De fitnessbranche evolueert. De sterke groei van de afgelopen jaren heeft niet alleen méér fitnesslocaties opgeleverd, maar ook een doorontwikkeling van het concept, waarin een gezonde leefstijl voorop staat. John van Heel is één van de drijvende krachten achter een nieuwe ontwikkeling: De Leefstijlclub. In een interview met NL Actief benoemt hij ook enkele trends en kansen voor de sector van ‘fitness en gezonde levensstijl‘.
John van Heel voorziet een nieuwe ontwikkeling voor fitnesscentra, die daardoor nog relevanter worden in onze maatschappij: “De leefstijlclub van de toekomst zal niet alleen een plek zijn waar mensen komen sporten, maar ook een centrum voor holistische gezondheid en welzijn. Door de focus te leggen op gezondheid en preventie ontwikkelen deze centra zich qua expertise en aanbod steeds meer richting algemene gezondheidsbevordering.”
Van Heel noemt in een artikel op NL sport nog enkele innovaties die de beleving van de Leefstijlclub van de toekomst nog aantrekkelijker maken:
- High Tech a.i. en connected trainingsapparatuur; Door het meten met sensoren op je lichaam wordt het deelnemen aan de sport (nog) beter afgestemd op iemands persoonlijke doelstellingen. Door gamification kan de sport worden voorzien van een nieuwe belevingslaag. Zo kun je bijvoorbeeld virtueel deelnemen aan (wereldwijde) competities.
- VR en AR toepassingen; Door toepassingen met VR en AR wordt een nieuwe laag aan beleving en gamification aan de sport toegevoegd. AR toepassingen liggen het meest voor de hand omdat je daarmee de interactie met de andere bezoekers van de leefstijlclub niet verliest.
- Holistische bewustwording en gezondheidsdiensten; Fitness en bewegen is al jaren een belangrijke peiler onder een gezonde leefstijl. Maar er zijn meer facetten die onderdeel uitmaken van het welbevinden. Denk daarbij aan een gezonde voeding, goede nachtrust en voorkomen van stress. Ook op die vlakken zoeken consumenten naar antwoorden en ondersteuning.
- Community, inclusie en sociale verbinding; De leefstijlclub van de toekomst is ook een plek waar mensen elkaar fysiek kunnen ontmoeten. Door slimme techniek en a.i. wordt het bovendien steeds makkelijker om mensen met een zelfde interesse met elkaar in contact te brengen; bijvoorbeeld rondom georganiseerde events.
Lees het hele interview met John van heel op: www.nlactief-ezines.nl/2024/40/0024.html
De fitnesssector is de afgelopen jaren sterk gegroeid. De sport is populair onder een brede doelgroep (o.a. meest beoefende georganiseerde sport in Nederland) en kent inmiddels ook verschillende segmenten; van zeer sterk sportgericht tot ontspannen werken aan je gezondheid; indoor en outdoor; en van individuele ondersteuning tot gezellige groepslessen. Naast het fitnesscenter als zelfstandig bedrijf is er ook steeds vaker een fitnessaanbod te vinden als aanvulling op andere functies; in de recreatiesector o.a. op vakantieparken en in hotels. Dat de markt volwassen begint te worden zien we o.a. terug in het feit dat ketenvorming volop gaande is. Met de ontwikkeling van de ‘Leefstijlclub’ wordt een bredere doelstelling geclaimd waarmee de groeipotentie van het aanbod een nieuwe impuls krijgt.
duiding Pretwerk.nl
Heb je interesse in deze ontwikkeling? Bij De Leefstijlclub wordt voor professionals in dit marktsegment een ondersteunend programma aangeboden.
Meer informatie: https://portal.leefstijlclub.nl/professional