Besteding aan ontbijt buitenshuis in zes jaar tijd verdubbeld

Eén op de vijf consumenten ontbijt tegenwoordig minstens één keer per week buiten de deur. Zes jaar geleden was dat nog maar één op de tien. De gemiddelde besteding steeg tussen 2018 en 2024 van € 6,80 naar € 14,48. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Pretwerk.nl ziet ook kansen voor vakantieparken om in te spelen op deze trend.

Gemaksgeneraties

Vooral de Gemaksgeneraties – Generatie Z en de Millennials – hebben ontbijten buiten de deur een enorme boost gegeven. Van hen ontbijt één op de drie minstens een keer per week buiten de deur. Gemiddeld geeft een Millennial daaraan €14,43 uit. In 2018 was dat nog maar €5,91.

Voor de twee jongere generaties is ontbijten bovendien ‘mobiel’ geworden. Generatie Z en de Millennials hebben de zelfgesmeerde boterham ingeruild voor een ontbijt to go. Onderweg zijn er ook legio mogelijkheden om eten en drinken te kopen. Het traditionele ontbijt ‘versnackt’ bovendien: de boterham van thuis wordt vervangen door onderweg gekochte broodjes, muffins, smoothies en kwarkjes.

Ook Generatie X ontbijt vaker buiten de deur dan zeven jaar geleden. Opmerkelijk is dat de Babyboomers achterblijven bij deze ontwikkeling. Slechts 3% van de Babyboomers zegt minstens een keer per week buiten de deur te ontbijten. Van hen zegt 68% nooit een ontbijt buitenshuis te nuttigen.


Indulgence

De supermarkt is voor de gejaagde Gemaksgeneraties de populairste plek om eten en drinken voor het ontbijt te kopen. Ook het treinstation is in trek voor een meeneem-ontbijt. FSIN-directeur Inga Blokker: “Voor de Gemaksgeneraties is onderweg eten en drinken een manier om zichzelf te belonen. Even snel iets lekkers kopen in de supermarkt of op het trein- of tankstation is een genietmoment. Ze hebben dringend behoefte aan indulgence.” Volgens Blokker wordt indulgence de komende jaren ‘richtinggevend’ voor alle foodkanalen. “Voor formules is het essentieel om eet- en drinkmomenten te creëren, die de emotionele honger naar genieten en beloning stillen. Het betaalbaar houden van deze levensstijl is daarnaast van groot belang voor de Nederlandse foodservicesector.”

Verschil tussen jongere en oudere generaties groeit

Ook buitenshuis lunchen en dineren is onder invloed van Generatie Z en de Millennials flink gegroeid. Voor deze generaties is buiten de deur eten een substantieel onderdeel geworden van het dagelijks leven. Het contrast met het gematigde consumptiepatroon van Generatie X en (vooral) de Babyboomers is in de afgelopen zes jaar alleen maar groter geworden. Het consumptiepatroon van de twee oudere generaties is in die tijd beduidend minder veranderd, al geven ook die per keer veel meer geld uit dan zes jaar geleden. FSIN-directeur Blokker: “Het consumentengedrag van de Gemaksgeneraties wijkt sterk af van dat van Generatie X en de Babyboomers. De Gemaksgeneraties hebben vaak behoefte aan buitenshuis eten als tegenhanger van de gejaagdheid en de stress die ze ervaren. Deze jongere generaties geven een (veel) groter deel van hun besteedbare inkomen uit aan eten en drinken.”

Bron en meer informatie: www.thefoodresearchcompany.com

Ontbijten op vakantieparken

Ook op vakantieparken zien we dat het ontbijtaanbod toeneemt. Van oudsher was het op veel campings en vakantieparken al vaak mogelijk om verse broodjes en croissantjes op te halen in de supermarkt. De afgelopen jaren zien we dat er steeds meer verschillende opties verschijnen om de (vakantie)dag te beginnen met een makkelijk en bijzonder ontbijtje. Voor de gasten een leuke meerwaarde – voor de ondernemers een additioneel verdienmodel. Enkele trends:

  • Ontbijtbuffetten – deze trend komt overwaaien uit de hotelsector waar ontbijtbuffetten al veel langer gemeengoed zijn.
  • Ontbijtservice aan huis – je ontbijtje wordt ’s ochtends in het vakantiehuis afgeleverd. Bij parken die dit aanbieden is de bestelservice veelal opgenomen in de park-app.
  • Ontbijten met een thema. Voorbeelden zijn het Fien en Teun ontbijtbuffet op Familieresort Molenwaard en het Evergreenz buffetrestaurant (boerderijthema) op CenterParcs.

Op het platform van Parkvakanties.nl worden in Nederland alleen al 154 parken met een vorm van ontbijtservice onderscheiden. Het feit dat zij dit opnemen als filtermogelijkheid geeft ook aan dat gasten de optie van belang achten.

duiding Pretwerk

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *