Van de reisorganisaties in Nederland heeft Center Parcs de meest duurzame reputatie. Dat blijkt uit onderzoek van MT/Sprout onder meer dan 4000 managers, uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam. De resultaten zijn gepresenteerd in de MT500, de jaarlijkse reputatieranglijst van MT/Sprout.
De hoogste notering op ‘duurzaam ondernemerschap’ sluit goed aan bij de groene strategie van Center Parcs, waarbij natuur centraal staat. Mark Giethoorn (Managing Director Center Parcs Nederland) is dan ook blij met dit resultaat: “Afgelopen jaar hebben we onze merkidentiteit actief veranderd, nog meer staat de prachtige natuur van onze parken centraal en hoe dat de ideale plek is om het beste uit elkaar te halen. Al vanaf het begin van ons bestaan staat goed zorgen voor de natuur op onze parken hoog in het vaandel. Er wordt actief ingezet op behoud en uitbreiding van de biodiversiteit. Daarnaast dagen we ons zelf ieder jaar meer uit op het gebied van energieverbruik. Ook betrekken we onze gasten meer en meer bij de natuur van onze parken, hierbij gaat het om ervaringen is en rond het thema natuur gericht op beleven, voelen, ruiken en zien.”
De respondenten bestaan uit leden van management teams in Nederland. Zij gaven antwoord op de volgende vragen: Hoeveel sterren geef jij deze bedrijven voor ‘duurzaam ondernemen’? In hoeverre staan zij bekend om maatschappelijk verantwoord ondernemen? Zijn hun processen, hun producten en hun inkoopbeleid duurzaam en verantwoord?
Ook in de algemene lijst stijgt Center Parcs. Waar het bedrijf vorig jaar nog op plaats 279 stond is het bedrijf nu terug te vinden op plaats 116. Ook op andere punten scoort Center Parcs goed. Zo scoort de exploitant van 29 vakantieparken in Europa goed op werkgeverschap, klantgerichtheid en productleiderschap.
Over MT500
De MT500 is het jaarlijkse verslag van een onderzoek naar de reputatie van Nederlandse bedrijven onder managers, beslissers en leidinggevenden. Het onderzoek werd dit jaar voor de 22e keer uitgevoerd. Het Amsterdam Centre for Business Innovation van de Amsterdam Business School (Universiteit van Amsterdam) was verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van het onderzoek. Het onderzoek kent wel een afbakening: “Op basis van een combinatie van omzetcijfers en aantallen medewerkers is een lijst met de grootste, in Nederland actieve bedrijven en instellingen samengesteld. Deze lijst is aangevuld met een aantal bedrijven waarvan omzetcijfers en aantallen medewerkers niet direct konden worden achterhaald, maar waarvan algemeen bekend is dat zij tot de categorie ‘grootsten van Nederland’ behoren.”
Meer informatie: