Maastricht, Utrecht en Rotterdam zijn de sterkste merken onder de Nederlandse gemeenten

Niet Amsterdam (op 6), maar Maastricht, Utrecht en Rotterdam zijn de sterkste gemeentemerken volgens het laatste onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Ook de Waddeneilanden scoren goed in deze lijst met Texel (4) en Terschelling (7) zelfs in de top 10. Er werden 342 gemeenten onderzocht. Gemeenten die recent zijn samengevoegd en een naamsverandering ondergingen, worstelen met hun merkwaarde.

Maastricht de nieuwe koploper

“Het succes van Maastricht als merk is geen toeval. Achter deze toppositie schuilt jarenlang consistent werk van veel partijen in de stad — van ondernemers en culturele instellingen tot de inzet van Maastricht Marketing als merkregisseur. Een sterk merk heeft impact, zowel op de aantrekkingskracht voor bezoekers en bedrijven als op de economische vitaliteit van stad en regio.”

Wethouder John Aarts benadrukt de structurele opbouw van het merk Maastricht:

Maastricht Marketing speelt al jaren een sleutelrol in de ontwikkeling van het merk Maastricht. Vanuit een strategische aanpak is consequent gebouwd aan de zichtbaarheid, positionering en de laatste jaren ook aan de verbreding van het merk naar meerdere doelgroepen – zowel nationaal als internationaal. Dat de merkinspanningen werken, blijkt niet alleen uit de eerste positie die de stad door dit onderzoek verkrijgt, maar ook uit de stabiele waardering en binding onder inwoners, die in 2025 bovengemiddeld hoog liggen.

Meer informatie: www.maastricht-marketing.nl

Amsterdam verliest leidende positie

“Amsterdam stond 14 jaar bovenaan de lijst, maar sfeer, drukte en hoge prijzen doen de hoofdstad de das om. Maastricht blinkt juist uit in zijn sympathieke, zachtmoedige uitstraling. Samen met ’s-Hertogenbosch staat de stad bekend als sympathiekste gemeente van Nederland, terwijl Amsterdam slechts 155e scoort op de waarde sympathie”, verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. Andere punten waarop de Limburgse hoofdstad goed scoort zijn winkelen, horecabezoek en de ligging in het Zuid-Limburgse landschap.

Gemeenten met sterkste reputatie* in 2025

  1. Maastricht
  2. Utrecht
  3. Rotterdam
  4. Texel
  5. ‘s-Hertogenbosch
  6. Amsterdam
  7. Terschelling
  8. Nijmegen
  9. Den Haag
  10. Breda

*op basis van het gemiddelde van bekendheid, waardering en binding

Nieuwe gemeentenaam na gemeentelijke herindeling vaak funest voor reputatie

Hendrik Beerda: ‘Flevoland bestaat weliswaar pas sinds 1986, maar de historie van de gemeenten binnen deze provincie gaat natuurlijk al veel langer terug. Het oude eiland Urk heeft zijn sterke reputatie in de eeuwen opgebouwd, toen het eerst nog onderdeel was van de provincie Noord-Holland en daarna van Overijssel. De belangrijkste verklaring van de hoge reputatiescore van de Flevolandse gemeenten is echter het ontbreken van gemeentelijke herindelingen. Bij deze herindelingen nemen bestuurders vaak het besluit om totaal nieuwe gemeentenamen te ontwikkelen. Vanuit reputatieoogpunt onverstandig, want de opgebouwde merkwaarde gaat daarmee verloren.’

Utrechtse Heuvelrug mooi voorbeeld van krachtig, jong gemeentemerk

Dat ook een totaal nieuwe gemeentenaam in relatief korte tijd populair kan worden bij de brede bevolking, laat Utrechtse Heuvelrug zien. Deze Utrechtse gemeente ontstond 19 jaar geleden door het samengaan van Amerongen, Doorn, Driebergen-Rijsenburg, Leersum en Maarn. ‘De bestuurders waren zo verstandig om de reputatie van de bestaande streeknaam Utrechtse Heuvelrug te benutten om de nieuwe gemeentenaam een vliegende start te geven. Door deze gouden vondst prijkt de gemeente nu op de 31e plaats van sterkste gemeentemerken en bekleedt de gemeente wat betreft de waardering en binding zelfs een top-10 positie’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda.

Onderzoek onder 136.000 volwassen Nederlanders sinds 2011

Het Steden & Streken Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Het onderzoek monitort de reputatie van alle Nederlandse gemeenten, streken en provincies. Sinds 2011 zijn 136.000 respondenten ondervraagd over de naamsbekendheid, waardering, binding, bezoekintentie, groeiverwachting en reputatie.  Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende.

Het onderzoke vond plaats onder de gemiddelde Nederlander boven de 18 jaar. De inzichten zeggen dus vooral iets over de aantrekkelijkheid van steden om te bezoeken en in veel minder mate over de aantrekkelijkheid om er te wonen. De eigen inwoners hebben een minder grote invloed op de uitkomsten.

Bron en meer informatie: www.hendrikbeerda.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *