Op 10 en 11 april 2025 woonde het SEO-team van Red Online Marketing voor het eerst het toonaangevende BrightonSEO congres bij. De belangrijkste nieuwe onderwerpen waren uiteraard AI en social search, maar er waren ook veel sessies over technische SEO en zelfs neuromarketing voor SEO. SEO Specialist Jessica Balt deelt in deze blog haar 10 belangrijkste inzichten van het bezoek.
Op de website van Red Online Marketing vind je een uitgebreider whitepaper over dit onderwerp. Daarin wordt ook uitgelegd hoe je praktisch kunt inspelen op de genoemde trends.
- Search wordt steeds meer een gesprek
“Search verandert in een gesprek en gebruikers nemen dit gedrag aan. Zo verschijnt er meer social media content in de zoekresultaten en speelt ook de opkomst van AI een belangrijke rol. Mensen willen snel content vinden, of dat nu een TikTok-video is, een discussie op Reddit of een antwoord van een chatbot zoals ChatGPT. Het wordt hierdoor steeds moeilijker om op te vallen als blauwe link op de zoekresultatenpagina.” - Een bekende merknaam zorgt voor hogere rankings
“Merkvermeldingen en een hoog zoekvolume op je merknaam zijn sterke indicatoren van je autoriteit. Autoriteit is een belangrijk onderdeel van E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) en heeft veel invloed op je rankings. Dit geldt niet alleen voor Google, maar ook voor grote taalmodellen zoals ChatGPT. Daarom is het cruciaal om actief te werken aan je merkbekendheid. Hoe sterker je merk, hoe groter de kans dat je hoger scoort in zoekresultaten én in AI-antwoorden.” - Het belang en de opkomst van social search
“Gen Z gebruikt Google steeds minder. Hoewel Google nog steeds een belangrijk kanaal is, brengen mensen, en vooral jongeren, hun tijd vaker door op andere platforms. Tijdens die tijd worden ze via de algoritmes van sociale media blootgesteld aan onderwerpen waar ze eerder interesse in hebben getoond of die aansluiten bij hun voorkeuren. Waar je bij Google actief iets moet opzoeken, komt de content op social media vanzelf naar je toe. Dat maakt het gemakkelijker om een aankoop of boeking te stimuleren.” - Neuromarketing voor SEO
“Ons brein werkt op een interessante manier. Wat onze aandacht trekt, zijn onder andere relevantie, elementen die onze verwachtingen doorbreken, beweging, geluid en gezichten. Dit zijn elementen die je niet alleen op je website kunt inzetten, maar juist ook voordat iemand je website bezoekt.” - Maak gebruik van AI en automatisering in je SEO-werk; het maakt je leven een stuk makkelijker
“Er zijn veel verschillende manieren om AI en automatisering in te zetten voor SEO. De snelle ontwikkelingen op dit gebied kwamen in veel presentaties tijdens BrightonSEO uitgebreid aan bod. De belangrijkste boodschap: kijk verder dan alleen het gebruik van chatbots. Verdiep je in het opzetten van AI Agents die taken kunnen automatiseren, zoals het automatisch schrijven van meta beschrijvingen of het genereren van alt-teksten.” - Kies een nieuwe aanpak voor SEO-audits en analyses
“In meerdere presentaties tijdens BrightonSEO lieten sprekers zien hoe zij SEO-audits en analyses aanpakken, en dat gaf ons veel nieuwe inspiratie. De belangrijkste conclusie is dat met alle recente ontwikkelingen binnen SEO een sterke strategie belangrijker is dan ooit. Technische SEO blijft één van de belangrijkste pijlers en mag zeker niet vergeten worden, ook niet in een wereld waarin AI steeds meer terrein wint.” - Gebruik je eigen Google Search Console data
“Google Search Console is nog steeds de beste bron van data als het gaat om organisch verkeer. In meerdere presentaties tijdens BrightonSEO werd duidelijk dat deze data veel meer benut kan worden dan vaak gebeurt. Dit kan vooral door de data uit Search Console te halen, bijvoorbeeld via de API of met behulp van BigQuery, en die vervolgens in andere tools te laden, zoals Google Sheets, Looker Studio of een AI-tool. Op die manier krijg je veel meer vrijheid om de data te groeperen, analyseren en interpreteren zoals jij dat wilt.” - Rondetafelsessie over Travel
“Verschillende belangrijke trends veranderen de manier waarop digitale zichtbaarheid vorm krijgt voor toeristische bedrijven en B2B-spelers. YouTube SEO wordt steeds belangrijker, vooral voor toeristische organisaties met videocontent. Het updaten van titels, tags en beschrijvingen kan de zichtbaarheid aanzienlijk vergroten. Ondertussen herinnert de nieuwe samenwerking tussen Reddit en Google in het Verenigd Koninkrijk ons eraan dat content van discussieplatforms een grotere rol kan gaan spelen in SEO-strategieën, met name in Engelstalige markten. Verder worden tools zoals Peek AI en Sistrix steeds relevanter voor het monitoren van AI Overviews, een type zoekresultaat waarbij het doorklikpercentage gemiddeld met zo’n 25% is gedaald. Dit wijst op veranderend gebruikersgedrag in de manier waarop mensen zoekresultaten bekijken en ermee omgaan.” - De onderschatte kracht van GA4
“Google Analytics 4 (GA4) biedt gegevensverwerking dat is ontworpen voor de nieuwe manier van meten: Verzamelt zowel website- als app-gegevens om meer inzicht te krijgen in het klanttraject. GA4 blijft voor veel mensen nog onder de radar, terwijl het krachtiger en noodzakelijker is dan ooit. Met conversieratio’s die jaar-op-jaar met 10% dalen en de kosten per bezoek die met 9% stijgen (ContentSquare Benchmark), zou het optimaliseren van je websiteprestaties via CRO een topprioriteit moeten zijn. De “Explorations” in GA4 maken het mogelijk om zeer aangepaste rapportages te maken, waardoor marketeers meer controle krijgen dan voorheen. Maar effectief gebruik van GA4 vraagt om een goede inrichting: scroll-, video- en formulierinteracties moeten afgestemd worden op de doelstellingen van de klant.” - De ecologische impact van de digitale sector
“De ecologische impact van de digitale wereld wordt steeds moeilijker te negeren: de ICT-sector is inmiddels verantwoordelijk voor ongeveer 4% van de wereldwijde uitstoot. Wat extra schokkend is: 90% van alle online content ontvangt geen organisch verkeer, wat betekent dat enorme hoeveelheden energie verspild worden aan het creëren en hosten van ongebruikte data. Ook paginasnelheid speelt een rol. Een website die in 5 seconden laadt, stoot per bezoek drie keer meer CO₂ uit dan een website die in 1 seconde laadt. Het draait dus niet meer alleen om SEO of gebruiksvriendelijkheid. Duurzaamheid maakt nu ook deel uit van het digitale gesprek.”
Bekijk het complete verslag op: www.redonlinemarketing.nl
Met dank aan (auteur van de learnings): Jessica Balt, SEO specialist bij Red Online Marketing