Toeristisch Imago Nederland nog altijd vrij traditioneel; Tulpen, kaas en Amsterdam

Nederland is goed bekend, heeft een positief imago en onderscheidt zich met waarden zoals openheid, toegankelijkheid en gastvrijheid. Vooral tolerantie en samenwerking worden genoemd als sterke punten. Tegelijkertijd laat het rapport zien dat inventiviteit en innovatief minder vaak aan Nederland worden toegeschreven. Dat blijkt uit de jaarlijkse Nation Brands Index (NBI) die het NBTC onlangs naar buiten bracht.

Foto: Pretwerk @ Kaasshop in Amsterdam

Buitenlandse bezoekers associëren Nederland met Amsterdam, tulpen, kaas en fietsen. Nederlanders noemen daarnaast vaak ook water.

Toeristisch imago

In het imago onderzoek wordt niet alleen gekeken naar het toeristisch imago maar ook naar andere aspecten zoals b.v. op zakelijk gebied. Toerisme is het minst sterke onderdeel van het imago van Nederland, volgens de NBI. De benchmarklanden Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hebben een beter imago op dit vlak en dit geldt ook voor de werkelijke positie. Binnen de toeristische thema’s is het imago van dynamische steden het sterkste aspect voor Nederland. Hoewel het imago lager is dan dat van Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, wat overeenkomt met de werkelijke positie.

Zowel het imago als de werkelijke positie op het gebied van cultuur en natuur zijn voor Nederland niet erg sterk. Maar er zijn kansrijke aspecten die Nederland onderscheidend maken en die als redenen voor een bezoek worden gezien. Op het gebied van natuur is dit vooral het waterrijke landschap, terwijl op cultureel vlak de musea, streekproducten en festivals belangrijke trekpleisters zijn. Fietsen is echter het sterkste thema voor Nederland, zowel in aanbod als in imago. Het is een belangrijke reden voor bezoekers om Nederland te bezoeken.

Nederland scoort hoger dan andere landen op het gebied van goede voorzieningen, openbaar vervoer, duurzaam aanbod, historische binnensteden en moderne steden. Moderne steden, fietsen en shoppen worden vaak genoemd als sterke redenen om Nederland te bezoeken.

Dagrecreatie als ‘reason to visit’?

Vanuit de blik van Pretwerk.nl waren we ook wel benieuwd in hoeverre aanbod van toeristisch recreatieve bedrijven bijdraagt aan ‘de reden voor een bezoek.’ Charel van Dam, die het onderzoek namens NBTC heeft begeleid ligt toe: “Binnen het thema toerisme hebben we ook het “toeristisch aanbod” meegenomen, en is de focus maar beperkt geweest op dagtoerisme. Hierbij hebben we vooral gekeken naar de thema’s die actueel zijn, zoals thema food, fietsen en duurzaamheid. Het is dus geen uitputtende lijst geworden.

We hebben ons vooral geconcentreerd of men de thema’s vindt passen bij( het imago van) Nederland, of ze Nederland om die reden overwegen en of het een reden van bezoek kan zijn. Het is dus geen open vraag geweest, en ook geen volledige lijst met redenen. Ander aanbod, zoals attractieparken, dierentuinen en campings kunnen dus wel degelijk een reden voor bezoek zijn, alleen zijn deze niet gemeten in dit imago onderzoek.”

Verder legt Charel uit dat het imago-onderzoek niet betekent dat de toeristen geen belangstelling hebben voor dagattracties. Dat wordt o.a. onderzocht in een ander rapport: “Vanuit het onderzoek ‘internationaal bezoek in beeld’ hebben we hier wel wat meer informatie over: https://www.nbtc.nl/nl/site/kennisbank/cijfers-statistieken/internationaal-bezoek-in-beeld-2

Niet zozeer of het een reden tot bezoek is, maar wel welke activiteiten zijn ondernomen (zie pagina 73) tijdens een dagbezoek. Hierbij zien we dat 10% van de Duitsers een attractiepark bezoeken, 8% een dierentuin. Voor België zijn dit respectievelijk 8% en 5%. Voor verblijfsbezoek totaal (p 163) zien we 14% voor attractiepark en 13% voor dierentuin. Dit is voor 2% a 3% de belangrijkste activiteit  voor het bezoek en daarmee met recht een reason to visit.”

Meer informatie: www.nbtc.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *