Gasten verleiden met een regionaal verhaal

Gebiedsmarketing is voor een belangrijk deel afhankelijk van ‘storytelling’. Elk stad of regio heeft een eigen verhaal en juist met dat unieke verhaal kun je je onderscheiden van andere destinaties. Maar hoe zet je zo’n verhaal om in een beleving, en hoe koppel je dit aan het recreatief aanbod voor de gasten uit het gebied? Dat was de kernboodschap van het Insiders Congres voor regiomarketeers op 25 februari j.l. in ’s-HHHHertogenbosch.

Olaf Vugts

De keynote werd verzorgd door Olaf Vugts die jarenlang werkzaam was voor dé bekendste Nederlandse destinatie rondom verhaallijnen: de Efteling. Enkele van zijn lessen:

  • Door te focussen op je eigen unieke verhaal blijf je weg uit de concurrentiesfeer met andere regio’s. (De Blue Ocean Strategy)
  • Regisseer de onderdelen uit de verhalen door ze in de spotlights te zetten. Zo kan de bezoeker ze niet missen. “Heb jij al een herkenbaar object dat bezoekers meteen herkennen als ‘uniek voor jouw gebied? Bij de Efteling zijn dat bijvoorbeeld de paddenstoelen met muziek en Holle Bolle Gijs. De paddenstoel is de meest gefotografeerde object van Nederland en zorgt voor een blijvende herinnering aan de locatie. Heb jij nog niet zo’n icoon, ontwikkel die dan.”
  • Focus bij regiomarketing niet alleen op naamsbekendheid, maar ook op het verhaal waar de streek voor staat. Elke regio heeft een geschiedenis en dat is al een basis voor storytelling en experience.
  • Techniek kan je helpen om het verhaal op een bijzondere manier over te brengen, maar… Techniek is altijd ondergeschikt aan het verhaal en daarmee dus (vrijwel) niet zichtbaar.
  • Wil je je als regio (ook) richten op kinderen, probeer dan een bezoek eens te bekijken vanuit het perspectief van een kind. Laat bijvoorbeeld een camera meelopen op ooghoogte van kinderen, betrek hen bij de ontwikkeling en geef hen ook iets te doen. Bij de Efteling mochten kinderen zelf inchecken in het hotel. Dat bleek een doorslaand succes.
  • Zorg dat het eerste contactmoment meteen onvergetelijk wordt en een blijvende herinnering oplevert.
  • Er is naast het vertellen van verhalen (storytelling) ook nog een andere insteek denkbaar, en dat is storyhosting. Je biedt daarin een omgeving waarin je bezoeker een eigen verhaal kan beleven. Er worden daarin wel decorstukken of thema’s aangedragen waarmee de bezoeker zelf een verhaallijn kan maken.
  • Vergeet de rol van muziek niet. Dat is een heel krachtig instrument om een beleving te versterken. Huur desnoods een componist in om een melodie voor jou locatie te regisseren.
Huis van Bosch

Unieke verhalen die passen bij de stad

In de stad ‘s-Hertogenbosch wordt ook al volop ingespeeld op verhalen uit de stad. Tijdens de middagsessies konden de deelnemers kennis maken met diverse voorbeelden. Ik (redacteur Pretwerk.nl) vertrok naar Het Huis van Bosch waar de jonge schilder Jheronimus Bosch opgroeide en zijn eerste schilderlessen kreeg. Normaal race je door zo’n pand, lees je de informatiebordjes en sta je snel weer buiten. Deze experience was gebouwd rondom ‘Het verhaal van Jeroen Bosch’. Je liep van kamer naar kamer waar telkens een deel van het verhaal met beeld (projectietechniek) en geluid werd verteld. Deze techniek is haalbaar en betaalbaar voor vele dagattracties, met vooral wat extra kosten als je er een goede creatieve en kwalitatieve productie van wilt maken. Aan het eind van de tour werden we opgevangen door twee enthousiaste vrijwilligers die nog wel wat konden toevoegen aan het verhaal. Het gevolg: Je krijgt een verhaal mee dat beklijft.

Deze mooie stad zit vol verhalen en bijzondere tradities waar je een verhaal aan kunt koppelen. De Bossche Bol bijvoorbeeld, de specifieke carnavalstradities of de Sint Janskerk. Ook de diverse musea staan vol met aanleidingen voor een verhaallijn. Er is volop inspiratie als je zo loopt te ‘trendhunten’ door de stad.

Door de bril van de ondernemer

Tijdens deze kennisdag kwamen vooral Destinatie Marketing Organisaties (DMO’s) bij elkaar. Zij nemen in hun regio vaak een regierol op zich als het gaat om de promotie van de regio. Tijdens deze dag zagen we dat in ‘s-Hertogenbosch de contactmomenten met de bezoekers vooral plaatsvinden in horeca, cultuur en vermaak. DMO’s hebben met hun overkoepelende websites vaak een groot bereik en spelen een belangrijke rol bij de beslissing om een specifieke regio te bezoeken. Tip voor ondernemers: Laat je informeren over de verhaallijnen en speel daar op in met een (tastbaar) product. Daarmee wordt je onderdeel van de storyhosting en kan er eenvoudiger worden doorverwezen naar jouw (commerciële) aanbod.

redactie Pretwerk.nl
Tijdens het congres werd ook de 25e verjaardag van Insiders gevierd. Gefeliciteerd!

Met dank aan (organisatie van deze kennisdag): Insiders – maakt bestemmingen buitengewoon

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *