Vrijdag 12 januari was Attractiepark Toverland in Sevenum gastheer van het Young Professionals-evenement van branchevereniging IAAPA. Tijdens deze dag konden jonge leden van de industrie tijdens verschillende kennissessies meer leren over de branche en hoe Toverland hierin opereert. Ook sponsor Vekoma Rides was aanwezig om in een kort gastcollege te voorzien.
De Young Professional-evenementen van IAAPA zijn bedoelt voor jonge werknemers (tot 35 jaar) in de leisure industrie. Tijdens deze evenementen leren zij de ins en outs van de industrie en is er veel mogelijkheid om te netwerken. De events worden over heel de wereld georganiseerd en begin 2024 streek het neer in ons eigen Toverland. Ongeveer 60 deelnemers uit heel Europa kwamen samen in het Limburgse attractiepark.
Het event werd geopend door algemeen directeur Jean Gelissen Jr. en communicatiespecialist Tessa Maessen in een presentatie over de ontwikkeling en groei die Toverland sinds de opening in 2001 heeft meegemaakt. Later op de dag volgden presentaties over personeelszaken, waarin zaken als werving, motivering en inzet van personeel aan bod kwam, het ontwerpproces van nieuwe of vernieuwde attracties, zoals Expedition Zork en Avalon 2.0 alsmede een gastpresentatie van Vekoma over het werken bij een attractie fabrikant.
De middag stond vooral in het teken van de ‘EDUtour’, een rondgang langs de verschillende afdelingen van het attractiepark. Van de planning tot kaartcontrole en van technische dienst tot in de winkels, van iedere afdeling stond een medewerk(st)er klaar om iets te vertellen over zijn of haar werkzaamheden. Er werd zelfs een kijkje genomen in het nieuwste spookhuis van Toverland: Now You’re Mine.
Toverland is in 23 jaar tijd uitgegroeid van een kleinschalig indoor attractiepark naar een thema park met internationale allure. Het park verwelkomde in 2023 1.165.000 bezoekers, een stijging van 13% ten opzichte van 2022.
Vier lessen van Toverland
- “Na een grote uitbreiding volgen 3 jaren van groeiende bezoekersaantallen en daarna stabilisatie.” Een formule die ontwikkeld werd door attractieparken specialist Pieter Cornelis. Toverland bewees deze theorie met een overzicht van de bezoekersaantallen sinds 2001.
- Om nieuw personeel aan te trekken werkt het om creatief te zijn: Toverland voerde dit jaar sollicitatiegesprekken in onder andere waterbaan Djengu River en Halloween spookhuis Maison de la Magie. Het hielp om de aandacht te trekken van jongeren in een tijd van grote personeelstekorten in Nederland.
- Geef jongeren de kans om te groeien. Tijdens de rondtoer viel op dat vrijwel alle supervisors en managers van de afdelingen onder de 35 zijn. De meeste zijn opgeklommen van een bijbaan naar de functie die zij nu vervullen. Vooruitzichten op dergelijke carrière kansen houdt jonge werknemers gemotiveerd.
- Het is belangrijk om jezelf te blijven toetsen. Toverland ondervraagt met regelmaat haar bezoekers een enquête in te vullen. Deze worden maandelijks besproken en geëvalueerd met het team om te zien of er lessen uit geleerd kunnen worden.
Met dank aan (auteur): Erik Huijing.
Erik Huijing is mede-oprichter en editor van de Dark Ride Database en is daarnaast werkzaam als consultant voor de themed entertainment-industrie. Voor meer informatie en contact, zie Ehuijing.nl.