Bijzonder complex systeem voor duurzaam recreatief varen in Amsterdam in aantocht

De gemeente Amsterdam wil het recreatief varen in Amsterdam duurzamer maken. Op de binnenwateren van Amsterdam mogen binnenkort alleen nog elektrisch aangedreven vaartuigen varen. Onderdeel van dit voornemen is om alle vaartuigen te registreren met een complex systeem van vignetten. Branchevereniging HISWA-RECRON maakt zich grote zorgen over de uitvoering van de nieuwe regelgeving die per 1 april 2025 ingaat.

In het kort de bezwaren die HISWA-RECRON aandraagt:

  • Vaarrecreanten en infrastructuur zijn nog niet klaar voor de snelle invoering; en is er wel noodzaak om dit segment zo vergaand te verduurzamen?
  • Het complexe systeem van vignetten zorgt nu al voor veel onduidelijkheid – zeker bij de ligplaatshouders (van) in Amsterdamse jachthavens.

De complexiteit van dit hele systeem en weerstand vanuit de vaarrecreanten heeft er al een keer voor gezorgd dat de invoerdatum van het systeem werd uitgesteld. Op 1 april 2025 gaat de nieuwe regelgeving nu wel van start.

Zie ook: Uitstootvrije zone vaartuigen op www.Amsterdam.nl

Praktijk nog niet klaar voor uitstootvrij varen

De groene ambitie van Amsterdam gaat volgens HISWA RECRON voorbij aan enkele praktische zaken. Zo zouden er vele laadplekken aan de kades bij moeten komen om straks alle elektrische boten van stroom te voorzien. Ook is het  stroomnetwerk van de stad op dit moment onvoldoende om de jachthavens van extra laadcapaciteit voorzien. Bovendien zorgt het kostenplaatje voor zowel jachthavens als botenbezitters ervoor dat de locatie Amsterdam financieel bijzonder onaantrekkelijk wordt. Alles overziend vraagt de brancheorganisatie zich af of de duurzame meerwaarde van alle investeringen wel opweegt tegen de duurzame winst van een sector die intern ook al volop bezig is met verduurzaming.

Bekijk het overzicht met alle bezwaren op: www.hiswarecron.nl/kennisbank/4166/nota-varen-amsterdam-alle-boten-elektrisch-in-2025

Complex systeem van vignetten

Per 1 april wordt het systeem van vignetten, ondanks diverse bezwaarprocedures die nog lopen, toch ingevoerd. Voor een ligplaats in de binnenstad is een BHG (binnenhavengeld) vignet noodzakelijk. Daarnaast is er voor doorvaart in Amsterdam een veel goedkoper doorvaartvignet beschikbaar. De meeste ligplaatshouders in een Amsterdamse jachthaven hebben zo’n vignet. Wie toch wil aanleggen in het centrum kan daarvoor een dagvignet (een soort parkeerkaartje) kopen.

Omdat de praktijk nog niet klaar is voor emissieloos varen en de ingangsdatum er wel erg snel aankomt heeft de gemeente een overgangsregeling opgetuigd voor vaarrecreanten.

  • Booteigenaren die binnenhavengeld (BHG) betalen en in het bezit zijn van een geldig BHG-vignet houden toegang tot het centrum. De overgangsregeling geldt tot 2030, voor 5 kalenderjaren.
  • Voor booteigenaren met een doorvaartvignet geldt een overgangstermijn gedurende de periode dat het doorvaartvignet geldig is, met een maximum van 3 kalenderjaren. Op voorwaarde dat het vignet is aangeschaft vóór 1 april 2025.

Veel ligplaatshouders in jachthavens, die afgelopen najaar alvast aan hun verplichtingen wilden voldoen, kwamen er achter dat zij alleen een BHG vignet konden aanschaffen in plaats van een doorvaartvignet. Dat scheelt hen € 600 tot 700 op jaarbasis. “Een onverwachte tegenvaller die ook niet strookt met eerdere afspraken.” meldt de HISWA RECRON. “De gemeente heeft vervolgens na zwaar protest van ons de website aangepast en de aanvraag van een doorvaartvignet weer mogelijk gemaakt.”

Meer over de problematiek van de vignetten: https://www.hiswarecron.nl/actueel/nieuws/21124/aanvraag-doorvaart-en-bhg-vignet-voor-overgangsregeling-amsterdam-uitgesteld-naar-1-april-2025

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *