Inflatie beïnvloedt zoekgedrag van consument naar vakanties

Nederlanders zijn in 2023 vooral op zoek naar goede deals voor hun vakantie. Thema’s rondom last minutes, kamperen en all-inclusive zijn populair. Zo bleek uit onderzoek dat Red Online Marketing in opdracht voor Vakantiebeurs uitvoerde naar het zoekgedrag van consumenten rondom vakanties. 

Foto door Depositphotos

Nederlanders zochten in 2023 iets minder vaak naar vakanties dan in 2022. Binnen het zoekgedrag naar vakanties bestond de top 5 populairste vakantiethema’s uit:

  1. Last minute (255.820 zoekopdrachten)
  2. Stedentrip (200.449 zoekopdrachten)
  3. Camper (108.956 zoekopdrachten)
  4. Camping (97.169 zoekopdrachten)
  5. All-inclusive (80.560 zoekopdrachten)

Waar last minute vorig jaar nog op de vierde plaats stond, werd er dit jaar het meest gezocht naar last minutes. Ook kortere vakanties zoals stedentrips zijn in trek.

Zoeken naar goedkopere bestemmingen

De inflatie lijkt ook een rol te spelen in de keuze voor een vakantiebestemming. Opkomende bestemmingen met aantrekkelijke prijzen scoren bijzonder goed. Naast de lagere prijzen, speelt ook een platform als TikTok hierbij een rol. Corné den Braber, strateeg en partner bij Red Online Marketing: “We zien zeker dat TikTok impact heeft op het zoekgedrag. TikTok is daarmee een belangrijk platform in de oriëntatiefase van de consument”. 

Naast opkomende bestemmingen, blijven gebruikelijke vakantiebestemmingen zoals Griekenland, Spanje, Italië en Frankrijk populair. 

  1. Nederland
  2. Griekenland
  3. Spanje
  4. Italië
  5. Frankrijk

Opvallend is de eerste plaats voor Nederland in dit rijtje. Ook na covid-19 blijft een vakantie in eigen land populair. 

De data uit dit onderzoek zijn vergaard door het zoekgedrag van 2023 te vergelijken met het zoekgedrag in 2022 en de trends in het zoekgedrag van 2023 te vergelijken met 2022 voor de Nederlandse markt.


Met dank aan: Red Online Marketing

Red is een online marketingbureau dat zich volledig richt op de reis- en recreatiewereld in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk sinds de oprichting in 2006. De opdrachtgevers kun je onderverdelen in vier segmenten: Bestemming, Travel, Dagattractie en Verblijf, zo werken ze o.a. voor OTA’s, reisbureaus, dagattracties, vakantieparken, bestemmingen, campings en hotels. Naast het hoofdkantoor in Utrecht, hebben ze een kantoor in Köln (Duitsland) en Lille (Frankrijk). www.redonlinemarketing.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *