A.I. in recreatie en toerisme? Wacht nog maar even

Een belangrijke les die we meenemen we mee uit het congres van Insiders is dat de ontwikkeling van Artificial Inteligence (a.i.) nog slechts in de kinderschoenen staat. “Als stad of regio je eigen app of a.i. tool ontwikkelen is ‘kansloos’ als je ziet met hoeveel marketingpower de grote internationale platformen de markt van recreatie en toerisme benaderen.” Deze laatste opmerking is afkomstig van Thomas Buijtenweg, specialist in technologische ontwikkelingen en docent aan de Breda University of Applied Sciences (BUAS).

Thomas geeft tijdens het congres een openhartige update over de kansen van Artificial Intelligence voor de recreatiesector. Zijn advies is nuchter en goed onderbouwd: “Ik zou daar nu niet volop op inzetten. Wacht maar even af totdat de a.i. tsunami is uitgeraasd en ontwikkelingen wat meer zijn uitgekristalliseerd. Het is nu nog onduidelijk welke platformen komen bovendrijven. Dus als je nu investeert in een a.i. toepassing, dan kan dat over een jaar al wel weer achterhaald zijn. Bovendien liggen er voorstellen voor wet- en regelgeving die beperkend kunnen werken op diverse toepassingen. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar gebruik maken van menselijk profielen. Dat is een ‘high risk’ activiteit als het gaat om privacywetgeving. Het is nu nog niet mogelijk om gegevens op te vragen bij een gebruiker van a.i., omdat je daarmee inspeelt op een persoonsprofiel. Om dat te omzeilen ben je weer afhankelijk van een menselijke tussenpersoon. En daar gaat je tijdswinst die je wilde boeken door het automatiseren van een proces…”

Voor partijen die toch willen gaan experimenteren met a.i. heeft Buijtenweg nog een advies waarmee je de nodige kosten kunt besparen: “Pak een a.i. ontwikkeling zeker niet in je eentje op. Het is vrij kostbaar om een toepassing te ontwikkelen en veel partijen verslikken zich in de rekencapaciteit die nodig is om de voordelen van a.i. optimaal te benutten. Ik zou er dus voor kiezen om voor de ontwikkeling van een applicatie een samenwerkingsverband op te zetten. Dan hoef je dus ook niet elke keer opnieuw het wiel uit te vinden.”

Ook het invoeren van voldoende data is ‘een dingetje’ volgens Buijtenweg: “DMO’s denken dat ze veel gegevens verzamelen. Maar wat ik waarneem in deze markt is dat de databases nog verre van volledig zijn om een goede a.i. toepassing op te laten draaien. Het is overigens wel een onderdeel waar je nu al mee kunt starten; het verzamelen van data. De grotere platformen hebben dat proces heel goed zien aankomen en zijn al jaren bezig om data van consumenten te oogsten. Ondernemers en DMO’s moeten hun dataverzameling zo snel mogelijk goed organiseren. Zo ben je goed voorbereid als a.i. toepassingen wel laagdrempeliger en budgetvriendelijker toegankelijk worden.”

Met dank aan:

Thomas Buijtenweg, Lecturer, Academy for Games & Media bij de BUas

en Insiders, Websites voor DMO’s en organisator van het congres

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *