Albron gaat foodserviceconcepten CenterParcs compleet vernieuwen

Albron en CenterParcs hebben hun samenwerking verlengd tot 2035. Al sinds 2010 verzorgt Albron van de CenterParcs vestigingen in de Benelux de foodservice en invulling van de supermarkten. Bij de hernieuwde samenwerking is o.a. afgesproken om de diverse foodservice-concepten een nieuwe invulling te geven en qua menu en styling beter te laten aansluiten op de omgeving van de individuele parken.

Olivier Garaïalde (l) namens CenterParcs en Jan Willem Hilbron (r) namens Albron

Lange termijn samenwerking

Met de overeenkomst wordt ‘opnieuw’ een commitment aangegaan voor een langere termijn. En dat is in dit marktsegment van vakantieparken eigenlijk best bijzonder. Beide partijen zullen o.a. investeren in de make-over van alle horecaconcepten, waarbij CenterParcs vooral verantwoordelijk is voor de gebouwen en Albron voor de keuken en de concepten.

Dat de samenwerking al zo lang stand houdt heeft vooral te maken met een gezamenlijke focus. Olivier Garaïalde, CEO van Center Parcs Europa, ligt toe: “Wij hebben met CenterParcs een strategische keuze gemaakt voor een meer duurzame beleving in de natuur. Albron is heel actief bezig met een duurzame toekomst van de foodservice. Op dat punt zitten we helemaal op één lijn. Daarnaast heeft Albron veel meer kennis in huis als het gaat om lekker eten en de beleving die daar bij past. Dat onderdeel besteden we dan ook vol vertrouwen uit aan Albron.”

Jan Willem Hilbron, directeur van Albron, is als ex-parkmanager (CP Zandvoort), goed op de hoogte met de wensen op een CenterParcs park. Hij noemt nog méér elementen die er voor zorgen dat de samenwerking al zo lang stand houdt: “Natuurlijk willen beide bedrijven een meerwaarde halen uit de samenwerking, dat is logisch. Daarbij kijken we o.a. naar kosten en prijsstelling, maar focussen vooral op de langere termijn. Daardoor houd je soms ook restaurants open op momenten die wellicht niet rendabel zijn. Wij streven ook niet naar optimalisatie van de winst maar werken in het belang van het grotere geheel, waarin de gastbeleving centraal staat; Die moet gewoon goed zijn.”

Foodconcepten ondergaan een metamorfose

CenterParcs heeft zich de afgelopen jaren onderscheiden met bijzondere zwaar gethematiseerde restaurants, zoals bijvoorbeeld Nonna’s (Italiaanse sferen) en Fuego (Zuid-Amerikaans jungle restaurant). Deze waren vooral bedoeld om gezinnen met kinderen te vermaken. Met de nieuwe concepten wordt nog altijd ingespeeld op kindvriendelijkheid, maar dan veel minder zwaar gethematiseerd. Er wordt ook veel meer ingespeeld op lokale thema’s rond de CenterParcs vestiging. Zo komen er veel meer lokale producten op de menulijst te staan. Dat past ook beter bij de strategie waarin aandacht wordt geschonken aan de natuur en de omgeving.

Alle huidige restaurantconcepten ondergaan een transitie. In het kort komt het er op neer dat er minder aandacht is voor thematisering en méér gefocust wordt op de regio. De pers krijgt alvast twee ‘concepten in ontwikkeling’ te zien. Zo worden de Fuego restaurants omgebouwd naar een nieuwe formule ‘Fonkeling’. Dit is meteen ook de hoogste kwaliteitsklasse binnen het portfolio. Nonna’s wordt minder kinderachtig maar behoud wel de Italiaanse sfeer onder de naam ‘Da Nonna’

Er is vooral veel meer aandacht voor local food en duurzaamheid. Een vertegenwoordiger van MijnCenterparcs.nl vraagt of die duurzame ambities niet te snel gaan?; “Wij ontvangen veel klachten van gasten die vinden dat het vegetarisch eten teveel wordt gepusht.” Volgens Hilbron staat duurzaamheid hoog in het vaandel bij Albron: “Wij steunen de eiwittransitie van harte, dus we bieden een ruim assortiment aan vleesloze alternatieven. Maar er zijn ook voldoende alternatieven mét vlees, maar dan wel bij voorkeur lokaal en duurzaam geproduceerd. Nog belangrijker; het eten moet vooral smakelijk zijn. Dat is voor ons prioriteit nummer één.”

Albron staat op het punt om Hutten Catering over te nemen en die overname blijkt ook een rol te spelen bij de nieuwe plannen voor CenterParcs. Hilbron: “Hutten staat onze sector bekend om de bijzonder authentieke keukens. Die kennis willen we graag inzetten om per CenterParcs vestiging te kijken hoe we de lokale keuken kunnen inpassen in de het park. De Central Hutten Keuken in Veghel speelt daarin ook een belangrijke rol.”

Aandacht voor de gast

In de vernieuwde samenwerking komt er meer aandacht voor de customer journey. Hiermee wordt het gemakkelijker voor gasten om zich (digitaal) te oriënteren op het horeca aanbod en zowel te reserveren als te bestellen vanuit de cottages. Zo komt er ook een bezorgservice met uitgebreide mogelijkheden, waarmee gasten naast boodschappen ook een aanbod van “ready to eat” en “ready to heat” (vanuit de supermarkt) kunnen bestellen.

Ook het ontbijtmoment wordt steeds belangrijker. Hilbron: “We zien dat het buffetrestaurant ’s ochtends ook steeds beter wordt bezocht – voor het ontbijt. Dat is een trend waar we op inspelen met een uitgebreider assortiment.”

Daarnaast zullen Center Parcs en Albron intensief samenwerken op onder andere het gebied van gastvrijheidstrainingen. 

Pilots en scope

In maart 2025 worden de eerste pilots van de nieuwe concepten gelanceerd op Center Parcs De Vossemeren. Center Parcs De Eemhof volgt daarna. Per park zullen ongeveer tien nieuwe concepten worden geïmplementeerd. Hiermee zal een investering van ruim 23 miljoen euro gemoeid zijn. In totaal zullen er in 2,5 jaar zo’n honderd verbouwingen plaatsvinden op de acht Nederlandse en twee Belgische parken van Center Parcs. Ook na deze fase zal Albron blijven investeren, in totaal voor ruim 39 miljoen euro.

Meer informatie:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *