Internationaal dagbezoek aan Nederland veel omvangrijker dan tot nu gedacht

Het internationale dagbezoek aan Nederland kent een behoorlijke omvang. Tussen oktober 2021 en september 2022 werden 93,2 miljoen dagbezoeken vanuit de buurregio’s in Duitsland en België aan ons land gebracht. Gezamenlijk vertegenwoordigt dagbezoek jaarlijks een economische waarde van 10,4 miljard euro.

foto: Keukenhof

Dit inzicht en vijf andere belangrijke uitkomsten komen voort uit een grootschalig onderzoek van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en de provincies. Het onderzoek De internationale bezoeker in beeld, uitgevoerd in 11 landen, laat zien wie de buitenlandse dag- en verblijfsbezoeker aan Nederland precies is zodat een nog beter beeld ontstaat van internationale gasten. Dit stelt de gastvrijheidssector in staat bezoekers beter te gidsen.

Dagbezoek versus verblijfsbezoek

Met een dagbezoek wordt een bezoek aan Nederland bedoeld van één dag. In iemands vrije tijd, zonder overnachting. Invullingen van een dagbezoek kunnen zijn: een stedenbezoek, winkelen, recreatie in een natuurgebied of een bezoek aan een attractie of evenement. Zakelijk bezoek is niet meegenomen in de cijfers. 82% van alle internationale dagbezoeken aan Nederland wordt ondernomen vanuit Noordrein- Westfalen en Nedersaksen (Duitsland). 18% van het dagbezoek komt uit Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Met een verblijfsbezoek wordt een bezoek bedoeld met minimaal één overnachting in Nederland. Hier wordt naast vrije tijd ook zakelijk bezoek meegerekend. 46% van alle verblijfsbezoeken komt uit Duitsland. Op plek 2 en 3 staan België (17%) en het Verenigd Koninkrijk (9%). De directe economische waarde van internationaal verblijfsbezoek is ruim 7,7 miljard euro per jaar. Jos Vranken, NBTC: “Op basis van eerdere studies namen we aan dat dagbezoek vooral in de grensregio’s plaatsvindt. We zien nu dat Duitse gasten ook gerust voor een dagje naar de Nederlandse kust komen.”

Gemiddelde verblijfsduur van zes nachten

Één van de inzichten uit het onderzoek is de gemiddelde verblijfsduur van internationale gasten in ons land. Jos Vranken: “Wat ons verraste is dat de gemiddelde verblijfsduur van internationale bezoekers op zes nachten ligt. Op basis van eerdere onderzoeken en cijfers werd vaak de aanname gedaan dat Nederland een zogenaamde ‘short break destination’ is. Uit de uitkomsten van dit recente onderzoek zien we dat mensen veel langer in ons land verblijven. En een langer verblijf draagt bij aan onze visie op duurzaam toerisme waarbij we ernaar streven mensen minder vaak te laten reizen en langer in Nederland te laten verblijven.”

Aandeel particuliere verhuur in beeld

Het is voor het eerst dat ook particuliere verhuur wordt meegenomen in onderzoeken naar inkomend toerisme van NBTC. Op dit moment verblijft zo’n 7% van alle internationale gasten in een accommodatie verhuurd door een particulier. Het gaat hierbij vaak om bezoekers die familie of vrienden in Nederland hebben. Het samenzijn maar ook het beleven van de lokale cultuur en unieke ervaringen opdoen zijn de belangrijkste reismotieven voor deze groep. Het zijn over het algemeen ondernemende en actieve bezoekers die bovengemiddeld vaak een bezoek brengen aan een museum of andere bezienswaardigheden. Opvallend is dat de groep particuliere huurders een hogere waardering heeft voor de bestemming Nederland (91% t.o.v. 89% gemiddeld).

Toename boekingen via touroperators

Een andere opvallende uitkomst uit het onderzoek is dat ten opzichte van 2014 (de laatste keer dat er dergelijk onderzoek naar buitenlands verblijfsbezoek is uitgevoerd) veel meer internationale gasten boeken via een reisorganisatie. Kiezen voor zekerheid en garanties is steeds belangrijker geworden. Of dit een nasleep is van de coronapandemie of een blijvende trend is op dit moment onduidelijk. Jos Vranken: “We blijven dit vanzelfsprekend monitoren. Voor de sector is het nu van groot belang ook de onontdekte plekken in Nederland via touroperators in de markt te zetten zodat ook de reisindustrie optimaal kan bijdragen aan de spreiding van bezoek door heel Nederland.” Andere inzichten gaan onder andere over de bereidheid duurzaam te reizen en de mate waarin internationale bezoekers Nederland als vakantiebestemming aanbevelen aan vrienden en/of familie. De samenvatting en het hele rapport, leest u hier.

Meer informatie: www.nbtc.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *