De Leefstijlvinder is al vele jaren een nuttig instrument voor vooral overheden en DMO’s om het recreatiebeleid te sturen op doelgroepen. (bekend van de kleuren) Met de introductie van een Toolkit Verblijfsrecreatie wil men nu ook (opnieuw) ondernemers met een verblijfsrecreatief concept gerichter ondersteunen. De nieuwe toolkit werd gepresenteerd tijdens de bijeenkomst Leefstijlvinder Live, die werd georganiseerd door diverse bureaus die bij de ontwikkeling van de Leefstijlvinder betrokken zijn.
De Leefstijlvinder Vakantie en Vrije tijd is een doelgroepsegmentatiemodel dat overheden, organisaties en ondernemers inzicht geeft in de vrijetijdswensen en -behoeften van Nederlanders. Het model bevat zeven leefstijlen die door onderzoeksbureau MarketResponse zijn beschreven. De Leefstijlvinder wordt ondersteund en gefinancierd door alle Nederlandse provincies. Zij stellen de data beschikbaar aan partijen uit de markt. Het model is bekend geworden door de (oude) benaming van doelgroepen op basis van kleur, zoals ‘Uitbundig Geel’, ‘Gezellig Lime’. Inmiddels zijn er leefstijlbeschrijvingen zonder kleurcode.
De Leefstijlvinder is continu in ontwikkeling. Zo blijft men actueel en relevant in de markt. Ook worden er regelmatig nieuwe onderdelen aan toegevoegd die inspelen op segmenten of thema’s. In 2024 werd de Toolkit Duurzaamheid gelanceerd. In 2021 zag de Toolkit Natuurbeleving het levenslicht. Met de nieuwe Toolkit Verblijfsrecreatie wil de leefstijlvinder ook de ondernemers in de recreatiesector wat directer aanspreken en ondersteunen. In de praktijk maken nu vooral (semi-) overheden het meest gebruik van deze toolkit.
De Toolkit Verblijfsrecreatie bestaat uit twee onderdelen:
Resultaat Recreantenonderzoek. Dit zijn o.a. profielen van doelgroepen (o.a. mediagebruik), en cijfers waarmee bedrijven (en regio’s) hun eigen positie kunnen plaatsen. (heb ik b.v. méér of minder dan gemiddeld een bepaald segment in huis)
De praktische aanpak; Dit onderdeel bestaat uit een stappenplan waarmee bedrijven worden geholpen om de juiste keuzes te maken t.a.v. hun doelgroepaanpak.
De belangrijkste doelgroepen in deze toolkit zijn: hotels, vakantieparken, b&b en campings.
De huidige benaming van de doelgroepen die in het BSR-model worden omschreven:
Avontuurzoekers
Plezierzoekers
Harmoniezoekers
Verbindingszoekers
Stijlzoekers
Inzichtzoekers
Rustzoekers
Saskia Veenstra van Bureau Ginder ligt toe wat de Toolkit Verblijfsrecreatie toevoegt aan de bestaande Leefstijlvinder; “Er zijn de afgelopen jaren vele nieuwe verblijfsconcepten bij gekomen en je ziet ook dat vakantieparken hun bedrijfsvoering aanpassen aan nieuwe technologie en marktomstandigheden. We hebben o.a. veel meer aandacht besteed aan het onderdeel ‘beleving’ in deze nieuwe toolkit.”
Tijdens de kennisdag Leefstijvinder Live gaf o.a. Angelique Joosten van vakantiepark De Leistert een presentatie. Zij werkt al jaren met de Leefstijlvinder en gaf als advies mee: “Je hoeft niet per se zelf tot de doelgroep te behoren om als ondernemer toch een goed aanbod voor een specifieke doelgroep te ontwikkelen.” Wil je weten tot welke groep je zelf behoort? Doe dan de test onder aan de pagina: www.leefstijlvinder.nl
Breed gedragen marketingaanpak
De Leefstijlvinder wordt ontwikkeld en gehost door MarketResponse. Zij worden daarbij ondersteund door diverse consultants uit de recreatieve markt die de Leefstijlvinder inzetten in hun adviesopdrachten (o.a. Ginder, Bureau Buiten, Bureau Buhrs, Bureau Ruimte en Vrije Tijd.) of voor destinatiemarketing (Insiders). Alle Nederlandse provincies hebben inmiddels hun (financiële) steun toegezegd aan de ontwikkeling van de Leefstijlvinder en stellen de resultaten gratis ter beschikking aan DMO’s, lagere overheidsorganisaties en ondernemers (alleen even aanmelden op de website). De coördinatie voor toekomstige ontwikkelingen is in handen van Hans Hoekstra van de Nationale Data Alliantie.