Goede tijden voor Nederlandse campings en vakantieparken; maar voor hoelang nog?

In de leisure update van ABN AMRO wordt dit keer vooral gefocust op positieve cijfers van campings en vakantieparken; vooral gedreven door de terugkerende Duitse vakantieganger. Wie de hele update leest, ziet dat de bank ook zorgen uit over de toekomst van de sector verblijfsrecreatie. Past de branche zich wel voldoende aan aan veranderende marktomstandigheden?

Aantal vakantievierende Duitsers in Nederland bereikt historisch hoogtepunt

Sinds begin dit jaar zit het aantal Duitse toeristen dat in Nederland op vakantie gaat flink in de lift. Nooit eerder kwamen zoveel Duitsers op vakantie naar Nederland. Tot en met mei 2023 was sprake van een stijging van 44 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2022: een ruime verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Mede door de grote toeloop van Duitse toeristen is de verwachting dat het aantal overnachtingen (+3 procent) in en de omzet (+10 procent) van vakantieparken en campings dit jaar zal groeien. Wel is sprake van grote verschillen: terwijl bij campings de omzet vooral door het hogere aantal boekingen stijgt, wordt de omzetstijging bij vakantieparken gedreven door prijsstijgingen. Dat blijkt uit een rapport over vakantieparken en campings van ABN AMRO dat vandaag is gepubliceerd.

Hogere omzet vakantieparken vooral gevolg van prijsstijgingen

Van de Nederlanders die deze zomer op vakantie gaan, kiest 22 procent voor een vakantie in eigen land. In 2022 was dat nog twee keer zo hoog. Daarnaast verschuiven de voorkeuren voor accommodaties. Zo wint de verhuur van particuliere woningen, via Airbnb, Booking.com en huizenruilsites snel aan marktaandeel. Het zijn vooral vakantieparken die onder druk staan, zeker als deze verouderd zijn en/of niet aansluiten bij veranderende behoeften. Vakantiegangers kiezen in dat geval liever voor een accommodatie waar ze tegen een hogere prijs zeker zijn van rust en een optimale beleving. Zo kiezen zij vaker voor ‘glamping’. Naast deze vorm van luxe kamperen zijn ook vakantieparken en campings die meer dan de bekende basisvoorzieningen bieden in trek: van overnachtingen in ecolodges tot boomhutten.

Investeren in verduurzaming en nieuwe doelgroepen kansrijk

Het inzetten op flexibele annuleringsvoorwaarden en energiezuinige accommodaties kan helpen om de vraag naar vakantieparken buiten het seizoen te vergroten. “Door verouderde accommodaties te vervangen voor duurzame vakantiehuisjes dalen de energiekosten. Deze kosten zetten de marges in de parken het meest onder druk en kunnen niet altijd worden doorberekend. Investeren in duurzamere accommodaties krijgt dan ook meer aandacht. Zo zijn zonnepanelen populair, maar er wordt ook aan warmtepompen, een groen dak en waterretentie gedacht”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Buiten het seizoen kunnen de ‘remote werkers’ en ’digital nomads’ een aantrekkelijke doelgroep zijn. Dit zijn medewerkers die niet per se op kantoor hoeven te werken, maar hun eigen werkplek kunnen uitzoeken. Dat kan een vakantiehuis op Ibiza zijn, maar óók een huisje op de Veluwe.”

inhoudsopgave bijlage ‘Vakanties in het Groen’

Groei op de langere termijn?

In de verdiepende bijlage bij de leisure update met als ondertitel ‘Wat vakantieparken en campings (kunnen) doen om ook op de lange termijn te overleven‘, worden ook enkele ontwikkelingen benoemd die een bedreiging vormen voor een verdere groei van de verblijfsrecreatie in Nederland. Enkele quotes:

  • Van de Nederlanders die deze zomer op vakantie gaan, kiest 22 procent voor een vakantie in eigen land. In 2022 was dit nog twee keer zo hoog.
  • De verhuur van particuliere woningen, via Airbnb, Booking.com en huizenruilsites, wint snel marktaandeel.
  • Hotels zijn creatief geworden in het aantrekken van vakantiegangers die in het verleden een vakantiehuis boekten. Dit betreft vooral senioren, die bijna 1 miljard euro per jaar aan fietsvakanties uitgeven.
  • De grote uitdaging zit bij de verouderde accommodaties, de vakantieparken die achterstallig onderhoud hebben of niet aansluiten bij de luxe behoefte van de bezoeker van vandaag. Deze parken zijn in de zomer nog wel bezet, maar in het voor- en het najaar worden ze het eerst vermeden.
  • Grote ketens van vakantieparken investeren in het buitenland veelal in bijzondere nieuwe concepten. Op de Nederlandse markt wordt vooral geld gestoken opknapbeurten van verouderde parken. (quote van Pretwerk.nl)
  • De hoge energieprijzen zetten de marges onder druk, zo blijkt uit een peiling bij vijftig ondernemers van vakantieparken en campings. Deze hogere kosten kunnen vaak niet volledig worden doorberekend in de prijzen.

In het verdiepende rapport is ook nog veel nuttige informatie te vinden over het verduurzamen van je camping of vakantiepark; een investering die veelal loont.

Meer informatie:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *