodes te boeken. CampingCard ACSI is hierbij een van de meest populaire kortingssystemen onder zowel kampeerder als camping.

Arrangementen: er kunnen arrangementen worden ontwikkeld die inspelen op de interesses van kampeerders. Het laagseizoen is hier een perfect moment voor. In de omgeving is het minder druk en op de camping is er wellicht meer tijd om dit te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan speciale fiets- of wandelvakanties, wellnesspakketten of het bieden van lokale culinaire ervaringen. Combineer het arrangement met zaken als transport, maaltijden, activiteiten en entertainment zodat de totale beleving voor kampeerders verbeterd wordt.

Verrijkende activiteiten: dit punt ligt in het verlengstuk van de arrangementen. Campings kunnen workshops, lezingen of rondleidingen organiseren die de cultuur en natuur van de regio benadrukken. Dit kan gasten aanmoedigen om buiten het hoogseizoen te komen en te genieten van unieke ervaringen die alleen op dat moment mogelijk zijn. Voorbeelden hiervan zijn seizoensgebonden uitdagingen, zoals het zoeken naar specifieke bloemen of het maken van sneeuwengelen met herfstbladeren. Deze activiteiten zorgen niet alleen voor plezier, maar roepen ook emoties op bij de gasten. De winter heeft bijvoorbeeld een andere sfeer dan de zomer; dit biedt de gelegenheid om activiteiten te ondernemen die in de zomer niet mogelijk zijn. Terwijl de zomerdagen voorbij vliegen, kunnen gasten in de winter genieten van kleine geneugten, zoals twee uur rustig lezen bij een haardvuur met een heerlijke kop koffie. Het is een uitdaging voor campingeigenaren om hun fotografie en communicatie aan te passen om deze verandering te weerspiegelen.

Tips op het gebied van kampeerdersbehoud en loyaliteit

Loyaliteitsprogramma’s: het ontwikkelen van programma’s die exclusieve voordelen bieden aan terugkerende gasten kan een effectieve benadering zijn. Te denken valt aan speciale tarieven, gratis upgrades, of exclusieve toegang tot specifieke faciliteiten. Beloon de meest loyale gasten bijvoorbeeld met de mogelijkheid om een ander stel uit te nodigen. Dit trekt potentieel nieuwe trouwe campinggasten. Of biedt een langer verblijf aan als blijk van waardering voor kampeerders die het vaakst op de camping komen.

Persoonlijke benadering: sterke relaties kunnen worden opgebouwd door oprechte interesse te tonen in de individuele behoeften van gasten. Stuur trouwe gasten een verrassing voor hun verjaardag of jubileum. Of trek er zelf op uit om actief feedback te gaan verzamelen om zo de camping naar een hoger niveau te tillen. Kampeerders voelen zich op deze manier bijzonder en gewaardeerd.

Inclusiviteit en diversiteit: kijk voorbij stereotypen en stimuleer het verwelkomen van campinggasten met verschillende achtergronden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het campingterrein goed toegankelijk is voor mindervaliden en bevorder gelijkheid en diversiteit. Laat iedereen zich welkom voelen op de camping. Dit is niet alleen ethisch verantwoord, maar biedt ook zakelijke kansen. Steeds meer bedrijven die zich richten op diversiteit ervaren aanzienlijke groei.

Unieke belevenissen: ook bij het bereiken van camper retention speelt het creëren van unieke belevenissen een belangrijke rol. Het zijn juist deze ervaringen waardoor mensen besluiten terug te keren of een positief advies af te geven aan vrienden, kennissen en mede-kampeerders. Het organiseren van thema-avonden, avonturen in de buitenlucht of lokale culturele evenementen kan dus absoluut de moeite waard zijn. Communiceer hier ook over en laat kampeerders weten wat ze kunnen verwachten. Ook het
aanbieden van eventuele kortingsvouchers voor activiteiten tijdens een volgend bezoek, kan de betrokkenheid van kampeerders vergroten.


Auteur: Dr. Xavier Font is professor aan de Universiteit van Surrey en een expert op het gebied van duurzaamheidsmarketing en klantbeleving. Hij is een van de meest gepubliceerde experts op het gebied van duurzaam toerisme en heeft over dit onderwerp onder andere advies gegeven aan verschillende Europese Commissies, VisitEngland, Fáilte Ireland, het Wereldnatuurfonds en de Travel Foundation.

Met dank aan: Acsi.eu

Dit artikel verscheen eerder al in het ACSI Handelsblad – een b2b krant voor campingondernemers

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *