De ijssalon blijft crisisbestendig

Aan het einde van het ijsseizoen heeft Van Spronsen & Partners de ontwikkeling van de ijssalon in beeld gebracht. De afgelopen vijf jaar is het aantal ijssalons in Nederland flink gestegen van 728 naar 1028 salons. Het gaat om een stijging van circa 41%, met een procentueel vergelijkbare stijging tijdens en na de coronaperiode.

Heel Nederland eet ijs

In Drenthe is het aantal ijssalons in de afgelopen vijf jaar procentueel het hardst gestegen met een toename van 68,8%. Echter in absolute aantallen is het aantal ijssalons in Zuid-Holland het hardst gestegen met 68 nieuwe zaken, daarmee heeft Zuid-Holland ook ruimschoots de meeste salons (213). Alhoewel Drenthe de afgelopen jaren procentueel de grootste groei kende, is het aantal ijssalons in elke provincie met minimaal 20% gestegen.

De ijssalon: lichtpuntje tijdens een crisis

Als één van de weinige sectoren in de horeca bleef het aanbod van ijssalons gestaag doorgroeien tijdens de coronapandemie. Net zoals dit het geval was bij de fastfood bedrijven. Deze afhaalconcepten vielen grotendeels buiten de maatregelen die toentertijd golden. Een ijsje halen werd een traktatie, om het ijsje en om het even uit huis zijn en contact hebben met anderen tijdens de coronaperiode.

Viraal gaan

De ijssector heeft altijd al een ruime doelgroep gehad met kinderen tot senioren, maar de grootste groepen zijn meestal gezinnen met jonge kinderen en senioren (65+). Ook stedelijke jongvolwassenen (15-30) zijn een belangrijkere groep geworden in de afgelopen vijf jaar. IJssalons hebben net als bakkerijen de mogelijkheid om volledig viraal te gaan met slechts één product of een mooie salon. Dit kan met name de jongvolwassen doelgroep aantrekken.

Niet yoghurt, wél bewust: de nieuwe ijskeuze

Waar yoghurtijs in 2013 een snelle opkomst maakte in Nederland, is het ook weer snel verdwenen. Ondanks dat Nederlanders toch niet zitten te wachten op yoghurtijs, zijn we wel op zoek naar ‘gezond’ ijs. Denk hierbij aan ijs dat minder suiker bevat, veganistisch ijs of ijs gemaakt van natuurlijke producten. Je merkt dat vooral de jongvolwassen hier meer behoefte aan hebben.

De toekomst van de ijssalon is grijs

De inflatie is over afgelopen jaren gestegen, desalniettemin zien we dat het aantal ijssalons blijven toenemen. Een ‘ijsje halen’ is en blijft een laagdrempelige traktatie dat ondanks de afnemende koopkracht een groot publiek trekt. Daarnaast zijn de groeiende groep senioren (65+) een van de belangrijkste bezoekersgroepen. De vergrijzing heeft dus een positief effect op het toenemende aantal ijssalons. Niet alleen zijn senioren goed voor de ijssector, maar is ijs ook goed voor senioren!

Meer informatie: spronsen.com/ijssalon-in-beeld

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *