Nederlanders en inwoners van de andere onderzochte landen blijven onverminderd vakantieplannen maken, ondanks uitdagingen zoals hoge prijzen en onvoorspelbare weersomstandigheden. Zo heeft 40% van de Nederlanders al een vakantie geboekt voor de komende 12 maanden, met veel boekingen voor dit najaar. Ook richten veel Nederlanders zich al op vakanties in het voorjaar van 2025. Daarnaast wint het direct boeken bij aanbieders in populariteit en is er een toename te zien in het gebruik van digitale tools.
Dit blijkt uit de nieuwste editie van de Vakantie Sentiment Monitor die het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) vandaag uitbrengt. Deze monitor in zes verschillende landen (Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) geeft inzichten in vakantieplannen en de invloed van actualiteiten hierop.
Groei in boekingen buiten hoogseizoen
Uit de resultaten blijkt dat 42% van alle ondervraagden al een vakantie voor de komende 12 maanden heeft geboekt. Onder Nederlanders zijn vooral meer boekingen voor de maanden oktober, november en december dan vorig jaar. Opvallend is dat Nederlanders zich dubbel zo vaak oriënteren op vakanties in april 2025.
Direct boeken bij aanbieders neemt toe
Ondervraagden geven aan dit jaar vaker hun vakantie direct bij aanbieders te boeken, zoals accommodaties of vervoersmaatschappijen (gemiddeld 50%). Deze toename is zichtbaar in verschillende onderzochte landen, waaronder ook Nederland. Nederlanders die de eerstvolgende vakantie in eigen land doorbrengen, hebben in veel hogere mate direct bij de aanbieder geboekt (73%) dan Nederlanders die hun eerstvolgende vakantie elders in Europa spenderen (43%).
Forse toename in gebruik AI
De algemene bekendheid en het gebruik van AI-tools, zoals ChatGPT, is onder alle onderzochte landen significant gestegen ten opzichte van vorig jaar (gemiddeld 39% versus 30%). Er zijn grote verschillen zichtbaar tussen leeftijdsgroepen. Hoe jonger de leeftijdsgroep, hoe bekender men is met AI-tools. Van de Nederlanders die weleens gebruik maken van AI-tools geeft 32% aan dit te doen bij het opdoen van vakantie inspiratie. Vorig jaar was dit nog 27%.
Binnenlands toerisme sterk in Nederland
Binnenlandse vakanties blijven populair onder Nederlanders, met een kwart van de vakantiegangers die hun volgende vakantie in eigen land doorbrengt. Deze ontwikkelingen worden ondersteund door de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van januari tot en met juli 2024. Uit deze cijfers blijkt dat het binnenlands toerisme aanzienlijk groeit met 3,4%. Dit is sterker dan verwacht door NBTC eerder dit jaar. Half oktober zal NBTC een geactualiseerde versie van de verwachting verblijfstoerisme 2024 publiceren waarin dit verder wordt geduid.
Bron en meer informatie: www.nbtc.nl