De consument van vandaag is niet langer voorspelbaar. Waar vroeger duidelijkere grenzen bestonden tussen koopjesjagers en luxeliefhebbers, zien we in 2025 een consument opstaan die moeiteloos tussen deze werelden schakelt. Soms gaat hij doelgericht op zoek naar de laagste prijs, maar een dag later kiest hij met evenveel overtuiging voor een A-merk of designproduct.
De ‘hybride consument’ is niet consistent – hij is slim, strategisch en zich bewust van de situatie waarbij hij zoekt naar balans tussen prijs, kwaliteit, merk en gemak. ABN AMRO heeft een rapport gepubliceerd over het snel veranderende consumentengedrag: ‘Balanceren tussen spenderen en besparen: de hybride consument anno 2025’. In dit rapport verkennen ze aan de hand van recent onderzoek wat de voorkeuren zijn van deze hybride consument, wat hem drijft in verschillende situaties en in diverse productcategorieën, en hoe factoren als leeftijd en inkomen dit gedrag beïnvloeden. Aan de hand van de onderzoeksdata wordt een profiel van deze consument tastbaar gemaakt zodat retailers hierop kunnen inspelen.
Loyaliteit staat onder druk
Voor retailers is het belangrijk om deze inzichten rondom koopgedrag mee te nemen bij het ontwikkelen van promoties, assortiment en klantbenadering. De loyaliteit staat door de hybride consument onder druk. De hybride consument is niet per se iemand uit een hogere inkomensgroep met veel mogelijkheden, maar iemand die zijn of haar budget strategisch inzet. Deze strategische inzet kan verschillen per productcategorie en levensfase. Het onderzoek is uitgevoerd in samenspraak met Q&A Retail onder ruim 2.100 respondenten, verdeeld in vijf leeftijdscategorieën: variërend van 18 tot 26 jaar tot en met 70 tot 82 jaar. Daarbij is onderscheiden naar vijf productcategorieën: Supermarktproducten, Kleding en schoenen, Cosmetica en beauty, Wonen en interieur en Elektronica.
Prijs en kwaliteit belangrijkst
Prijs en kwaliteit zijn bij uitstek de aspecten die consumenten het meest belangrijk vinden bij de aankoop van een product. Vrouwen zijn iets vaker prijsbewust, terwijl mannen in sommige categorieën makkelijker kiezen voor kwaliteit of merk. Maar per productcategorie spelen ook nog andere aspecten een rol in de keuze van een consument. Hier moet de retailer ook aandacht voor hebben. De hybride consument is prijsbewust, maar gaat niet altijd voor de laagste prijs of korting.
Consumenten hebben een pragmatische en doelgerichte benadering van winkelen. Zo zegt 40 procent dat ze bereid zijn meer te betalen voor sommige producten en specifieke kenmerken, maar voor andere weer niet. In alle onderzochte productgroepen blijkt dat de balans tussen prijs en kwaliteit heel duidelijk domineert voor een consument. Consumenten zijn ook flexibel en context-gedreven in hun keuzes: ze wisselen goedkope merken of huismerken af met dure en bekende merken uit dezelfde categorie, afhankelijk van wat ze op dat moment belangrijk vinden. Het wisselen tussen goedkope huismerken en dure bekende merken wordt door de helft van de consumenten gedaan.
Prijs en kwaliteit blijven het meest belangrijk voor de hybride consument, waarbij retailers tegelijk goed kunnen inspelen op specifieke voorkeuren binnen een bepaalde productcategorie. Het zorgen voor vertrouwen via merkbeleving, service en heldere voorwaarden zijn hier bouwstenen voor. Maak hybride koopgedrag vooral makkelijker door off- en onlinekanalen goed met elkaar te verbinden. Het actief gebruik maken van klantreviews en influencers versterken daarbij de geloofwaardigheid.
Meer informatie en het rapport: abnamro.nl/balanceren-tussen-spenderen-en-besparen