De Franse campingketen Siblu Villages heeft camping ‘Lente van Drenthe’ overgenomen. De camping is gelegen in de uitgestrekte bossen van Boswachterij Gieten-Borger, aan het prachtige door witte zandstranden omgeven recreatiemeer Gasselterveld. Het DX Adventurepark is geen onderdeel van de deal.
Voor het komende seizoen zal er voor de gasten van de camping nog weinig veranderen. Het personeel wordt overgenomen en dit jaar werkt men nog met de bestaande systemen van de camping. Er worden vooral voorbereidingen getroffen om het park vanaf het seizoen 2024 helemaal te integreren in de Siblu-keten, met 29 parken in Frankrijk en nu 5 in Nederland.
Gericht op jaarplaatsen
De formule van Siblu is gericht op jaarplaatsen. Particulieren sluiten een contract voor een kavel met chalet; voor eigen gebruik en/of verhuur. Contracten met bestaande staanplaatshouders worden gerespecteerd en onder dezelfde voorwaarden voortgezet. Daarmee vaart Siblu een andere koers dan veel andere ketens in de verblijfsrecreatie. Mochtar Velders, Commercieel, Marketing & Acquisitie directeur van Siblu Nederland ligt toe: “Wij verhuren jaarplaatsen met een chalet. De eigenaren van die locaties kunnen er zelf voor kiezen om hun accommodatie te verhuren. Wij bieden de eigenaren een korting op hun rekening, die kan oplopen tot meer dan 100% van hun kosten. Natuurlijk leveren de populaire vakantieseizoenen daarbij de meeste korting op. Bij onze campings in Frankrijk doet zo’n 60 tot 80% van de nieuwe chaleteigenaren mee met deze constructie. Overigens staat het de chaleteigenaren ook vrij om de verhuur zelf ter hand te nemen.”
Met de overname van Lente van Drenthe is er opnieuw een pareltje aan de Nederlandse vakantieketen geregen. De andere Nederlandse Siblu vestigingen zijn Meerwijck (Groningen), De Oase in Renesse (Zeeland), Lauwersoog (Wadden) en In de Bongerd, Oostkapelle (Zeeland).
Plannen voor de toekomst
Velders schets de plannen: “Met het team van Camping De Lente Van Drenthe zullen we de komende jaren het vakantiepark door ontwikkelen en ons daarbij richten op de verkoop/verhuur van vakantiechalets op jaarplaatsen en het ontwikkelen van nieuwe services en faciliteiten voor zowel de huidige/toekomstige chalet eigenaren als toeristische verblijfsgasten.”
In de marketing onderscheid Siblu twee doelgroepen: 1. de eigenaren en 2. de toeristische gasten. Siblu Villages heeft voor de komende jaren sterke groei-ambities in Nederland en wil door meerdere camping overnames de marktpositie in Nederland versterken.
De Lente van Drenthe heeft de afgelopen jaren vooral veel publiciteit gekregen door het opzetten van het DX Adventurepark; een waterpark met spectaculaire waterschansen. Dit onderdeel wordt niet overgenomen maar Velders bevestigt dat de samenwerking met het park zeker intensief zal blijven.
Lente van Drenthe
Camping De Lente van Drenthe heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een prachtige 4 sterren camping met 311 standplaatsen, een fietscafé, zwembad, pumptrack en een breed scala aan vrijetijdsactiviteiten en faciliteiten.
De website van Eurocampings (ACSI) noemt het “Een ideale plek voor rustzoekers, wandel- en fietsliefhebbers en gezinnen met (kleine) kinderen.” en beoordeelt de campingkwaliteit met een 7,9.
De vorige eigenaren, Marjolein Vos en Roger Langenbach, zijn blij met de overname: “Met Siblu Villages hebben wij een partij gevonden waar we vertrouwen in hebben dat ons levenswerk in goede handen is. Het verheugt ons dat Siblu met het door ons opgebouwde Lente van Drenthe team gaat werken aan nog meer verblijfs- en vakantieplezier voor onze gasten.”
Over Siblu
Siblu beheert inmiddels 34 vakantieparken en is met meer dan 14.000 privé-eigenaren de Europese marktleider in het aanbieden van vakantiechalets, jaarplaatsen en services aan privé-eigenaren op eigen vakantieparken. Daarnaast verzorgt Siblu met een professionele internationale marketing en sales organisatie ook de toeristische verhuur voor vakantiechalets en toerplaatsen.
Duiding: Ketenvorming in Nederland
Siblu is zeker niet de enige keten die in Nederland uitbreidingsplannen heeft. Ook het Frans Capfun en Huttopia kijken rond naar overnamekansen. Is dat goed voor deze markt? “Het is een ontwikkeling die absoluut de markt van vakantieparken in beweging brengt.” duidt recreatiemakelaar Henk-Jan Kruidenier deze trend. Hij ziet deze overname dan ook vooral als een positieve ontwikkeling; “Dit soort ketens zorgen voor nieuwe investeringen in de vakantieparken. Daarmee blijft de kwaliteit op een hoog niveau. Vooral campings in Nederland die sterk afhankelijk zijn van jaarplaatsen hebben moeite om hun bedrijfsmodel rendabel te houden. Wat zien dat de verkopende partij vaak weer gaat investeren in andere nieuwe concepten op een nieuwe locatie. Zo houdt je beweging en ontwikkeling in de markt. En we hoeven zeker niet bang te zijn dat de hele markt wordt overgenomen door ketens. Er zijn nog altijd zeer veel familiebedrijven in deze sector actief.”
Meer informatie: