Wie zich bezig houdt met marketing in de recreatiesector kan eigenlijk niet om Google heen. Nick Brandts, Travel Industry Manager bij Google, ziet dat de zoekopdrachten voor ‘travel’ gerelateerde onderwerpen al weer boven het niveau zitten van vóór corona. Tijdens zijn presentatie op de relatiedag van Red Online Marketing, deelde hij nog meer inzichten. Ook ziet hij volop kansen voor artificial intelligence (A.I.) gerelateerde instrumenten voor de sector leisure.
De online (travel) trends van 2023
Google is een grootmeester als het gaat om verzamelen en interpreteren van data. Mede om die reden is het bijzonder interessant om hun conclusies te vernemen over de stand van zaken in het segment van vakantieboekingen. Enkele lessen:
- 90% van de Nederlanders heeft eind november hun zomervakantie nog niet geboekt.
- 20% van de NL-ers is van plan om de zomervakantie nog in 2023 te boeken.
- NL trend: Het aantal zoekopdrachten naar accommodaties lag in 2023 7% hoger dan in 2022 (en 37% hoger dan in 2019)
- Reizigers vertonen een intensiever zoekgedrag voordat ze tot een boeking overgaan.
- Europese trend: Op basis van de zoekopdrachten wordt dit jaar de grootste revival verwacht in de cruise-industrie. (+33% t.o.v. 2022 / +21% t.o.v. 2019)
- De verhouding tussen binnenlandse vakanties (58%) en buitenlandse vakanties (42%) keert weer langzaam terug naar ‘normaal’ (2019: 55% domestic), maar nog altijd is het eigen land populair.
- De vakantieboeker maakt zich het meest ongerust om de gestegen kosten van een vakantie. In de coronajaren stond het thema ‘veiligheid’ bovenaan. Consument zoekt weer meer op ‘korting’ en ‘deals’.
A.I. gaat de markt ingrijpend veranderen
Artificial Intelligence is op dit moment het grote ‘buzzword’. En ook google heeft een visie op deze ontwikkeling. Nick Brandts benoemt het namens google als “A.I. is the next big shift. Maar we gaan wel een periode tegemoet waarop we moeten uitvinden welke toepassingen nu echt nuttig en veilig zijn. Voor google staat voorop dat een toepassing de wereld simpeler moet maken. Daar zijn we kritisch op. Dankzij A.I. kun je wel een enorme hoeveelheid data verwerken en je efficiency enorm verbeteren. Wij zien bijvoorbeeld mogelijkheden als het gaat om oriënteren in de omgeving (wayfinding); of om het automatiseren van marketingcampagnes. Met A.I. kun je veel meer relevante data toevoegen aan je beslismodel. Ik denk zelfs dat we er naar toe gaan dat online campagnes automatisch geautomatiseerd worden zonder tussenkomst van een fysiek persoon.”
Ook de opkomst van een maatschappij die de privacy van mensen beter beschermt draagt bij aan de opkomst van A.I.. Steeds meer mensen willen hun privé data beschermen en geven geen toestemming voor het gebruik van hun gegevens. A.I. is in staat om met modellen en een enorme rekencapaciteit toch tot een goede voorspelling te komen van verwacht consumentengedrag.
Presentatie tijdens de relatiedag van Red Online Marketing