Nieuwe pontonbrug Terhills versterkt koppositie fietstoerisme Belgisch Limburg

“Fietsen tussen Terrils’  is het nieuwste landmark van Toerisme Limburg. Begin juni 2024 zal de wandel -en fietsbrug gereed zijn. De brug legt de verbinding met de Panorama-terril en de Tweelingen-terril bij Maasmechelen. De provincie (Belgisch) Limburg heeft 5,2 miljoen euro geïnvesteerd om de pontonbrug te realiseren. Opdrachtgever is de Limburgse Reconversie Maatschappij (LRM).  De totale bouwkosten bedragen 6,2 miljoen euro.

Na ‘Fietsen tussen de Bomen’ , Fietsen over de Heide en ‘Fietsen door het Water’ is er weer een opvallende eyecatcher gecreëerd. Pleitbezorger van het fietstoerisme en het idee van de brug komen van de gedeputeerde Igor Philtjens : “De provincie wil graag de koppositie in het fietstoerisme behouden. Jaarlijks trekt de regio 1,3 miljoen bezoekers. De  toeristische sector is jaarlijks goed voor 430 miljoen euro”. De aanleg van de pontonbrug is technisch gezien een hoogstandje te noemen, ondanks de tegenslag van hoogwater.

Fibonacci-principe

Opmerkelijk is dat het om een drijvende brug gaat die uit 28 pontons bestaat, elk van 13 meter lengte en een breedte van 3,30 meter. De totale lengte bedraagt 530 meter. Hoofdprojectleider van Hye, Pol Michels: “Je kunt het zien als een drijvende ketting die op zijn plaats wordt gehouden door 15 zware funderingspalen die onzichtbaar onder water zijn geplaatst. Ze zorgen voor de stabilisatie. De pontons zijn van beton en worden drijvende gehouden door een polystyreen omhulling. De pontons zijn scharnierend aan elkaar gekoppeld. Momenteel leggen we de laatste hand aan het wegdek voor de fietsers. Er wordt een slijtlaag aangebracht.” Michels legt uit dat door de hoge waterstand in het meer de werkzaamheden wat uitlopen, maar dat opening in de eerste week van juni wel haalbaar is.

Het ontwerp heeft de vorm van een S en verwijst naar Fibonacci-principe, het idee van de Gulden Snede. Beweerd wordt wel dat wanneer je de brug met de fiets of te voet bent overgestoken, je dan het totale landschap in je hebt opgenomen. De terrils (kunstmatige heuvels) zijn ontstaan door de mijnbouw die hier tot 1987 heeft plaatsgevonden en waarvan Eijsden destijs het centrum was. De waterplas is het gevolg van de grindwinning.

Nationaal Park Hoge Kempen

De nieuwe pontonbrug is te voet en met de fiets te bereiken van de hoofdtoegangspoort van het National Parc Visitor Center ‘Terhills’, fietsknooppunten 55-60. Het is bestempeld als Nationaal Park Hoge Kempen. Deze locatie heeft door de drie heuvels meer weg van een Oostenrijks bergmeer. Het wandel- en fietsgebied omvat 12.000 ha gevarieerd landschap met zowel loof- en dennenbossen als heidegebied. Ook de nabijgelegen Mechelse Heide is voor fietsers bereikbaar en geeft een bijzondere ervaring omdat door de verhoogde houten fietsbrug van 300 meter men een uniek uitzicht heeft op het heidelandschap. Hetzelfde geldt overigens voor ‘Fietsen door het Water’ (dichtbij Openluchtmuseum Bokrijk) en ‘Fietsen tussen de bomen’ bij (Nationaal Park Bosland).

Met de aanleg van de pontonbrug bij het natuur- en recreatiegebied Terrils wordt opnieuw een impuls gegeven aan het fietstoerisme en krijgt de ontwikkeling van het natuur-en recreatiegebied steeds meer vorm. In de directe omgeving liggen Terhills Resort Center Parcs, het Elaisa Wellness Center en het viersterren hotel Terhills. Ook vanuit EuroParcs Hoge Kempen in Zutendaal zijn de genoemde fietsbruggen bereikbaar. Kortom, de Hoge Kempen is een eldorado voor fietsers. 

Meer informatie: www.visitlimburg.be/nl

Eén reactie

  1. Is de potonfietsbrug reeds open?
    Tussen welke knp?
    Is dit een nieuwe fietsroute?
    Begin augustus hebben we daar een fietsvakantie.
    Mvgr Eric

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *