Hoe krijg je inzicht in het boek- en bezoekgedrag aan dagattracties?

Tijdens de inspiratiedag van Leisureking werd de sector dagrecreatie van diverse kanten toegelicht. Leisureking constateert (uit de boekingssoftware) dat 67% van alle online ticketverkoop 48 uur voor het bezoek nog worden geboekt. En dan komt daar de verkoop aan de kassa nog bij. Het zoek en boekgedrag is volop in ontwikkeling. De ervaring op de dagattractie zelf speelt daarin nog altijd een hele belangrijke rol.

uit de presentatie van Leisureking

Leisureking constateert dat de consument steeds langer wacht met het boeken van een ticket voor een dagje weg. Van alle boekingen bij bedrijven die de Leisureking software gebruiken, kiest 73% voor een online aankoop van een ticket. De jongste generatie kiest daarbij voor de mobiele telefoon. Wat oudere generaties appreciëren het bredere overzicht van de laptop nog altijd wat meer. De boekingen zijn slechts de eindfase van een complex zoekproces waarin Artificial Intelligence (ai), Influencers (zoals b.v. Get Your Guide of Go-Kids.nl) en loyaliteitsprogramma’s een steeds belangrijke rol spelen.

Walibi ziet groei in familiesegment en stuurt met abonnementen

Toni Denneboom van Walibi Holland deelt enkele inzichten in de manier waarop zijn attractiepark met klantloyaliteit omgaat. Walibi Heeft de ambitie om op termijn 1 miljoen bezoekers te trekken (red. 919.000 in 2024) Om dat te bereiken wil men wat nadrukkelijker de doelgroep van families met kinderen in de leeftijd 6 – 12 jaar aanspreken. Het park, dat bekend staat om de spectaculaire achtbanen, is nu nog grotendeels afhankelijk van de doelgroep ‘jongeren’. De families worden o.a. aangesproken met nieuw ingericht gebieden en aangepaste events zoals Halloween Spooky Days – de light versie van de heftige Fright Nights.

Loyaliteit speelt een belangrijke rol bij de strategie van Walibi en daarin kiest het park voor een bijzondere strategie met maar liefst vier abonnementsvormen – waarbinnen ook nog variaties mogelijk zijn zoals een fastpass silver of een fastpass plus of arrangementen met extra avonden Fright Nights.  Het duurste abonnement met daarin een fastpass inbegrepen is bijzonder geliefd – en wordt daarom ook in een beperkte oplage aangeboden.

Meer informatie: overzicht van abonnementsvormen bij Walibi

uit de presentatie van Sandenburg DST

Sandenburg zet in op blijvende herinneringen

Victor Schade en Renze de Vries van Sandenburg DST (een bedrijf dat experiences realiseert) leggen de focus op de beleving die je gasten in het park meekrijgen. Een onvergetelijke ervaring is immers de belangrijkste reden voor een herhaalbezoek. Rense somt enkele eigenschappen op die de beleving op je bedrijf sterker maken. Je kunt dit als checklist gebruiken.

  • Vertel verhalen
  • Personaliseer de beleving
  • Creëer fotomomenten
  • Zorg voor een onderscheidende ervaring
  • Overtref de verwachtingen van je gasten
  • Voorkom afleiding (zorg dat je concept af is en geen storen elementen bevat)

Lessen uit de rondleiding

Na afloop van de presentaties was er ook nog de mogelijkheid om een kijkje te nemen in de ruimtes van het Kroondomein. Eigenaar Erik Kroon biedt hier vooral activiteiten voor bedrijfsuitjes. (kinderen passen wat minder in de mix). Het grootste deel van het pand is ingericht met cellen van de attractie ‘Prison Escape Veluwe’. Dit is een grotendeel geautomatiseerde attractie met verschillende cellen waarin uitdagingen / opdrachten te vinden zijn. Zelfs de biertap van de horeca is geautomatiseerd. Groepen krijgen een creditcard waarmee ze hun eigen biertjes kunnen tappen. (door Yourselv.com)

Met dank aan (organisator van dit event): Leisureking

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *