Verdwenen handelscentrum Waterhalle in Brugge zichtbaar gemaakt met Augmented Reality

In Historium Brugge is de tentoonstelling ‘De Wonderlijke Waterhalle’ geopend. De expo brengt geschiedenis en technologie, en biedt bezoekers een unieke kans om de verdwenen Waterhalle – ooit het bruisende handelscentrum van de stad – opnieuw te ervaren. Er is Augmented Reality techniek gebruikt om het verleden weer zichtbaar te maken.

Het hoogtepunt van de tentoonstelling is een levende maquette, gebaseerd op het schilderij ‘De Markt in Brugge’ (1696) van Jan-Baptist van Meunincxhove, een zeldzame artistieke weergave van de Waterhalle in haar volle glorie.

Dankzij de innovatieve toepassing van Augmented Reality-technologie krijgen bezoekers de kans om een verdwenen architecturale parel opnieuw te ervaren. Stap voor stap herrijst de Waterhalle digitaal, tot in de kleinste details gereconstrueerd. De tentoonstelling biedt zo een boeiende mix van kunst, geschiedenis en moderne technologie, waardoor bezoekers het Brugge van de Gouden Eeuw kunnen beleven alsof ze er zelf bij waren. 

De AR techniek werd verzorgd door Alfavision de vaste technologiepartner van het Historium. Zij hebben o.a. gewerkt aan het concept museum 2.0, een experience die méér doet dan alleen een blik op de historie bieden. Zoals de website belooft: “Beleef de gouden eeuw van Brugge”.

Toerisme Vlaanderen zet zich, als initiatiefnemer van het project ‘Vlaamse Meesters op hun Plek’, in om vergeten of minder bekende kunstwerken opnieuw in de kijker te plaatsen. Niet in een steriele museumsetting, maar op een betekenisvolle locatie die hun oorspronkelijke kracht en context versterkt. Het schilderij, één van de weinige visuele getuigenissen van de Waterhalle, krijgt in Historium een centrale plek, op slechts enkele meters van waar het ooit geschilderd werd.

“Met deze prachtige uitbreiding zetten we Brugge en Vlaanderen nog steviger op de kaart als dé bestemming voor cultureel en innovatief toerisme. Historium bewijst opnieuw dat Brugge niet alleen een stad is die haar verleden eert, maar ook vooruitkijkt naar de toekomst. Dankzij de integratie van Vlaamse Meesters in hun historische context en de inzet van Augmented Reality wordt het Brugge van weleer opnieuw tastbaar en beleefbaar, niet alleen voor toeristen, maar ook voor de lokale gemeenschap en toekomstige generaties.”

Peter De Wilde, CEO Toerisme Vlaanderen

Meer informatie: www.historium.be/nl



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *