De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen, aldus Sjuk Akkerman van ING. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding.
De prijsstijgingen zijn een gevolg van inflatie, hogere inkoop- en energiekosten en stijgende lonen in de horeca. In 2024 stegen horecaprijzen gemiddeld met 6 procent, en ook dit jaar wordt een stijging van 5 procent verwacht. Begin 2025 kregen horecamedewerkers 2,5 procent loonsverhoging, en per 1 juli nog eens 1 procent. Daarbovenop komt per 1 januari 2026 een btw-verhoging op logies van 9 procent naar 21 procent, wat hotelkamers en vakantiehuisjes 11 procent duurder maakt.
De hoge prijzen kunnen buitenlandse toeristen afschrikken. Zij wijken mogelijk uit naar goedkopere bestemmingen of blijven in eigen land. Duitse toeristen bijvoorbeeld klagen al over de sterk gestegen prijzen in populaire badplaatsen als Scheveningen en Egmond aan Zee. Het wegblijven van toeristen raakt niet alleen de toeristische sector, maar ook de lokale economie.
Sjuk Akkerman
Prijs-kwaliteitverhouding
Om aantrekkelijk te blijven moet de horecasector inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Toeristen zijn bereid te betalen, maar verwachten daar dan ook iets voor terug. Investeren in gastvrijheid, service en beleving blijft dan ook essentieel. Ook gemeenten kunnen bijdragen door parkeer- en belastingbeleid te herzien. Denk aan dagpassen of korting bij langer verblijf.
Zonder ingrijpen bestaat het risico dat buitenlandse toeristen in eigen land blijven of uitwijken naar goedkopere bestemmingen. Dus bijvoorbeeld van hotel naar appartement, vakantiehuisje of kampeerterrein, maar het kan ook naar een goedkope buitenlandse (strand) bestemming zijn. Dit leidt tot omzetverlies en mogelijk zelfs sluiting van horecazaken in Nederland.
Sjuk Akkerman
BTW-verhoging
De BTW-verhoging voor hotels en vakantieparken komt er binnenkort aan. Gaat dat volgens de ING nog verstrekkende gevolgen hebben?
Naar verwachting komt de prijsverhoging grotendeels voor rekening van de gast. In hoeverre deze zich hierdoor laat tegenhouden is nog moeilijk te zeggen. Een overnachting in een hotel of op een vakantiepark is weliswaar voor de meeste consumenten een luxeproduct, waar eerder op wordt bezuinigd dan op meer essentiële goederen en diensten, zoals voeding en de kapper. Tegelijkertijd lieten gasten zich tot nu toe niet tegenhouden door de sterke prijsverhogingen in de afgelopen drie jaren.
Sjuk Akkerman
Meer informatie: www.ing.nl/leisure